15.5 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăEconomieEconomie internăASF, depășit de scumpirea polițelor RCA. Transportatorii și agricultorii rămân în stradă

ASF, depășit de scumpirea polițelor RCA. Transportatorii și agricultorii rămân în stradă

Scumpirea polițelor de răspundere civilă auto (RCA) a scos agricultorii și transportatorii în stradă pentru că mulți spun că au ajuns să plătească tarife chiar și de 5.000 de euro pe an, bani pe care abia reușesc să îi câștige în câteva luni. Nici problema celor aproape 8 milioane de șoferi nu este rezolvată, deși tarifele polițelor auto au fost plafonate, însă au preț triplu față de acum doi ani.

Șeful ASF, Alexandru Petrescu, nu a reușit să îi convingă pe transportatori cu nimic, ba mai mult mulți povestesc că la întâlnirea cu ei, acesta a venit îmbrăcat la patru ace, dar cu un document în care nu scria nimic concret.

ASF acuză că mulți transportatori apelează la procedura asiguraților cu risc ridicat, gestionată de Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR), pentru a obține prețuri mai mici la asigurarea auto. Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) spune că, potrivit legii, asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni ale căror prime RCA sunt cu 36% mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat.

„Peste 50% dintre polițele de asigurare încheiate în ultimele luni de către asigurații din categoria “Transport marfă, >16t” au fost încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat. Prima finală în cazul asiguraților cu risc ridicat și care au apelat la BAAR nu este mai mare de 12.000 lei. Tarifele practicate de asigurători pentru categoria “Transport marfă, >16t” se încadrează într-o plajă relativ mare (de la simplu la dublu), pentru același asigurat, fiind influențate de: marjele de siguranță aplicate (ce reflectă nivelul volatilității daunelor pe segmentul din care face parte asiguratul); marjele de negociere comercială; costurile de distribuție; sistemul bonus-malus prin efectul său de bază (la prima mare, aplicarea procentului de majorare a primei conduce la o valoare, în termeni absoluți, și mai mare).

În mod paradoxal, dar de nedorit, prin mecanismul de gestiune a asiguraților cu risc ridicat tariful de referință a devenit baza de formare a primei finale a RCA pentru asigurații din categoria “Transport marfă, >16t”, se arată în documentul ASF.

Cât costă RCA în alte țări europene

Câteva exemple de tarife RCA practicate pe alte piețe din UE pentru categoria Transport marfa, >16t:

Bulgaria: RCA – 4.000 – 12.000 lei.

Polonia: RCA – produs de sine-statator: 17.600 lei; RCA – parte din Pachet RCA+CASCO: 8.800 lei

Letonia: 13.200 lei

Ungaria: 11.500 lei (valoare medie, cu minim 6.000 lei și maxim 40.000 lei)

Slovacia: 11.100 lei.

Ce soluții ia în calcul ASF pentru reducerea prețului RCA la camioane

ASF a schițat câteva măsuri pentru asigurații din categoria “Transport marfa, >16t: Îmbunătățirea sistemului “Bonus-Malus”; Interpretare similară și comună a unora dintre principiile folosite în calculația tarifelor RCA (în principal cele referitoare la segmentare și marjele comerciale de negociere); Plata lunară/trimestrială a primelor de asigurare, ca practică generală.

Transportatorii vor să încheie protocoale cu asiguratori din afara ţării pentru a le vinde poliţe RCA la tariful de referinţă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

„Referitor la poliţa RCA, am văzut că există o prelungire cu 3 luni pentru această aşa-zisă plafonare, cu toate că nu este plafonare. Vă mai dau o declaraţie oficială: am găsit firme de afară care vor veni şi ne vor încheia nouă, transportatorilor, poliţe RCA la tariful de referinţă, adică cel afişat pe site-ul ASF-ului. Nu cum se întâmplă astăzi. Adică la B0, un camion de 16 tone plăteşte 15.000 – 16.000 de lei, iar tariful de referinţă este 8.700 de lei.

Noi vom încheia protocoale cu nişte societăţi de afară care ne vor da tariful de referinţă, pentru că aşa este normal într-o ţară europeană. Vom plăti la tariful de referinţă”, a spus Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Poliția se așteaptă la valori mari de trafic spre munte și spre mare

Centrul Infotrafic a transmis că valorile de trafic ar putea să crească în principal pe cele două drumuri naţionale cu staţiuni montane intens circulate...

Poliția se așteaptă la valori mari de trafic spre munte și spre mare

Centrul Infotrafic a transmis că valorile de trafic ar putea să crească în principal pe cele două drumuri naţionale cu staţiuni montane intens circulate...

Rusia – Ucraina, ziua 773: SUA anunță un ajutor militar de 6 miliarde dolari pentru Kiev. VIDEO

Ministrul american al Apărării, Lloyd Austin, a anunţat o nouă componentă de asistenţă militară pentru Ucraina în valoare de şase miliarde de dolari, într-un...
Ultima oră
Pe aceeași temă