66% dintre angajatori la nivel global consideră că noii angajați nu sunt suficient pregătiți pentru rolurile ocupate, potrivit studiului Deloitte 2025 Global Human Capital Trends.
Principalul motiv identificat este lipsa de experiență, iar aproape 60% dintre angajați susțin că organizațiile prioritizează studiile și experiența în detrimentul abilităților sau potențialului.
Decalajul este amplificat de adoptarea accelerată a tehnologiilor bazate pe inteligență artificială, care preiau sarcinile de rutină din posturile de începători.
Astfel, debutanții au tot mai puține oportunități de a dobândi experiență practică în cadrul organizațiilor, arată studiul Deloitte, citat de Ziarul Financiar.
Apel pentru mai multe oportunități de învățare
În acest context, aproape trei sferturi dintre liderii de companii (73%) și angajați (72%) consideră că angajatorii ar trebui să creeze mai multe ocazii pentru acumularea de experiență. În plus, peste 70% dintre respondenți susțin că dezvoltarea abilităților umane, precum curiozitatea sau inteligența emoțională, ar trebui să devină o prioritate.
Studiul arată că organizațiile care încurajează dezvoltarea profesională și capacitatea angajaților de a analiza, inova și colabora sunt de 1,8 ori mai predispuse să obțină rezultate financiare solide și de 1,6 ori mai capabile să ofere experiențe relevante la locul de muncă.
AI-ul crește productivitatea, dar generează nesiguranță
Inteligența artificială poate contribui la creșterea eficienței, însă vine și cu riscuri. Mai mult de jumătate dintre respondenți (54%) se tem că limitele dintre sarcinile realizate de oameni și cele ale tehnologiei devin neclare, iar acest lucru le afectează percepția asupra stabilității locului de muncă.
Deși 56% dintre participanți consideră că avantajele obținute prin utilizarea AI ar trebui reflectate și în recompensele acordate angajaților, 77% dintre organizații nu fac acest lucru.
Studiul subliniază că firmele care le permit angajaților să genereze valoare cu ajutorul AI au șanse de șase ori mai mari să obțină beneficii financiare semnificative.
Totodată, aproape 70% dintre liderii chestionați recunosc necesitatea redefinirii politicilor de atragere și retenție a angajaților, însă doar 6% au făcut progrese notabile în această direcție.
Managerii, prinși între sarcini administrative și lipsa implicării în dezvoltarea echipelor
Organizațiile (73%) recunosc și nevoia de a regândi rolul managerilor.
În prezent, aceștia alocă doar 13% din timp dezvoltării echipelor, comparativ cu aproape 40% acordat sarcinilor administrative.
Studiul arată că un leadership eficient poate crește performanța financiară a unei companii cu până la 15%.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.