Dr. Robert Epstein este cercetător senior la American Institute for Behavioral Research and Technology, autor a 15 cărţi despre Inteligenţa Artificială şi fost redactor şef al publicaţiei Psychology Today.
Epstein susţine că principala metodă de influenţare folosită de Cambridge Analytica a fost să trimită oamenilor publicitate „ţintită” pe Facebook, aşa cum o fac în fiecare zi mii de companii.
Cambridge Analytica afirmă că a achiziţionat 5000 de „puncte de date” („data points”) – adică informaţii digitale – despre fiecare alegător din Statele Unite înainte de alegerile din 2016 şi, de asemenea, că a utilizat noi tehnici psihometrice pentru a determina cele mai bune mijloace de a-i influenţa pe aceşti alegători.
Dar în cursul campaniei din 2016, Hillary Clinton a avut la dispoziţie instrumente digitale mult mai puternice decât Trump. De exemplu, în 2015, mogulul Google, Eric Schmidt – care la un moment dat se oferise să supervizeze campania digitală a lui Hillary – a creat o companie tech numită The Groundwork, al cărei singur scop era să o facă pe Hillary Clinton preşedinte. Compania era alcătuită din numeroşi membri ai echipei cibernetice a lui Obama din 2012, care, de asemenea, fusese supervizată de Schmidt.
The Groundwork a avut acces la întreaga bază de date a Google, adică la sute de mii de informaţii digitale, susţine Epstein.
“Aşadar, cine are puterea de a schimba concepţiile şi de a „răsturna” alegerile? Acestea sunt platformele, adică Google, Facebook şi într-o măsură mai mică, Twitter. Într-adevăr, indiferent care este conţinutul pe care oamenii îl generează – iar când Cambridge Analytica plasează reclame este doar un furnizor de conţinut – Google şi Facebook au controlul total asupra a ceea ce oamenii văd („filtering”) şi în ce ordine este afişată informaţia („ordering”). Aceste liste pe care pe tot vedem – cum ar fi sugestiile de căutare „autocomplete” ale Google sau fluxurile de actualităţi ale Facebook – sunt cele care determină conţinutul pe care îl vom vedea şi conţinutul pe care nu îl vom vedea niciodată – cu alte cuvinte ce conţinut va fi cenzurat. Cambridge Analytica nu are puterea de a face asta; doar marile platforme pot. (…) Milioane de indivizi şi organizaţii generează conţinut în fiecare zi, însă doar două companii hotărăsc în ce fel acest conţinut va fi filtrat pentru miliarde de oameni din întreaga lume. Doar două”, subliniază Robert Epstein.