Potrivit legislației în vigoare, service-urile auto trebuie să fie autorizate de Registrul Auto Român, pentru a efectua reparații
Patronatul Operatorilor de Service Auto trage un semnal de alarmă, privind distribuția ilegală de piese auto către unități neautorizate, o practică ce alimentează piața neagră și afectează grav industria auto din România. Aceasta pune în pericol siguranța rutieră, concurența loială și drepturile consumatorilor, se arată într-un comunicat de presă.
Potrivit legislației în vigoare, service-urile auto trebuie să fie autorizate de Registrul Auto Român, pentru a efectua reparații. Cu toate acestea, POSA a constatat o creștere alarmantă a cazurilor în care furnizorii de piese comercializează componente către garaje neautorizate sau persoane fizice care efectuează reparații ilegale.
„Este inacceptabil ca furnizorii de piese auto să ignore reglementările legale și să alimenteze piața neagră a reparațiilor auto. Acest fenomen pune în pericol atât siguranța conducătorilor auto, cât și a celorlalți participanți la trafic. Nu putem tolera astfel de practici”, a declarat Marian Lazăr, prim-vicepreședinte P.O.S.A.
Riscurile la care se expun cei care comercializează sau cumpără astfel de piese sunt: siguranța rutieră compromisă, fraudarea consumatorilor, concurență neloială și evaziune fiscală.
POSA solicită intervenția urgentă a autorităților competente, inclusiv RAR, ANPC și Ministerul Transporturilor, pentru a combate acest fenomen. „Facem un apel ferm către autorități să intensifice controalele și să sancționeze drastic orice furnizor care încalcă legislația. Dacă nu se iau măsuri urgente, întreaga industrie auto va avea de suferit”, a adăugat Marian Lazăr.
Totodată, P.O.S.A. îndeamnă furnizorii de piese auto să respecte legislația și să colaboreze doar cu unități autorizate. Comercializarea pieselor către entități neautorizate subminează piața reglementată și creează premise pentru accidente grave.
Furnizorii care comercializează componente către unități neautorizate pot primi amenzi de până la 50.000 de lei și riscă suspendarea sau retragerea autorizației de funcționare. Persoanele sau unitățile neautorizate care montează aceste piese pot fi amendate cu până la 30.000 de lei.
În cazurile în care reparațiile ilegale duc la accidente grave, cei responsabili pot fi trași la răspundere penală. „Trebuie să fie clar pentru toată lumea: cei care montează piese în ateliere neautorizate riscă sancțiuni severe, inclusiv dosare penale”, a subliniat Marian Lazăr.
POSA îi sfătuiește pe proprietarii de autovehicule să verifice întotdeauna dacă service-ul auto ales este autorizat de RAR. Alegerea unui service neautorizat poate duce la reparații defectuoase, care afectează siguranța vehiculului și a pasagerilor, pierderea garanției producătorului, generând costuri suplimentare, risc financiar major, deoarece reparațiile incorecte pot cauza defecțiuni grave și posibile sancțiuni legale, dacă vehiculul reparat într-o unitate neautorizată este implicat într-un accident, din cauza unor defecțiuni tehnice.
POSA subliniază importanța combaterii acestui flagel și necesitatea ca atât autoritățile, cât și consumatorii să fie vigilenți pentru a menține siguranța rutieră și corectitudinea în industria auto.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube