Cel mai generos cu bugetul a fost Crin Antonescu, cu peste 857.000 lei cheltuiți pe paginile sale oficiale, sumă care trece de un milion dacă includem și contribuțiile partidelor care îl susțin
Într-o campanie tot mai digitalizată, bătălia electorală s-a mutat masiv pe platformele de social media. Potrivit unei analize realizate de Expert Forum (EFOR), în perioada 5–17 aprilie 2025, candidații la alegerile prezidențiale și partidele care îi susțin au cheltuit peste 3 milioane de lei doar prin serviciile Meta (Facebook și Instagram) și Google (inclusiv YouTube). Cei mai mari investitori în vizibilitate online au fost Crin Antonescu, Victor Ponta și Nicușor Dan, care împreună au generat aproximativ 75% din totalul cheltuielilor.
Cel mai generos cu bugetul a fost Crin Antonescu, cu peste 857.000 lei cheltuiți pe paginile sale oficiale, sumă care trece de un milion dacă includem și contribuțiile partidelor care îl susțin. Victor Ponta a investit 760.000 lei, iar Nicușor Dan 615.000 lei, poziționându-se ca principali actori în cursa pentru atenția electoratului online. În contrast, George Simion a investit modest: 46.000 lei pe pagina sa, la care se adaugă cel mult 120.000 lei de la AUR, fără nicio reclamă plătită prin pagina oficială a partidului, după debutul campaniei.
Totuși, promovarea prin social media rămâne o felie mică din cheltuielile totale de campanie. În primele două săptămâni, actorii politici au investit peste 28 de milioane de lei în producția și difuzarea materialelor electorale, ceea ce înseamnă că publicitatea prin Meta și Google a reprezentat doar aproximativ 10% din efortul financiar general.
Cele mai mari sume zilnice cheltuite s-au înregistrat în următoarele date:
- Crin Antonescu: 134.000 lei (16 aprilie) și 112.000 lei (10 aprilie),
- Nicușor Dan: 125.000 lei (13 aprilie),
- Victor Ponta: 88.000 lei (13 aprilie).
Pe lângă paginile oficiale, EFOR atrage atenția asupra unei tendințe periculoase: proliferarea paginilor neasumate care promovează mesaje negative împotriva candidaților, fără a respecta legislația privind publicitatea politică. Pagini, precum Pulsul României, Diaspora Conectată sau Le Caragiale, au fost raportate către AEP și BEC. În perioada 12–18 aprilie, aceste conturi obscure au cheltuit aproximativ 81.000 lei pe reclame negative, multe dintre ele publicate de profiluri cu poze false generate AI și fără informații de contact verificabile.
Pe partea Google, cifrele sunt mult mai modeste: doar 500.000 lei în total, din care PSD a cheltuit 285.000 lei, iar Nicușor Dan, 90.000 lei.
Într-un peisaj digital din ce în ce mai sofisticat, analiza EFOR scoate la iveală atât noua miză a comunicării politice, prezența online, cât și vulnerabilitățile grave, în ceea ce privește transparența și legalitatea mesajelor.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube