Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Ce legătură este între apa geotermală și banii de la UE pentru drumuri

Statul se va controla pe el însuşi în privinţa cheltuirii a 9 miliarde de euro fonduri europene în Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), în timp ce societatea civilă va fi lăsată pe afară.

Share

Doru Cireasa 0 comentarii

Actualizat: 18.08.2015 - 20:47

Statul se va controla pe el însuşi în privinţa cheltuirii a 9 miliarde de euro fonduri europene în Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), în timp ce societatea civilă va fi lăsată pe afară.

ONG obscure dedicate energiei geotermale sau Uniunea Consiliilor Judeţene, condusă de baronul de Vrancea, Marian Oprişan, vor beneficia în perioada 2014-2020 de câte un loc în Comitetul de Monitorizare (CM) a Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM), potrivit selecţiei efectuate de către Ministerul Fondurilor Europene și ale cărei rezultate au fost anunţate ieri. În acelaşi timp, entităţi importante pentru derularea satisfăcătoare a acestui program precum Consiliul Investitorilor Străini sau Asociaţia Pro Infrastructura - singurul ONG dedicat exclusiv infrastructurii de transport - au fost respinse.

Societatea civilă, scoasă de la bun început din joc

Modul în care Ministerul Fondurilor Europene a elaborat metodologia de selecţie a candidaţilor pentru un loc în CM POIM indică dorinţa ministerului de a avea alături voci mai puţin critice. Deşi Comisia Europeană, prin Regulamentul aferent nr. 1303 din 2013 nu a impus statelor membre ca CM ale programelor operaţionale să fie formate în majoritate din membri ai instituţiilor centrale, MFE a avut grijă să impună un control al puterii centrale în CM POIM. Astfel, cere MFE în metodologia elaborată de acesta,  13 din cei 24 de membri cu drepturi depline vor fi din rândul “autorităţilor publice centrale” şi doar 11 vor fi selectaţi din rândul autorităţilor locale, asociaţiilor profesionale sau societăţii civile. În plus este un mister cum MFE a acordat punctaje pentru indeplinirea criteriilor solicitate participanţilor.

Lista câştigătorilor, publicată ieri, cuprinde Uniunea Naţională a Consiliior Judeţene din România condusă de Marian Oprişan, preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, sau Asociaţia Română a Inginerilor Consultanţi ce reuneşte în majoritate firme de consultanţă aflate pe statele de plată ale statului şi exclude entităţi independente importante, precum Consiliul Investitorilor Străini sau Asociaţia Pro Infrastructura (API). MFE a exclus voci puternice ale societăţii civile, precum Institutul de Politici Publice, dar a dat un loc unui ONG specializat în problematica apelor geotermale, anume Societatea Română Geoexchange.

Facultatea de Transporturi, și ea exclusă

Reprezentanţi ai Asociaţiei Pro Infrastructura (API), una dintre cele mai puternice voci critice la adresa modului în care Ministerul Transporturilor a gestionat dezbaterile privind Master Planul General de Transport, au criticat ieri dur decizia MFE. API nu are cunoştinţă de componenţa Comisiei de Selecţie a membrilor CM POIM şi nimeni nu ştie care este aceasta, a declarat Ionuţ Ciurea, vicepreşedinte API. API care afirmă că a depus o contestaţie se declară surprinsă de excluderea unor instituţii prestigioase din procesul de selecţie, precum CIS sau Facultatea de Transporturi şi de acceptarea altor entităţi fără mare legătură cu domeniul precum un ONG dedicat apei geotermale. Singurele aspecte pozitive sunt selecţia Societăţii Academice din România şi a ONG de mediu World Wide Fund (WWF), spune vicepreşedintele API.

“Cu aceşti membri, Comitetul de Monitorizare va fi unul de faţadă, de formă, şi nu va exista nici o transparenţă. Este înfiinţat ca să nu se zică că nu am făcut şi noi ceva, că nu am respectat cerinţele europene”, spune Ionuţ Ciurea.

Ce este POIM

Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), cu o valoare de de aproape 9,5 miliarde euro,  este succesorul Programului Operaţional Sectorial de Transporturi din perioada 2007-2013, având aplicabilitate pentru intervalul 2014-2020. POIM este dedicat proiectelor de mediu, energie și transporturi şi este cel mai important program al României, reprezentând aproape jumătate din alocarea totală acordată României, de 23 miliarde euro.  

Atribuții ale comitetului de monitorizare

  •  Rol decizional strategic în implementarea POIM.
  •  Examinează implementarea programului şi progresele înregistrate.
  •  Avizează modificările aduse programului de către AM.
  •  Face recomandări și aduce observaţii în privinţa implementării programului.
  •  Monitorizează îndeplinirea recomandărilor făcute şi progresele.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...