Trei ani vor dura lucrฤrile, de la atribuirea contractelor, responsabilii pentru aceastฤ investiศie de 90 de milioane de euro urmând sฤ fie C.N. Administraศia Porturilor Dunฤrii Maritime S.A. Galaศi, S.C. Port Bazinul Nou S.A. Galaศi ศi S.C. Metal Trade International S.R.L. Galaศi. Banii provin din fonduri europene nerambursabile ศi de la bugetul de stat, iar scopul declarat al proiectului este de a aduce portul la un nou nivel , din punct de vedere al funcศionalitฤศii ศi atractivitฤศii pentru actorii economici interesaศi, având în vedere cฤ studiile de trafic pe care Transporturile -le-au ordonat aratฤ o creศtere substanศialฤ a traficului de mฤrfuri începând chiar cu anul viitor.
Interconectare feroviar-rutier-naval
Lucrฤrile proiectului contribuie la realizarea obiec-tivului C.N. A.P.D.M. SA Galaศi, de a creศte traficul ศi, pe cale de consecinศฤ, de a creศte veniturile proprii din activitatea de bazฤ, precum ศi din activitฤศile conexe ศi auxiliare. Teritoriul pe care se va realiza investiศia este situat în Portul Galaศi, în zona Portului Bazinul Nou fiind teren portuar, proprietate publicฤ a statului, aflat în administrarea Ministerului Trans-porturilor ศi concesiunea C.N. A.P.D.M. S.A. Galaศi.
Suprafaศa totalฤ care urmeazฤ sฤ fie amenajatฤ în cadrul acestei investiศii este de 32 de hectare.
Proiectul vizeazฤ integrarea Portului Galaศi în fluxurile internaศionale de mฤrfuri prin crearea facilitฤศilor portuare pentru operarea mฤrfurilor cu precฤdere în sistem naval-feroviar.
Platforma multimodalฤ va funcศiona într-un sistem integrat cu zonele adiacente dezvoltate ale Galaศiului pentru furnizarea serviciilor logistice ศi activitฤศi industriale (Zona Liberฤ Galaศi ศi Parcul Industrial Galaศi), contribuind astfel la dezvoltarea de noi locuri de muncฤ atât pe durata lucrฤrilor de construcศii, dar mai ales pe termen lung.
Lucrฤri de anvergurฤ ศi la Constanศa
Recent, o altฤ lege iniศiatฤ de Transporturi ศi adoptatฤ prin HG a consfinศit demararea unei alte investiศii în infrastructura portuarฤ a României. De aceastฤ datฤ, în Constanศa, unde, tot în trei ani, va apฤrea o insulฤ artificialฤ ศi un nou cheu, o investiศie de aceeaศi -sumฤ precum cea din Galaศi – 90 de milioane de euro (cea mai mare parte, fonduri europene). Portul Constanศa va avea un nou cheu care sฤ permitฤ operarea marilor petroliere ศi nave care transportฤ carburanศi, semn cฤ România începe sฤ conteze tot mai mult pe harta energeticฤ a Europei.
Proiectul va acoperi o suprafaศฤ desfฤศuratฤ de 24 de hectare, din care 11 hectare reprezintฤ lucrฤri de infra-structurฤ portuarฤ, 7 hectare teren câศtigat mฤrii ศi 13 hectare lucrฤri de dragaj de pânฤ la 19 metri în faศa cheului. Cele patru proiecte subsecvente din cadrul proiectului mare sunt construcศia cheului de acostare, dana estica ศi dana vesticฤ, dragajul ศi racordul utilitฤศilor. Teritoriul pe care se va realiza investiศia este situat în Portul -Constanศa, în zona insulei artificiale, cea mai mare parte fiind acvatoriu portuar. Cheul va fi construit din virole de beton armat de 100 t/buc., în extremitatea nordicฤ a insulei artificiale, iar -legฤtura între mal ศi insulฤ va fi amenajatฤ între taluzul neamenajat în prelungirea danei 85 ศi pintenul de pe mal pânฤ în zona de nord-vest a insulei.
Cheul ศi platformele portuare sunt bunuri nou-create ศi sunt de utilitate publicฤ. 100 de oameni vor lucra la realizarea acestui cheu. Finanลฃarea obiectivului de investiลฃii se face din fonduri europene externe nerambursabile, prin Programul Operaลฃional Infrastructurฤ Mare (POIM 2014-2020), ศi din surse proprii.
Aceastฤ nouฤ investiศie va deservi viitoarea platformฤ industrialฤ din port, care se prefigureazฤ a apฤrea în urmฤtorii ani. Dupฤ cum spune Dan Tivilichi, director general al APM Constanศa, portul are ambiศia de a deveni numฤrul 1 la Marea Neagrฤ în ceea ce priveศte comerศul cu -produse -energetice.