Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 20%, în decursul primelor opt luni din acest an, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, în timp ce mărcile „verzi” au înregistrat un salt de 35,9% şi o cotă de piaţă de 23,4%, conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor (DRPCIV), prelucrate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Topul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, la opt luni din 2023:
Dacia (32.884 de unităţi),
Renault (10.229),
Toyota (7.777),
Volkswagen (7.675),
Skoda (7.083),
Ford (6.934),
Hyundai (6.119),
Mercedes Benz (5.970),
Suzuki (3.178),
BMW (3.070).
Pe ansamblu, autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, la nivelul lunii august a acestui an, un volum de 12.750 de unităţi, cu 2,4% mai mult decât în luna similară din 2022.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele opt luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 2,2% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 63,5%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, se înregistrează o scădere de 0,5% de la an la an şi deţin o cotă de 13,1% din total.
Vânzările de mașini electrice și hibrid
Pe de altă parte, autoturismele electrice și hibride plug-in, precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină, la finele lunii august 2023, o cotă de piaţă de 23,4%.
În această categorie, autoturismele full electrice deţin o cotă de 10,7% din piaţă, în prezent, de la 7,8%, în primele opt luni ale anului anterior.
Potrivit sursei citate, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+35,9%), comparativ cu perioada similară a anului trecut, şi, în acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+64,8%) şi a celor plug-in hybrid (+45%) din totalul autoturismelor electrificate.
Achiziţiile de autoturisme 100% electrice au crescut cu aproape 65%, la nivelul celor opt luni din 2023, în timp ce categoria Plug-in înregistrează un salt de 45% faţă de intervalul similar al anului precedent.
De asemenea, autoturismele Full Hybrid consemnează o creştere de 10,1% în perioada analizată.
Între ianuarie – august 2023, primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt:
Dacia Spring – cu 4.749 de unităţi (+34,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent),
Tesla Model Y (1.483 de unităţi, +1.461,1%),
Tesla Model 3 (cu 678 de unităţi, +99,4%),
Renault Megane (634 de unităţi, +15.750%),
Volkswagen e-UP! (383 de unităţi, +15,4%).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, ierarhia este condusă de Ford Kuga – cu 523 de unităţi şi o creştere de 93%, de la un an la altul, apoi Hyundai Tucson (220 de unităţi, +44,7%), Renault Captur (208 unităţi, +14,9%), Mazda CX-60 (202 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară a anului anterior) şi Mercedes Benz GLE (201 unităţi, +16,9%).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc, în Top 3, Toyota Corolla (1.552 de unităţi, -8,9% faţă de 2022), urmată de Toyota C-HR (1.224 de unităţi, -11,9%) şi Toyota Yaris Cross (1.103 unităţi, +131,7%).
Pe de altă parte, autovehiculele comerciale uşoare înregistrează, în august 2023, o creştere de 27,5% faţă de luna august 2022, iar pe ansamblul celor opt luni din acest an, o majorare de 14,2%.