» Literatura romana – observa voci ale criticii – este saraca in romane de dragoste notabile, scriitorii romani preferand teme mai serioase.
» Datorita romanului de analiza, perioada cea mai propice pentru acest gen de literatura s-a dovedit cea interbelica.
Topul a fost realizat cu ajutorul scriitorilor tineri de pe site-ul clubliterar.com.
Bizar sau nu, literele romanesti nu exceleaza la capitolul romane de dragoste; sau, in cuvintele mai directe ale eseistului Mircea Mihaies, „nu stam grozav cu amorul in literatura romana”. Scriitorii romani sunt obsedati de temele mari, serioase – si doar literatura de analiza care a inflorit intre razboaie a dat mai multa importanta interactiunilor umane, in general, si dragostei, in particular. Asa se face ca o parte din romanele incluse in top au un profil amestecat („Zenobia”, „La Medeleni”, „Cel mai iubit dintre pamanteni”). Anii de dupa 1989, eliberati de cenzura si pudibonderia comunista, nu au adus, in pofida afluxului de literatura tanara explicit sexuala, un mare roman erotic; exceptia partiala o reprezinta „Sexagenara si tanarul”, un roman pe care Nora Iuga l-a scris la batranete, publicandu-l la 69 de ani.
Camil Petrescu, „Patul lui Procust”
1. Camil Petrescu e un autor sadic: isi face personajele sa se indragosteasca doar ca sa le faca sa sufere, intrucat, chiar si atunci cand exista toate premisele pentru o relatie implinita (doamna T – Fred Vasilescu), apropierea esueaza din cauze misterioase. La vremea lui, „Patul…” a fost vazut ca un roman revolutionar, inovand atat tematic, printr-o viziune lucida asupra erotismului si sexualitatii, cat si formal, fiind rapid canonizat ca unul dintre cele mai inovative romane din epoca, sincronizat formal cu scriitura occidentala contemporana. In topul celor mai bune romane romanesti realizat de revista „Observator cultural” in 2001, „Patul lui Procust” a iesit pe locul doi, dupa „Craii de Curte Veche”. Tinerii scriitori de pe clubliterar.com continua sa-l prefere altor romane: doamna T face in continuare victime.
Radu Petrescu, „Matei Iliescu”
2. Abia dupa 1990, romanul lui Radu Petrescu a fost canonizat ca o capodopera. Tinerii scriitori se arata totalmente sedusi de acest roman care nareaza, cu detalii microscopice, o poveste de dragoste de la inceput pana la consumarea ei. Argumentul care a decis pentru Camil Petrescu pe locul 1 a fost popularitatea – „Matei Iliescu” e o carte de nisa.
Mircea Eliade, „Maytreyi”
3. Este probabil unul dintre cele mai toride romane ale literaturii romane, facand victime, in special, printre adolescenti si femei. Scriitorii tineri apreciaza mai putin exotismul actiunii, centrat pe relatia dintre o adolescenta din India si un occidental, cat autenticismul si intensitatea scriiturii (in fapt, romanul nareaza experienta erotica a scriitorului).
Anton Holban, „Ioana”
4. Anton Holban ar fi considerat astazi un „autofictionar”: cele trei romane importante ale sale („O moarte care nu dovedeste nimic”, „Jocurile Dianei”, „Ioana”) sunt, de fapt, jurnale camuflate care fictionalizeaza inconsistent trei dintre experientele erotic-formative ale lui Holban (ascuns in spatele naratorului Sandu, in romane).
Camil Petrescu, „Ultima noapte de dragoste…”
5. Mult timp a fost considerat marele roman al lui Camil Petrescu; astazi, „Patul lui Procust” este vazut ca un roman mai abrupt, mai lucid si mai sexy. Sa fie de vina liberalizarea moravurilor? In definitiv, drama geloziei din „Ultima noapte…” are loc in cadrul unei casnicii; in „Patul lui Procust” personajele sunt burlaci singuratici.
Gellu Naum, „Zenobia”
6. Unul dintre cele mai bune romane de dragoste ale suprarealismului, „Zenobia” a fost scris tarziu, in 1985. Zenobia este numele personajului feminin din carte, un arhetip al feminitatii care isi traieste povestea de dragoste alaturi de narator in mlastinile fertile de la marginea orasului.
Marin Preda, „Cel mai iubit dintre pamanteni”
7. In anii ‘80 a fost citit ca romanul politic numarul 1 al momentului. Dupa caderea comunismului, romanul si-a dezvaluit latentele de roman „al relatiilor”: destinul lui Victor Petrini este marcat de mai multe femei, de la Caprioara si Nineta la relatiile de maturitate cu Matilda, fiinta plina de toane, si cu Suzi, in povestea tragica din final.
Nicolae Breban, „Ingerul de gips”
8. Cartile lui Breban nu nareaza istorii de dragoste, ci, asa cum observa scriitorul Dan Sociu, sunt despre „panda si seductie”. Totusi, „Ingerul de gips” este un roman de dragoste aproape ortodox, relatand istoria unui cuplu monstruos si imposibil – universitarul Duma, logodit cu rafinata Ludmila, face o pasiune pentru vulgara si grobiana Mia Fabian.
Ionel Teodoreanu, „La Medeleni”
9. Romanul are profil mixt, de saga de familie si poveste de dragoste. Insa pelicula realista este destul de subtire, conteaza mai mult fiorul liric al apropierii dintre personaje. Dincolo de primul volum, motorul epic al romanului este iubirea: Monica il iubeste pe Danut, dar Danut nu prea stie ce vrea; Olguta se indragosteste de Vania, un barbat intre doua varste.
Nora Iuga, „Sexagenara si tanarul”
10. Mult timp considerat paradigma a romanului de analiza, „Adela” lui Ibraileanu a fost pus in umbra de o aparitie recenta. Considerat unul dintre romanele-revelatie ale anilor 2000, „Sexagenara si tanarul” pune problema dureroasa a unei relatii de dragoste imposibile. Din nefericire, la fel ca in „Adela”, relatia nu se concretizeaza sexual.