11.1 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSocialCodași la bugetul Educației

Codași la bugetul Educației

Actuala legislație favorizează inspectorii școlari, care pot numi directorii de școli după bunul plac, atrage atenția președintele FSLI, Simion Hăncescu.

RL: Un alt scandal recent este cel legat de schimbările destul de numeroase de directori, fără concurs, în baza deciziei inspectorilor școlari generali. Am văzut multe nemulțumiri și în cadrul comunității școlare, a avut și ministrul câteva reacții. A spus că nu a fost informat. Ce puteți să ne spuneți dumneavoastră? Ce știți din teritoriu despre acest fenomen – să-i spunem?

Simion Hăncescu: Da, este o nemulțumire. Acum legea din  păcate este de partea inspectorului general. Se spune în lege că, dacă se eliberează un post de conducere în timpul anului școlar, inspectorul școlar general poate să numească prin delegație până la finalul anului școlar. Inspectorii sunt obligați să facă un concurs pentru acel post, dar s-a întâmplat să expire mandatul unor directori acum, în ianuarie și așa au fost instalați directori și cadre didactice care nu au fost agreate de colective, adică mutați profesori de la o unitate de învățământ la alta și au fost reacții adverse din partea colectivelor de profesori în multe situații. Ca federație, am cerut de nenumărate ori, la fel cum am cerut și anul acesta  – și suntem în consonanță și cu afirmația ministrului Educației și așa cum au afirmat public în campania electorală, inclusiv președintele PNL, domnul Ludovic Orban, de asemenea Dan Barna de la USR că meritocrația trebuie să fie singurul criteriu, adică cei care merită cu adevărat să ocupe aceste funcții – așteptăm să se întâmple această minune să găsim pârghii în așa fel încât să fie organizat concursul până la finalul acestui an școlar pentru că acest lucru se impune. Să acceadă la aceste funcții într-adevăr cei mai bine pregătiți. În opinia noastră sunt pârghii în așa fel încât să se strecoare cât mai greu cei care au doar afinități politice, asta fiind singura lor calitate. Școala la fel ca toate instituțiile din  România are nevoie de oameni competenți care să ocupe aceste funcții pe bune, deci fără intervenția partidului, fără intervenția primarului sau a altor senatori sau deputați, rude și alte cumetrii care au stat la baza acestor numiri și să fie într-adevăr, principalul criteriu cel profesional și al doilea, criteriul moral. Dacă un om nu îndeplinește aceste condiții, în opinia mea, nu are ce să caute în funcții de conducere.

O concluzie a dumneavoastră. Aceste probleme legate de salarizarea angajaților, de vaccinarea din sistemul de învățământ preuniversitsatr pot pune în pericol continuarea semestrului al doilea?

Deocamdată nici nu a început semestrul al doilea. Suntem în semestrul întâi. Să vedem ce se va întâmpla dacă oamenii vor veni la școală față în față pentru că una e să consulți oamenii on-line și alta e să consulți când sunt față în față. Rămâne de văzut. Noi nu agreăm și nu suntem adepții de a profesa astfel încât să aibă elevii de suferit. Sperăm ca Guvernul să dea dovadă de înțelepciune și să trateze Educația așa cum merită. Să nu uităm că în programul de guvernare – fiind negru pe alb – bugetul Educației va spori anual, astfel încât să ajungă la 6% din Produsul Intern Brut până în 2024. Ori noi acum suntem la 3 virgulă. În condițiile în care media în UE a procentului din PIB alocat Educației este 5%. Suntem mult, mult sub media europeană. Practic, România trage în  jos media europeamnă. Să nu uităm că sunt țări – Danemarca care are peste 11% din PIB, țările nordice și nu numai, țări care tratează Educația așa cum trebuie și mai ales acum  în această situație delicată. Și ministrul Educației a recunoscut un lucru – ceea ce merită apreciat – că profesorii din România, în ciuda tuturor greutăților totuși au făcut efortul de a încerca să-i țină pe elevi cât ce cât în contact. Cei care au avut tablete, care au avut calculatoare, laptopuri, spre deosebire de alte țări unde profesorii au refuzat efectiv să predea on-line, pentru că nu au primit echipamente, nu au fost formați. Nici la noi. Au învățat din mers și merită acești oameni răsplătiți pentru acest lucru. Și vă spun că lucrurile vor fi complicate și mai departe. Vor trebui să facă eforturi foarte mari să recupereze multele ore pierdute. Ore remediale înseamnă un efort foarte mare intelectual și fizic. Ori cheia este finanțarea. Dacă nu va găsi Guvernul soluții să dea bani suficienți,  degeaba vorbim noi. Visăm România o țară prosperă, o țară educată. Nu se poate face fără finanțarea Educației. Miracol nu există nicăieri. Educație fără bani nu se poate face.

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Ciolacu apare alături de candidata Gabriela Firea și o laudă că “știe administrație”

Președintele PSD, premierul Marcel Ciolacu, o laudă pe Gabriela Firea, care a devenit, din nou, candidatul PSD la funcția de primar general al Capitalei. "Decizia...

Persoanele fizice pot angaja și plăti legal personal pentru activitățile casnice

Ministerul Muncii anunță că platforma electronică destinată beneficiarilor și prestatorilor de activități casnice, care introduce un concept nou pe piața muncii, este funcțională și...

ONG-urile nu au tratament preferențial, trebuie să raporteze ce fac cu banii ca și societățile comerciale

Organizațiile neguvernamentale (ONG) nu beneficiază de un tratament preferențial ci, dimpotrivă, trebuie să raporteze ce fac cu banii, așa cum sunt obligate și societățile...
Ultima oră
Pe aceeași temă