21.3 C
duminică, 28 aprilie 2024
AcasăMediuActiviștii de mediu critică un proiect de ordin de ministru care ar...

Activiștii de mediu critică un proiect de ordin de ministru care ar permite uciderea a sute de urși. Ministrul Tanczos Barna este acuzat că s-a înțeles cu vânătorii

Activiștii de mediu din cadrul organizației Agent Green critică un proiect de ordin de ministru care ar permite uciderea a 486 de urși.

Ordinul, inițiat de ministrul Tanczos Barna, este plasat pe site-ul Ministerului Mediului, pentru dezbatere publică.

“Ceea ce ați publicat ca fiind un studiu nu arată deloc ca un studiu. Nu puteți supune dezbaterii publice un proiect de ordin fără a deține avizul Academiei Române care oricum nu poate fi dat fără a comite un abuz. Proiectul nu are o metodologie serioasă, iar durata colectării datelor indică mai degrabă că ați v-ați scos sporadic echipa la picnic cu niște organizatori de vânătoare de trofee pentru a negocia”, subliniază un comunicat de presă transmis de Agent Green.

“Intenția Dumneavoastră de a favoriza industria vânătorii de trofee în detrimentul populației de urs brun este evidentă pe parcursul întregului ordin. Încă de la prima pagină, chiar de la introducere, am putut observa contradicția dintre obiectivele studiului si informațiile publice disponibile. În mod oficial, înainte de Revoluție la nivelul anului 1988, în România trăiau 7880 de urși. Au urmat trei decenii când populația a scăzut, inclusiv din cauza braconajului, otrăvirii și cotelor de ucidere propuse și aprobate (1419 urși uciși legal între 1990-1996) pentru reducerea pagubleor, fapt consemnat în introducerea proiectului de ordin. Populația consemnată de urs a scăzut abrupt în doar câțiva ani la 5500 de exemplare, la nivelul anului 1996. Admiterea acestor date oficiale invită la repetarea greșelilor făcute acum 33 de ani”, consideră Agent Green.

Urșii sunt protejați prin Directiva Habitate dar aceasta permite și derogări

Alte surse indică, însă, alte puncte de vedere referitoare la problema urșilor din România. De exemplu, un studiu semnat de Neculai Șelaru și Atilla Kelemen indica un nivel de peste 6000 de urși, în anul 2016. Conform acestui studiu, “ICAS a stabilit un efectiv optim de cca. 4.500 urşi, care pot vieţui normal în habitatele naturale din ţara noastră, fără a produse prejudicii inacceptabile pentru producătorii agricoli, zootehnici şi vânători”. ICAS este Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice din Brașov.

Potrivit organizației WWF România, “pe teritoriul UE, urșii sunt protejați prin Directiva Habitate, care îi include pe lista speciilor de animale protejate, care nu pot fi vânate în scop de agrement. Însă țări precum Suedia, Finlanda, România, Estonia, Bulgaria, Slovenia , Slovacia și Croația se folosesc în mod curent de prevederile articolului 16 din Directivă, care permite derogări pentru alocarea unui număr limitat de exemplare care pot fi vânate”.

Pentru acest ordin de ministru, perioada de consultare publică s-a terminat

Pe site-ul Ministerului Mediului este postat în prezent un “Proiect de Ordin privind aprobarea nivelului de prevenție și de intervenție pentru prevenirea pagubelor și a accidentelor produse de specia urs (Ursus arctos)”. Data publicării, indicată pentru acest document, este 20 aprilie 2023. Propuneri sau sugestii referitoare la proiect puteau fi depuse în primele zece zile de la publicare. Altfel spus, în acest moment, perioada de consultare publică a expirat.

Amintim că, în România, pe lângă acțiunile de vânătoare legale, se înregistrează și numeroase fapte de braconaj.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.

Gabriela Firea își depune candidatura la funcția de primar general, în prezența lui Ciolacu

Gabriela Firea își depune oficial candidatura pentru funcția de primar general al Capitalei, în ziua de duminică, 28 aprilie 2024. Evenimentul se va desfășura la...

România, aur în „proba regină” a canotajului, la Europenele de la Szeged