Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

De ce primesc angajații Parlamentului spor pentru „condiții vătămătoare“

Angajații din serviciile Camerei beneficiază de un spor de condiții vătămătoare de 15%, care ajunge până la 3.000 lei pentru cea mai înaltă funcție, cea de secretar general.

Share

Romulus Georgescu 0 comentarii

Actualizat: 12.04.2018 - 15:46

Sporul pentru condiții vătămătoare se acordă pentru existența unor factori nocivi sau a suprasolicitării nervoase.

Camera Deputaţilor a publicat salariile de bază în cuantum brut lunar - aferente funcţiilor din serviciile Camerei, precum şi lista indemnizaţiilor aferente funcţiilor de demnitate publică alese. Conform Legii salarizării, preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, are o indemnizaţie brută lunară de 21.850 lei; vicepreşedinţii Camerei - 20.330 lei; secretarii şi chestorii - 19.950 lei, iar liderii grupurilor parlamentare - 19.000 lei. Preşedinţii comisiilor permanente au o indemnizaţie brută lunară de 18.430 lei, iar deputaţii - 17.100 lei.

În timp ce parlamentarii încasează indemnizații, angajații au dreptul la salarii de bază plus sporuri. Potrivit site-ului Camerei Deputaţilor, pentru funcţiile din serviciile Camerei se aplică la salariul de bază un spor de condiţii vătămătoare de 15%.

Astfel, secretarul general Silvia Mihalcea are un salariu de bază de 20.194 lei şi un spor de condiţii vătămătoare de 3.029 lei. În septembrie anul trecut, secretarul general al Camerei Deputaților  avea un salariu de 17.900 lei și un spor de 1.155 lei. Creșterea spectaculoasă are două explicații. Pe de o parte, Legea salarizării prevede atât creșterea salariilor, cât și creșterea sporurilor. Pe de altă parte, a fost schimbată baza de calcul al sporurilor. În septembrie, sporul de 10% era calculat la o bază de calcul de 11.549 de lei, dintr-un salariu de 17.900 de lei. Acum, procentul de 15% se raportează la întreg salariul de 20.194 de lei.

Șefii de departament au un salariu de bază între 13.757 lei şi 15.433 lei, plus sporul de condiţii vătămătoare între 2.064 lei şi 2.315 lei. Directorii generali au un salariu de bază între 13.079 lei şi 15.433 lei, la care se adaugă sporul de condiţii vătămătoare de 15%. Consilierii parlamentari au un salariu de bază între 6.573 lei şi 10.368 lei, cu sporul de condiţii vătămătoare între 986 lei şi 1.555 lei.

De asemenea, experţii parlamentari au salarii de bază între 5.988 lei şi 8.295 lei, plus sporul de condiţii vătămătoare de 15%. Cofetarii au salariul de bază 3.670 lei cu un spor de 551 lei, iar bucătarii au salariul de bază de 4.770 lei, cu sporul de 716 lei.

Lefurile de la Senat

De asemenea, și Senatul a publicat salariile de bază în cuantum brut lunar - aferente funcţiilor din Serviciile Camerei Superioare a Legislativului, din cadrul birourilor parlamentare, precum şi lista indemnizaţiilor aferente funcţiilor de demnitate publică alese. Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, are o indemnizaţie brută lunară de 21.850 lei; vicepreşedinţii Senatului - 20.330 lei; secretarii şi chestorii - 19.950 lei, iar liderii grupurilor parlamentare - 19.000 lei. Preşedinţii comisiilor permanente au o indemnizaţie brută lunară de 18.430 lei, iar senatorii - 17.100 lei.

Spre deosebire de senatori, care primesc indemnizaţii, angajaţii din Senat primesc, conform Legii salarizării, salarii şi sporuri pentru condiţii vătămătoare în cuantum de 15% din salariul de bază. Potrivit unei liste cu aceste retribuţii aflate în plată la 31 martie 2018, publicate pe site-ul Senatului, înalţilor funcţionari publici parlamentari le revin lunar următoarele salarii de bază şi sporuri: secretarul general al Senatului – 20.194 lei şi spor de 3.030 lei, directorii generali au salariul între 11.142 lei şi 15.433 lei şi între 1.672 şi 2.315 lei spor.

Cei cu alte funcţii de conducere primesc următoarele sume: directorii - salarii de bază de la 10.289 la 13.717 lei şi un spor cuprins între 1.544 şi 2.058 lei; şefii de serviciu - salarii de bază între 8.547 lei şi 11.887 lei şi sporuri între 1.283 şi 1.784 lei; şefii de birou - salarii între 10.003 şi 11.544 lei şi sporuri între 1.501 şi 1.732 lei.

Un şef de cabinet, în funcţie de studii, primeşte un salariu de bază cuprins între 3.297 şi 6.375 lei şi sporuri între 495 şi 957 lei; un şofer are un salariu cuprins între 3.325 şi 4.624 lei şi spor între 499 şi 624 lei. Un muncitor necalificat are la Parlament cel puţin 1.900 de lei salariu de bază şi 285 de lei spor pentru condiţii vătămătoare. 

Factori nocivi și suprasolicitare nervoasă

Acordarea salariilor și a sporurilor este reglementată de Legea salarizării (153/2017) aprobată în vara anului trecut de Parlament.

Însă, parlamentarii au avut grijă să prevadă pentru 1 ianuarie 2018 atât creșterea salariilor, cât și creșterea sporurilor. De asemenea, instituțiile au primit libertate în ceea ce privește acordarea unor sporuri, respectând regula că sporurile nu pot depăși 30% din salariu.

În decembrie 2017, premierul Mihai Tudose a aprobat o hotărâre de Guvern în acest sens (HG 917/2017), prin care lăsa la mâna fiecărei instituții să își stabilească sporurile.  Astfel, în Parlament sporurile au crescut de la 10% în septembrie la 15%, schimbându-se și baza de calcul. Tocmai din acest motiv apar diferențe semnificative față de lista salariilor făcută publică în septembrie anul trecut. Potrivit legii, instituțiile publice au obligația să facă publice listele salariilor de două ori pe an, la 30 septembrie și 31 martie.

Regulamentul Camerei

Potrivit Regulamentului aprobat de conducerea Camerei Deputaților, sporul pentru condiții de muncă vătămătoare se acordă în condițiile în care, la eliberarea buletinelor de determinare și/sau de expertizare a locurilor de muncă, se constată îndeplinirea a cel puțin unuia dintre criteriile stabilite prin Regulament. Este vorba de înregistrarea de îmbolnăviri profesionale ca urmare a activității desfășurate la locul de muncă; existența unor indici de morbiditate la locurile de muncă respective, înregistrarea unor cazuri de accidente de muncă produse la locul de muncă, riscul de îmbolnăvire și accidentare determinat de depășiri ale noxelor profesionale, fizice, chimice, fizico-chimice, biologice, suprasolicitarea unor funcții și sisteme ale organismului. Dacă acest text este de ordin general, un alt articol menționează explicit de ce s-a decis acordarea unui spor de 15%.

„Pentru activitatea desfășurată, conform raportului de serviciu, se acordă tuturor funcționarilor publici parlamentari din serviciile Camerei Deputaților sporul de până la 15% din salariul de bază, având în vedere existența următorilor factori de risc: a) existența factorilor nocivi și mecanismul de acțiune a acestora asupra organismului;  b) intensitatea de acțiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori;  c) durata de expunere la acțiunea factorilor nocivi; d) existența unor condiții de muncă ce implică o suprasolicitare nervoasă, care determină un risc de îmbolnăvire sau de accidentare”, se menționează în document.   

Comentarii

loading...