Dacฤ Ucraina doreศte sฤ adere la UE, va trebui, ca parte a criteriilor de aderare, sฤ implementeze aproximativ o sutฤ de mii de pagini din regulamentul blocului comunitar. Implementarea acestor reguli ar putea implica consecinศe sociale, economice ศi politice pe termen lung โ atรขt pentru Ucraina, cรขt ศi pentru statele membre actuale ale UE. รn funcศie de modul รฎn care aceste consecinศe sunt gestionate, implementarea acestor reguli ar putea รฎntฤri democraศia ศi oferi beneficii economice considerabile pentru ambele pฤrศi, sau ar putea submina ศansele de stabilitate economicฤ รฎn Ucraina.
Dacฤ UE nu abordeazฤ la timp consecinศele pe termen lung, procesul de transfer de reguli ar putea diminua ศansele de susศinere continuฤ a aderฤrii la UE ศi ar oferi teren favorabil strategiilor ruse de a manipula evoluศiile politice din Kiev, subminรขnd astfel orice cรขศtiguri pe frontul militar al Ucrainei ศi, odatฤ cu ele, ศansele unei pฤci durabile รฎn Europa.
รn istoria extinderilor UE, ultimul val se remarcฤ prin legฤtura strรขnsฤ dintre succesul integrฤrii ศi consideraศiile pe termen lung privind securitatea UE. Dacฤ integrarea Ucrainei ar duce la instabilitate economicฤ sau la slฤbirea democraศiei, ar reprezenta un regres semnificativ pentru Europa ศi o ameninศare directฤ la adresa securitฤศii sale. La fel de important, eศecul de a aborda รฎn timp util posibilele consecinศe economice negative ale integrฤrii Ucrainei ar putea รฎntรขrzia sau bloca complet aderarea acesteia, slฤbind astfel securitatea UE ศi diminuรขnd influenศa sa globalฤ.
Noua Comisie Europeanฤ trebuie sฤ revizuiascฤ strategia de extindere, folosind lecศiile din abordarea โBig Bangโ anterioarฤ. Aceasta a dus la rฤspรขndirea euroscepticismului iliberal ศi la apariศia unor regimuri conduse de figuri precum Orban ศi Kaczynski.
รn funcศie de modul รฎn care se implementeazฤ regulile economice ale UE, extinderea poate duce la modernizarea industrialฤ sau la dezindustrializare. Poate รฎmbunฤtฤศi poziศia competitivฤ a firmelor sau unitฤศilor teritoriale ucrainene pe piaศa unicฤ sau poate duce la marginalizarea acestora. Conformitatea cu regulile ar putea ajuta la apariศia unei clase mijlocii solide sau ar putea duce la creศterea numฤrului de muncitori exploataศi. Integrarea ar putea creศte capacitatea internฤ ศi spaศiul pentru actorii ucraineni de a ghida direcศia schimbฤrii economice sau ar putea spori dependenศa acestora de deciziile strategice ale actorilor internaศionali, atรขt publici cรขt ศi privaศi.
Cea mai importantฤ lecศie din valul anterior de extindere รฎn Europa de Est este cฤ modul รฎn care este guvernatฤ implementarea capitolelor economice รฎn timpul procesului de aderare modeleazฤ potenศialul forศelor naศionaliste ศi iliberale sฤ aparฤ la cinci pรขnฤ la opt ani dupฤ aderare. Acesta a fost un punct subliniat รฎn repetate rรขnduri รฎn cadrul unei รฎntรขlniri de experศi ศi legislatori la Forumul de la Budapesta din 2024. รn timpul procesului de aderare, apropierea de Europa este naraศiunea care atrage cel mai mult electoratul. Totuศi, dacฤ este gestionatฤ greศit, รฎn ziua de dupฤ aderarea de succes, niciun partid nu poate cรขศtiga alegerile fฤrฤ a promite cฤ va recรขศtiga puterea de la Bruxelles. Remedierea tratamentului perceput ca fiind nedrept din partea UE devine un instrument puternic pentru antreprenorii politici, care justificฤ atacurile asupra drepturilor civile รฎn numele suveranitฤศii naศionale.
Comisia din anii 1990 ศi รฎnceputul anilor 2000 a experimentat gestionarea unora dintre consecinศele pe termen lung ale integrฤrii. A mandatat ศฤrile candidate sฤ integreze planificarea รฎn procesul de implementare a regulilor UE, anticipรขnd unele dintre principalele consecinศe negative ale conformitฤศii. A ajutat la mobilizarea resurselor pentru a gestiona unele dintre principalele provocฤri potenศiale. Ocazional, a protejat chiar ศi industriile emergente pentru perioade limitate ศi a sprijinit programe de restructurare. De asemenea, a mobilizat o reศea transnaศionalฤ implicรขnd mai multe unitฤศi ale Comisiei, instituศii financiare internaศionale, bฤnci de dezvoltare ศi ministere atรขt din statele membre, cรขt ศi din statele candidate. Deศi aceste mฤsuri au ajutat la menศinerea pe linia de plutire a economiilor celor zece noi state membre, efectele lor pe termen lung au fost limitate deoarece au fost motivate de un singur obiectiv: diminuarea potenศialelor costuri ale extinderii pentru celelalte state membre.
Este nevoie de mult mai mult รฎn Ucraina pentru a crea o coaliศie largฤ de sprijin pentru instituศiile democratice care au capacitatea de a oferi rezultate semnificative pentru oamenii obiศnuiศi. Provocฤrile sunt considerabile, la fel ศi premiul care poate fi cรขศtigat. รn cazul Ucrainei, provocฤrile reconstrucศiei postbelice se combinฤ cu nevoia de avansare industrialฤ รฎntr-o ศarฤ care se confruntฤ cu o dezindustrializare susศinutฤ ศi o acumulare tot mai mare de datorii. Premiul valoros este ca UE ศi Ucraina sฤ cรขศtige รฎmpreunฤ pacea.
O abordare ar putea fi cuplarea strรขnsฤ a reconstrucศiei postbelice cu transferul de reguli. รn acest fel, detectarea potenศialelor impacturi negative se poate face simultan cu explorarea oportunitฤศilor pentru proiecte ambiศioase de reรฎnnoire economicฤ industrialฤ ศi regionalฤ. Gestionarea eficientฤ a consecinศelor pe termen lung ale transferului de reguli ar putea permite statului ucrainean sฤ รฎศi achite datoriile cฤtre finanศatorii externi ศi poporul ucrainean, รฎn timp ce promoveazฤ dezvoltarea economicฤ. รmpฤrศirea guvernanศei acestor procese รฎntre UE ศi Ucraina ar putea contribui la construirea capacitฤศilor de dezvoltare ale statului ucrainean, precum ศi la รฎmbunฤtฤศirea responsabilitฤศii pฤrศilor implicate din administraศia UE.
Mecanismul pentru Ucraina, mecanismul de sprijin al UE de 50 miliarde de euro lansat รฎn martie 2024, ar putea reprezenta un pas รฎn direcศia corectฤ. Acesta va trebui sฤ se concentreze pe creศterea capacitฤศilor diverselor entitฤศi statale ศi non-statale din Ucraina pentru a se alinia cu regulile UE, maximizรขnd รฎn acelaศi timp beneficiile dezvoltฤrii. รn cele din urmฤ, Ucraina ar trebui sฤ fie inclusฤ รฎn politicile industriale emergente la nivelul UE รฎntr-un mod care sฤ creascฤ beneficiile reciproce atรขt pentru Ucraina, cรขt ศi pentru actualele state membre ale UE. Acest lucru ar รฎmbunฤtฤศi semnificativ ศansele sale de a obศine fฤrฤ probleme voturile necesare pentru a deveni membru al Uniunii Europene atunci cรขnd va veni momentul.