10.6 C
București
sâmbătă, 11 mai 2024
AcasăSpecialInjust si anormal

Injust si anormal

Zilele trecute, oamenii de afaceri reuniti in Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii s-au declarat revoltati de initiativa Ministerului Finantelor de a sterge datoriile de miliarde de euro ale unor societati de stat. Ei au atras atentia Guvernului si Consiliului Concurentei ca un asemenea gest este nu numai ilegal, ci si injust si anormal. Intreprinzatorii privati se gandesc ca viitoarea mare iertare a datoriilor va insemna pentru ei o noua crestere a impozitelor si taxelor.
Lista scutitilor nu a fost inca finalizata. Procedura presupune intocmirea de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a unui clasament al primilor 100-200 de mari datornici, clasament care va fi inaintat Ministerului de Finante pentru a analiza fiecare caz in parte si pentru a intocmi lista finala. Cu toate acestea, doua societati au fost deja nominalizate, Termoelectrica, cu datorii de 1,1 miliarde de euro, si CFR, cu restante in valoare totala de 250 milioane de euro. Premierul Tariceanu a afirmat senin ca pentru aceste sume nu exista nici un fel de speranta de a fi recuperate vreodata si ca trebuie sa revenim la normal, altfel Ministerul Finantelor va aparea mereu cu mari sume neincasate, ceea ce va induce ideea ca este o neperformanta a acestuia. Ce inseamna pentru dl Tariceanu “sa revenim la normal”, nu stim. Stim, insa, ca simpla stergere a datoriilor nu poate avea un efect benefic daca masura nu este precedata si de o restructurare si eficientizare a activitatii companiei. Altfel, datoriile se vor acumula din nou. Tinand cont insa de ceea ce spune premierul, singurul castigator va fi Ministerul Finantelor, care va raporta dupa aceea venituri-record din incasari, pentru a-l apropia de tinta necesara integrarii: peste 30-35% din PIB. Dar, din pacate, nu va avea loc decat un artificiu cu iz de inginerie financiara, asa cum ne-a obisnuit patru ani Guvernul Nastase. Iar in aceasta situatie, nimic nu ii deosebeste pe cei de acum de cei care ne-au condus intre 2001-2004. Singura diferenta ar fi numai daca, pe langa stergerea de datorii, Guvernul Tariceanu ii va face sa plateasca, in sfarsit, pe cei din cauza carora aceste restante au fost acumulate. Si asta pentru ca este simplu de inteles ca mare parte din datoriile istorice de care se vorbeste astazi au fost facute atat din cauza puzderiei de firme-capusa ce au prosperat pe spatele societatilor de stat, cat si din cauza increngaturilor politico-financiare care au atarnat greu in balanta deciziilor manageriale cand se impuneau restructurari. Asta este normalitatea. Simpla stergere de restante bugetare este anormala si, in plus, poate induce, pana la urma, ideea ca si Executivul Coalitiei isi exerseaza diverse forme de demagogie extrema sau de cinism. Pentru ca in conditiile in care exista atatea probleme in sistemul sanitar sau in cel de pensii, el impune amnistie fiscala pentru marii perdanti ai economiei, in scopul, iluzoriu de altfel, de a imbunatati imaginea Ministerului de Finante.
O asemenea masura, oricum ar fi analizata, contravine pana la urma principiului egalitatii in tratamentele fiscale, ce trebuie aplicat tuturor agentilor economici, indiferent de forma de proprietate. Iertarea datoriilor unor companii este similara chiar unei subventii si, ca atare, este inechitabila fata de celelalte societati care si-au platit obligatiile. Din acest motiv, solutia este considerata o practica ce distorsioneaza mediul concurential si nu este acceptata de reglementarile europene. Ca atare, dupa balbaielile din acest an cu proiectul Codului fiscal, un om de afaceri serios se va gandi de doua ori daca va mai investi intr-o Romanie unde exista precedentul ca firmele private sa subventioneze societatile de stat care produc pierderi.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă