Se întâlnesc ลi case cu intrare spre pivniลฃฤ (gârlici) ลi pridvor. Între elementele orientale distincte se poate aminti sacnaลiu, balconul (sau încฤperea) la etaj, ieลit în afarฤ ลi închis cu geamlâc sau obloane.
Se deosebesc ลi casele oamenilor cu stare, case cu parter înalt, cu geamlâc, acoperiล ลi copertinฤ metalicฤ, cu dependinลฃe retrase precum ลi casele boiereลti cu etaj, curte largฤ, cu dependinลฃe ลi împrejmuire înaltฤ.
O categorie aparte de case, care se înmulลฃesc odatฤ cu creลterea comerลฃului, sunt cele de negustori ลi imobilele cu prฤvฤlii la parter ลi apartamente la etaj.
Pe fondul reformelor din timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859 – 1866) ลi al suflului înnoitor adus de Carol I (1866 – 1914), viaลฃa locuitorilor se îmbunฤtฤลฃeลte ลi în Bucureลti se stabilesc din ce în ce mai mulลฃi arhitecลฃi, constructori-antreprenori, meลteri ลi negustori strฤini. Iniลฃial, aceลti antreprenori cehi, nemลฃi, dar în special italieni au adus modelele stilistice din ลฃฤrile lor Printre astfel de arhitecลฃi ลi ingineri se pot enumera: J.E. Berthet, Paul Gottereau, L. Lipizer, Z. Kofczinski, A. Godillot, G. Magni, etc
Funcลฃii importante tehnice din ministere care reglementeazฤ urbanismul ลi construcลฃiile sunt ocupate de specialiลti cu experienลฃฤ din Germania, Cehia, Franลฃa sau Italia. În anii ’70 ลi ’80 ajung deasemenea în capitalฤ mulลฃi furnizori strฤini de materii prime, mobilier sau utilitฤลฃi, atât de necesare modernizฤrii caselor ลi construcลฃiilor. Pe mฤsurฤ ce protipendada cฤlฤtoreลte sau are acces la surse de inspiraลฃie din Occident, construirea sau decorarea caselor devine din ce în ce mai elaboratฤ, în pas cu stilurile marilor capitale europene, sunt adoptate stiluri occidentale, la modฤ în acea perioadฤ sau elemente de arhitecturฤ occidentalฤ sunt mixate cu arhitectura localฤ, de inspiraลฃie orientalฤ. Astfel se pot întâlni în acea vreme stilul arhitectural medieval occidental, neogotic, eclectic ลi neoclasic francez, neo-renescentist, etc.
Dupฤ 1860, în cadrul secลฃiilor tehnice ale departamentelor comunale sau ministeriale se observฤ o prezenลฃฤ mult mai numeroasฤ a românilor, care se specializeazฤ ลi ocupฤ funcลฃii administrative diverse. Treptat ei se vor ocupa ลi de proiecte private, proiectând modern sau îmbunฤtฤลฃind ลi extinzând construcลฃiile mai vechi, de dinainte de marele foc din 1847. Tinerii români încep sฤ se specializeze în universitฤลฃile tehnice sau ลcoli de artฤ ลi arhitecturฤ în strฤinฤtate, activitatea constructivฤ diversificându-se în ultimele decenii.
Ascensiunea economicฤ ลi politicฤ a burgheziei, care a determinat declanลarea unei restructurฤri a oraลelor, în special a capitalei, a fost însoลฃitฤ în prima perioadฤ de dezvoltare a arhitecturii moderne româneลti, de o tendinลฃฤ marcatฤ spre imitarea stilurilor istorice ce dominau în acea epocฤ în toate ลฃฤrile Europei, dar, aลa cum am arฤtat ลi datoritฤ antreprizelor strฤine ajunse în cฤutare de lucru pe meleagurile noastre.
Stilul neoromânesc
Interesul ลi preลฃuirea acordate de intelectualitatea românฤ progresistฤ creaลฃiilor populare autohtone, precum ลi dezvoltarea limbii, a literaturii ลi a picturii naลฃionale au stimulat proiectele de case cu decoraลฃii proprii stilului neoromânesc, chiar dacฤ de multe ori erau asimilฤri decorative din alte zone geografice. Stilul neoromânesc a început sฤ fie asimilat de românii înstฤriลฃi în primii ani ai secolului al XX-lea, în perioada de dinaintea primului rฤzboi mondial, rฤspândindu-se ulterior ลi în Transilvania.
Astfel de case, distinctive prin compoziลฃia faลฃadelor ลi ornamente, prezintฤ un amestec de elemente bizantine (cum ar fi arcadele scurte, coloanele mici ลi groase), etnice, ลฃฤrฤneลti, precum ลi unele motive de artฤ otomanฤ sau din arhitectura otomanฤ (aspectul masiv, de cetate, al caselor) ลi chiar teme de renaลtere italianฤ târzie.
Trecerea în revistฤ a unor clฤdiri în stilul neoromânesc, construite pe teritoriul României mici ลi imediat dupฤ rฤzboi prin capitalele de judeลฃ din aceastฤ perioadฤ sau prin anumite oraลe de vilegiaturฤ care au beneficiat de vile de vacanลฃฤ în acest stil, oferฤ o privire de ansamblu pentru formularea unor sinteze, pentru identificarea anumitor particularitฤลฃi regionale ลi pentru surprinderea diseminฤrii stilului neoromânesc prin beneficiari, arhitecลฃi, antreprenori ataลaลฃi acestui curent.
“Bucureลti, capitala regatului, deศine supremaศia, fiind oraลul cu cele mai multe exemple de clฤdiri în stil neoromânesc, este centrul de propagare a stilului pe cale de autoritate administrativฤ – comenzi de la stat – sau consimลฃitฤ sub imboldul romantismului patriotic de cฤtre diverลi beneficiari. Poate din acest motiv unul dintre atributele stilului este expresia lui artificialฤ, evidenลฃiatฤ de mulลฃi cercetฤtori. Acceptarea fฤrฤ constrângere a stilului neoromânesc folosit la propria locuinลฃฤ, de cฤtre beneficiari, poate surprinde. În acelaลi timp, s-au emis regulamente pentru anumite zone ale Bucureลtiului în care se specificฤ obligativitatea utilizฤrii unui „stil românesc”, pentru a veni în întâmpinarea proprietarilor nehotฤrâลฃi, cum este Parcelarea Boerescu”, spune dr. arh. Ruxandra Nemลฃeanu, expert atestat la Ministerul Culturii. Practic, aproape toลฃi arhitecลฃii mari ai epocii au proiectat clฤdiri în stil neoromânesc în Bucureลti. Arhitectul Ion Mincu este considerat de drept ศi de fapt iniศiatorul miศcฤrii arhitecturale, în 1886 cu Casa Lahovari, care adฤposteศte azi o anexฤ a spitalului Cantacuzino, precum ศi promotorul celor mai cunoscute clฤdiri realizate în aceastฤ manierฤ esteticฤ. Printre numeroศii arhitecศi care au îmbrฤศiศat maniera arhitecturalฤ a stilului neo-românesc îmbrฤศiศând o linie proprie se numฤrฤ ศi Petre Antonescu, Carol Benesch, Nicolae Ghica-Budeศti, Cristofi Cerchez, Grigore Cerchez, Alexandru Clavel, Paul Smฤrฤndescu, Florea Stฤnculescu, State Ciortan, Constantin Iotzu, I.D. Traianescu, Toma T. Socolescu ศi alศii.
Printre clฤdirile celebre în stil neoromânesc se numฤrฤ Bufetul de la ลosea, în prezent, restaurantul „Doina”, din ลoseaua Kiseleff; Muzeul “Vila Mina Minovici”; vila Robescu din Sinaia.
Material realizat cu sprijinul Asociaลฃiei Istoria Artei
O locuinลฃฤ modestฤ, restauratฤ permanent, pฤstratฤ cu stil
Arh. Horia Constantinescu-Strihan
În anul 1929, domnul ofiลฃer de marinฤ în rang de comandor, viitor amiral, Constantin Negru, construieลte o locuinลฃฤ de mici dimensiuni, pe o parcelฤ micฤ de teren, în cartierul Filantropiei, azi denumit zona Bd. Ion Mihalache – Turda. Descoperim o construcลฃie neschimbatฤ, în baza concepลฃiei architectului Marin Popescu, ลi construitฤ în baza “autorizaลฃiunii no.9M” din 13 .0 3.1929, emisฤ de Primฤria sectorului verde Bucureลti, ลi care ลi-a pฤstrat farmecul datorat unui “stil” rฤmas nealterat. O epocฤ în care se construia numai conform unei autorizaลฃii.
Este uimitor pentru o construcลฃie sฤ rฤmâna neschimbatฤ dupฤ aproape un secol de utilizare, proprietarul actual, doamna Mirela C. Partheniu ลtiind cฤ o mare parte din valoare, se datoreazฤ stilului neoromânesc în care a fost proiectatฤ casa, de fapt o variantฤ localฤ a stilului neobizantin, foarte apreciat în epoci trecute, în diferite pฤrลฃi ale Europei.
Neobizantinismul, cu specificul local neoromânism, este prezent în special în spaลฃiile culturale de tradiลฃie ortodoxฤ, devenind parte a arhitecturii naลฃionale. Elementele caracteristice sunt cele bizantine: coloana scurtฤ ลi groasฤ, frize alcฤtuite din mai multe arcade, unele elemente masive cu aspect de cetate cu décor în profile cu relief dens. Decoraลฃia are componente bizantine, motive etnografice populare ลi modele decorative otomane.
Casa pe care o privim posedฤ ลi o fereastrฤ împodobitฤ cu un vitraliu ce se integreaza ansamblului. Vitraliul este în cel mai autentic stil “Jugendstil” sau Secession, fabricat în Transilvania, în centre de producลฃie de artฤ care furnizau la acea datฤ astfel de lucrฤri ลi ลantierelor vieneze.
Planul casei în regim demisol + parter este un exemplu de mฤiestrie (datoratฤ probabil faptului cฤ arhitectul a fost un elev al renumitului arhitect Ion Mincu), mai ales ca imobilul se afla la o distanลฃฤ de câteva sute de metri de celebrul “Bufet de la ลosea”, azi restaurantul “Doina”, conceput în 1892 chiar de arhitectul Ion Mincu.
Surprinde faptul cฤ pe o parcelฤ micฤ de teren, având obligaลฃia de limite de proprietate pe douฤ laturi, proiectul prevedea sฤ se realizeze o locuinลฃฤ dotatฤ complet, cu toate încฤperile ventilate ลi luminate natural, cu spaลฃii de recepลฃie ลi locuire corect dimensionate, fiind asigurate chiar ลi standardele sanitare actuale. Succesiunea spaลฃiilor este savant distribuitฤ, locul de luat masa este amplasat la un nivel scoborât, pentru ca platourile ornamentate sฤ se ofere vizibilitฤลฃii musafirilor. Camera de zi are o denivelare studiatฤ ca sฤ permitฤ un demisol mai înalt, luminos, potrivit pentru o camerฤ de lucru.
Remarcฤm cฤ interioarele au fost atent concepute oferind la fiecare zonฤ, un décor interior diferit, pฤstrat ลi azi nealterat.
Din fericire, proprietatea a rฤmas permanent în regim particular, beneficiind de grija permanentฤ a actualului proprietar, astfel cฤ construcลฃia a fost permanent “restauratฤ”. Probabil cฤ dacฤ nu ar fi fost naลฃionalizate, multe dintre astfel de proprietฤลฃi ar fi arฤtat astฤzi cu totul altfel. Azi cu greu mai gฤsim o construcลฃie veche fฤrฤ modificฤri, care întotdeauna, operate fฤrฤ profesionalism, au deteriorat ansamblul. Pentru cฤ nu s-au operat modificari structurale asupra construcลฃiei amiralului Constantin Negru, cele patru seisme majore ce au zguduit în decursul timpului zona, au provocat doar daune minore.