Preลedintele a trimis luna trecutฤ Curลฃii o sesizare de neconstituลฃionalitate asupra Legii pentru modificarea ลi completarea Legii 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României pe motiv cฤ se încalcฤ prevederile art. 1 alin. (4) ลi alin. (5), ale art. 61 coroborate cu cele ale art. 64 alin. (1) ลi alin. (2), ale art. 78, ale art. 79, ale art. 100 alin. (1), ale art. 108 alin. (1), (2) ลi alin. (4), ale art. 115 alin. (4), precum ลi pe cele ale art. 147 alin. (4) din Constituลฃie.
„Schimbarea autoritฤลฃii de tutelฤ prin înlocuirea unei autoritฤลฃi executive cu una legislativฤ, transpusฤ tehnic-legislativ prin substituirea sistematicฤ a cuvântului Guvern cu sintagma Camera Deputaลฃilor – fฤrฤ a ลฃine cont de diferenลฃa de naturฤ juridicฤ dintre cele douฤ – conduce la încฤlcarea prevederilor art. 1 alin. (5) ลi ale art. 61 coroborate cu cele ale art. 64 alin. (1) ลi (2) din Constituลฃie”, precizeazฤ Iohannis în sesizare.
El susลฃine cฤ plasarea Regiei Autonome „Monitorul Oficial” sub autoritatea Camerei Deputaลฃilor este declarativฤ, nicio dispoziลฃie din aceastฤ lege neprevฤzând o atribuลฃie a Camerei cu privire la modul în care aceastฤ autoritate este exercitatฤ.
„În realitate, autoritatea asupra Regiei Autonome ‘Monitorul Oficial’ se exercitฤ fie de cฤtre secretarul general al Camerei Deputaลฃilor, fie de cฤtre Biroul permanent al acesteia. Astfel, potrivit art. I pct. 9 din lege (art. 20 alin. (1) din Legea nr. 202/1998), Biroul permanent al Camerei Deputaลฃilor are competenลฃa de a stabili tarifele de publicare a actelor în Monitorul Oficial al României, tarife ce se constituie într-un element ce ลฃine de funcลฃionarea Regiei Autonome ‘Monitorul Oficial’, activitate asupra cฤreia Camera Deputaลฃilor nu exercitฤ niciun fel de control”, indicฤ ลeful statului.
Preลedintele Iohannis mai aratฤ cฤ secretarul general al Camerei Deputaลฃilor are competenลฃa numirii Consiliului de administraลฃie, în cadrul cฤruia desemneazฤ un reprezentant propriu, însฤ menลฃioneazฤ cฤ în stabilirea componenลฃei acestuia Camera Deputaลฃilor, din nou, nu are niciun drept de decizie.
El subliniazฤ cฤ neclaritatea raporturilor dintre autoritatea publicฤ tutelarฤ ลi regia autonomฤ transpare ลi din dispoziลฃiile ce prevฤd cฤ în termen de 7 zile de la data intrฤrii în vigoare a prezentei legi, prin hotฤrâre a Guvernului, se aprobฤ organizarea ลi funcลฃionarea Regiei Autonome „Monitorul Oficial”.
„Din conลฃinutul normativ al prevederilor menลฃionate ale Legii pentru modificarea ลi completarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României rezultฤ cฤ acestea sunt antinomice, aspect de naturฤ sฤ încalce cerinลฃele constituลฃionale de claritate ลi predictibilitate a normei, prevฤzute de art. 1 alin. (5) din Constituลฃie”, spune preลedintele Iohannis în sesizare.
El susลฃine cฤ legea criticatฤ este neclarฤ ลi în ceea ce priveลte situaลฃia mandatelor membrilor actualului Consiliu de administraลฃie, care este plasatฤ sub semnul incertitudinii juridice, ceea ce, de asemenea, contravine Constituลฃiei.
ลeful statului puncteazฤ cฤ prevederile din Legea fundamentalฤ impun ca prerogativele/ atribuลฃiile stabilite prin Constituลฃie sau prin lege Parlamentului ori uneia dintre Camerele sale sฤ nu poatฤ fi exercitate în numele lor, prin reprezentare, de cฤtre organe interne de conducere sau de lucru.
„Din aceastฤ perspectivฤ, apreciem cฤ autoritatea Camerei Deputaลฃilor asupra Regiei Autonome ‘Monitorul Oficial’ nu poate fi exercitatฤ prin delegarea acesteia cฤtre Biroul permanent sau cฤtre secretarul general, întrucât, potrivit Constituลฃiei, niciun alt organism sau persoanฤ nu se poate substitui voinลฃei unei Camere a Parlamentului României, ce se exprimฤ întotdeauna prin vot”, spune Iohannis.
Preลedintele Iohannis aratฤ cฤ, deลi aparent se instituie o obligaลฃie imperativฤ pentru secretarul general al Camerei Deputaลฃilor de a transmite spre publicare actele, în realitate aceastฤ soluลฃie este lipsitฤ de claritate ลi predictibilitate, întrucât lasฤ loc arbitrariului ลi poate permite exercitarea acestei atribuลฃii cu exces de putere, „aลa cum de altfel s-a mai întâmplat în trecut”.
Condiลฃionarea retragerii actelor de la publicare de „încuviinลฃarea secretarului general al Camerei Deputaลฃilor” încalcฤ principiul separaลฃiei ลi echilibrului puterilor în stat, considerฤ Iohannis.
El precizeazฤ ลi cฤ republicarea unui act normativ nu poate fi condiลฃionatฤ de voinลฃa unui înalt funcลฃionar public care ar putea în acest mod sฤ înfrângฤ voinลฃa legiuitorului, precum ลi a celorlalte autoritฤลฃi publice implicate în procedura de republicare.
De asemenea, ลeful statului aratฤ cฤ instituirea unei proceduri de publicare în Monitorul Oficial a unei rectificฤri, cu excluderea avizului Consiliului Legislativ, este de naturฤ sฤ afecteze ลi rolul constituลฃional al acestei instituลฃii fundamentale, prevฤzut de Constituลฃie.
Klaus Iohannis afirmฤ cฤ variantele anterioare ale legii, atât hotฤrârea Biroului permanent, cât ลi hotฤrârea de Guvern, prin care se aprobau anual tarifele în discuลฃie, erau publicate în Monitorul Oficial al României.
„Adoptarea unei astfel de hotฤrâri de cฤtre Biroul permanent al Camerei Deputaลฃilor ridicฤ reale probleme în ceea ce priveลte transparenลฃa ลi opozabilitatea faลฃฤ de terลฃi, efectele sale juridice, precum ลi exercitarea controlului judecฤtoresc asupra acesteia. Aceste probleme sunt accentuate ลi de faptul cฤ legea criticatฤ nu instituie obligaลฃia de publicare a respectivei hotฤrâri în Monitorul Oficial. În plus, neclaritatea normei atât sub aspectul publicitฤลฃii, cât ลi al modalitฤลฃii de stabilire a tarifelor contravine exigenลฃelor de calitate a legii impuse de art. 1 alin. (5) din Constituลฃia României, astfel cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudenลฃa Curลฃii Constituลฃionale”, adaugฤ preลedintele Iohannis.
Acesta considerฤ ลi cฤ sintagma „cheltuielile determinate de publicarea actelor în Monitorul Oficial al României se suportฤ de cฤtre emitenลฃi (…)” încalcฤ Legea fundamentalฤ.
Legea prevede cฤ: „(1) În 3 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin ordin al secretarului general al Camerei Deputaลฃilor se numeลte consiliul de administraลฃie al Regiei Autonome „Monitorul Oficial” ลi „(2) Din consiliul de administraลฃie al Regiei Autonome „Monitorul Oficial” fac parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al secretarului general al Camerei Deputaลฃilor ลi un reprezentant al Ministerului Finanลฃelor Publice”.
„Din modul de redactare a acestei norme rezultฤ cฤ singura excepลฃie de la Ordonanลฃa de Urgenลฃฤ a Guvernului nr. 109/2011 este cea referitoare la compunerea consiliului de administraลฃie al Regiei Autonome ‘Monitorul Oficial’. Pe lângฤ criticile anterior exprimate la pct. 1, acest text ridicฤ ลi alte probleme de constituลฃionalitate sub aspectul respectฤrii dispoziลฃiilor art. 1 alin. (5) din Constituลฃie”, spune Iohannis.
El adaugฤ cฤ intervenลฃia legislativฤ din acest act normativ vine în contradicลฃie cu procedura stabilitฤ de OUG nr. 109/2011 privind desemnarea membrilor consiliului de administraลฃie al unei regii autonome. ลeful statului afirmฤ cฤ, din modul de redactare a normei, aceastฤ intervenลฃie legislativฤ perpetueazฤ soluลฃia cuprinsฤ în art. 12 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitฤลฃilor economice de stat ca regii autonome ลi societฤลฃi comerciale – care însฤ a fost abrogatฤ în mod expres prin art. 65 din OUG nr. 109/2011 – întrucât excepลฃia vizeazฤ doar compunerea consiliului de administraลฃie (9 membri).
Potrivit legii criticate, membrii consiliului de administraลฃie sunt numiลฃi de autoritatea publicฤ tutelarฤ, iar OUG nr. 109/2011 impune prezenลฃa în consiliul de administraลฃie a unui reprezentant al autoritฤลฃii publice tutelare, se precizeazฤ în sesizare.
„În acest sens, considerฤm cฤ secretarul general al Camerei Deputaลฃilor nu se poate substitui autoritฤลฃii publice tutelare (Camera Deputaลฃilor) în ceea ce priveลte exercitarea atribuลฃiilor acesteia ลi nu poate avea propriul reprezentant în consiliul de administraลฃie”, spune el.
ลeful statului subliniazฤ cฤ funcลฃia de secretar general al Camerei Deputaลฃilor este, potrivit Legii nr. 7/2006, o funcลฃie publicฤ parlamentarฤ corespunzฤtoare înalลฃilor funcลฃionari publici ลi chiar ลi în ipoteza în care legea criticatฤ instituie o derogare implicitฤ de la cadrul general privind exercitarea funcลฃiilor publice, actul normativ nu permite identificarea criteriilor ลi condiลฃiilor pe care ar trebui sฤ le îndeplineascฤ reprezentantul secretarului general al Camerei Deputaลฃilor în consiliul de administraลฃie al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”.
Iohannis precizeazฤ cฤ, în absenลฃa unei norme exprese care sฤ constituie izvorul mandatului secretarului general de reprezentant legal al Camerei Deputaลฃilor, activitatea funcลฃionarului public parlamentar în cadrul consiliului de administraลฃie este susceptibilฤ de incompatibilitate.
Preลedintele menลฃioneazฤ cฤ prevederile „în termen de 7 zile de la data intrฤrii în vigoare a prezentei legi, prin hotฤrâre a Guvernului se aprobฤ organizarea ลi funcลฃionarea Regiei Autonome „Monitorul Oficial” ลi „la data intrฤrii în vigoare a hotฤrârii Guvernului prevฤzute la alin. (1) se abrogฤ Hotฤrârea Guvernului nr. 358/1991 privind înfiinลฃarea ลi organizarea Regiei Autonome „Monitorul Oficial”” contravin Constituลฃiei, întrucât legiuitorul dispune în competenลฃa de reglementare a altei autoritฤลฃi, respectiv a Guvernului.
„În elaborarea ลi adoptarea unei hotฤrâri, Guvernul are deplina competenลฃฤ de a decide dacฤ în vederea organizฤrii executฤrii legii criticate se impune emiterea unui nou act cu consecinลฃa abrogฤrii celui anterior sau doar modificarea ลi completarea celui existent”, conchide preลedintele Iohannis.