12.2 C
București
vineri, 3 mai 2024
AcasăEconomieEconomie internăAnchetă a Comisiei Europeană cu privire la ajutorul de stat acordat României...

Anchetă a Comisiei Europeană cu privire la ajutorul de stat acordat României pentru Blue Air în pandemie

Comisia Europeană a deschis o investigație pentru a evalua dacă anumite măsuri de sprijin din România în favoarea companiei aeriene Blue Air Aviation (“Blue Air”) sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat de presă.

Compania aeriană română Blue Air se confrunta cu dificultăţi financiare din 2019 şi, începând din martie 2020, la fel ca alte întreprinderi active în sectorul aviaţiei, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus. Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcţioneze, deoarece autorităţile române i-au suspendat temporar licenţa de operare, din cauza situaţiei financiare a societăţii.

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air. Prima, viza o garanţie publică în valoare de aproximativ 28 de milioane euro (aproximativ 137 de milioane de lei pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus şi al restricţiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impuse de România şi de alte ţări şi

A doua măsura avea o garanţie publică de aproximativ 34 de milioane de euro (aproximativ 164 de milioane de lei) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi ale Blue Air în următoarele şase luni.

România s-a angajat să se asigure că garanţia publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după şase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.

În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 – septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanţiei aferente împrumutului pentru salvare la şase ani (perioadă în care sunt incluse cele şase luni iniţiale ale ajutorului de salvare), permiţându-se astfel rambursarea ajutorului până în 2026, prevede măsuri de restructurare şi preconizează o finanţare privată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul şi a preluat o participaţie de 75 % în societatea Blue Air.

Comisia va efectua o investigaţie detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale iniţiale sunt confirmate. În special, Comisia va examina dacă: 1- planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;

2 – contribuţia proprie a Blue Air sau contribuţiile de pe piaţă la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente şi nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporţional;

3 – există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenţei create de ajutorul de restructurare pe piaţa internă a serviciilor de transport aerian.

Iniţierea unei investigaţii aprofundate oferă României şi părţilor terţe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observaţii. Faptul că a fost iniţiată o investigaţie nu anticipează în niciun caz rezultatul acesteia, mai precizează CE.

Blue Air a dispărut de pe piață

Pe 22 martie anul acesta, Blue Air, compania aeriană care din septembrie anul trecut a anulat toate zborurile, a intrat în insolvenţă la propria cerere, conform datelor de pe site-ul Tribunalului Bucureşti. 

Blue Air a anulat începând cu data de 6 septembrie 2022 toate zborurile, pierzând astfel sloturile din aeroporturi. Compania avea în septembrie 2022 datorii cumulate de 230 milioane euro, suma în care nu sunt incluşi banii pe care trebuie să îi returneze clienţilor cărora le-au fost anulate zborurile începând cu 6 septembrie.

Statul, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statu­lui, a anunţat anul trecut că va prelua 75% din acţiunile Blue Air, executându-se astfel garanţia pe care a pus-o în joc compania pentru a putea primi ajutorul în valoare de 300 mil. lei în anul 2020.

În anul 2020, Blue Air a primit un credit garantat de stat în valoare de 300 milioane de lei din partea Eximbank, instituţie de credit controlată de Ministerul Finanţelor. La acea vreme, în nota de fundamentare a proiectului Hotărârii de Guvern pentru aprobarea condiţiilor de acordare a garanţiei de stat, Eximbank a tras un semnal de alarmă cu privire la capacitatea companiei de a returna împrumutul.

Blue Air este controlată în proporţie de 76,18% de compania Airline Invest, înfiinţată în 2019. În ambele companii, Cristian Rada este acţionar.

Cristina
Cristina
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Statele membre NATO sunt profund îngrijorate „ de activitățile rău intenționate ale Rusiei” pe teritoriul Alianței

Statele membre ale NATO s-au declarat joi "profund preocupate de activităţile rău intenţionate" ale Rusiei "întreprinse recent pe teritoriul Alianţei" şi care "constituie o...
Ultima oră
Pe aceeași temă