Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

DOCUMENT. TAROM, mâncată de Wolff

La un an de la instalarea lui Werner Wolff în funcția de director general al TAROM, din contul companiei au dispărut peste 40 milioane de dolari, transportatorul aerian continuând să opereze în pierdere.

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

Actualizat: 19.03.2019 - 19:41

„România liberă“ a obținut un document ce demonstrează că de la instalarea lui Wolff Werner-Wilhelm în funcția de director general (ca management privat) al Companiei Naționale de Transporturi Aeriene TAROM SA, în noiembrie 2017, soldul operatorului aerian a scăzut cu peste 40 milioane de dolari în doar 12 luni.

Contul TAROM avea, în noiembrie 2017, peste 70 milioane de dolari, iar în
aceeași lună a anului 2018 rămăseseră doar aproximativ 28 milioane de dolari. Această sumă se traduce în pierdere pentru transportatorul aerian de stat.

Explicațiile reprezentanților operatorului aerian pentru dispariția banilor din cont sunt „scumpirea car-
burantului“ și „reparații“ ale aeronavelor. „Numai pe reparații motoare, cheltuieli indispensabile pentru menținerea în operare și siguranță a aeronavelor noastre, TAROM a cheltuit 21.943.852 $
în 2018. Creșterea prețului la combustibil a contribuit cu circa 22 milioane USD la creșterea plăților suplimentare către furnizori. În același timp, certificatele de mediu CO2 au fost plătite cu 2,2 milioane dolari mai mult decât anul precedent“, au precizat reprezentanții TAROM la emisiunea „Drumurile noastre“ de la B1 TV.

Scumpirea carburantului nu ar putea justifica însă suma plătită de compania aeriană în acest sens.

De vinerea trecută, TAROM a rămas fără Consiliu de Administrație, după ce directorul Wolff și alți doi membri și-au dat demisia din CA.

 

Se așteaptă concluziile Vioricăi Dăncilă

Compania Națională de Transporturi Aeriene TAROM SA a raportat pierderi semnificative pentru anul 2018. După mai bine de șase ani de management privat, TAROM a înregistrat pierderi totale de peste 100 milioane euro.

La începutul anului trecut, oficialii companiei de transport aerian de stat au anunțat că operatorul va zbura pe profit. Mai mult, în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat la sfârșitul lunii martie a anului precedent, a fost prevăzut un profit de 27.000 lei. Totodată, la începutul acestui an, șefii companiei au prezentat datele EBITDA (cifre care arătau cât generează compania din activitatea sa curentă înainte de a plăti datoriile și taxele, reflectând în același timp și cheltuielile non-cash, amortizarea), respectiv un pozitiv de circa 10 milioane lei pentru TAROM.

Corpul de Control al premierului a declanşat o acţiune de control la compania de stat TAROM, la solicitarea Vioricăi Dăncilă – anunța Executivul la sfârșitul lunii ianuarie a.c. Termenul până la care Corpul de Control al premierului trebuia să întocmească un raport, în urma verificărilor de la TAROM, a expirat. În mod normal, ar fi trebuit să fie făcute publice concluziile
raportului. „Obiectivele acţiunii de control constau în verificarea respectării dispoziţiilor legale privind organizarea şi funcţionarea TAROM, regulile care guvernează sistemul de administrare şi control, precum şi circumstanţele în care două aeronave Airbus A310 au fost înstrăinate în anul 2018“, se anunța într-un comunicat al Guvernului.

În iunie 2018, TAROM anunţa vânzarea a două aeronave Airbus A310 către compania aeriană Armenia Airways Aircompany, pentru care a încasat 5,48 milioane dolari. Cele două aeronave au fost scoase la vânzare în februarie 2018, fiind neoperabile şi aflându-se în stare de conservare din septembrie 2016.

În ciuda pierderilor companiei, directorul general al TAROM anunța înnoirea flotei. Werner Wolff a declarat pentru Agerpres că TAROM ar putea relua zborurile lung-curier, însă nu a dezvăluit care sunt rutele vizate. „Ce ne propunem pentru anul viitor? Aş putea să spun că, în primul rând, schimbarea aeronavelor pe care le-am vizat. Sunt 13 pe care le-am anun-
ţat. Se poate să fie 17 – toate 17 anul viitor – şi încă nu am închis tematica. Suntem în curs de a plănui reluarea lung-
curierului, dar nu am să vă dau nicio rută deoarece doresc să le anunţ atunci când ele sunt sigure. Este un proces de dezvoltare, pentru că sunt sloturi de luat, sunt aeroporturi… Deci este un lucru un pic mai greoi, iar pentru a pregăti o rută de lung-curier durează minimum un an de zile“, declara Wolff.   

 

Precizări TAROM

Legat de articolul de mai sus, reprezentanții TAROM au dorit să precizeze următoarele:

Titlul articolul este profund nedrept și tendențios. Cifrele TAROM arată o îmbunătățire reală și lipsită de
echivoc a companiei pe parcursul anului 2018 și începutul lui 2019. Managementul asigurat de Werner
Wolff, împreună cu întreaga echipă TAROM, a reușit să obțină cele mai bune rezultate din ultimii șapte
ani în companie.
Cele mai mari venituri obținute de companie în ultimii șapte ani se regăsesc în 2018 (1,412,058,199 lei).
Cel mai mare număr de pasageri din ultimul deceniu sunt transportați de TAROM în 2018 (2,8 milioane).
Cel mai bun load factor din ultimii șapte ani se regăsește în 2018 (73%).
Anul 2018 marchează revitalizarea companiei și începutul unui trend ascendent după șapte ani de declin
și oscilații preponderent negative.
Documentul la care faceți referire este în realitate un răspuns pe care compania TAROM l-a transmis către
B1, la solicitarea lui Ștefan Etveș. Ne asumăm cifrele din acest document, în ansamblul lor.
Faptul că ați ales să vă concentrați exclusiv pe rezerva companiei demonstrează, fără doar și poate, că
susțineți o poziție total dezechilibrată și tendențioasă care generează un efect negativ asupra imaginii
companiei și reprezentanților săi.
Cheltuielile crescute ale companiei sunt, așa cum ați menționat și dumneavoastră, indispensabile pentru
continuarea operării în condiții de performanță. Dacă acceptăm împreună acest document, cum putem
spune că aceste resurse au fost „evaporate” sau “mâncate” de managerul general al companiei?
Acest non sens este întărit de un neadevăr, referitor la cheltuielile cu combustibilul. Creșterea cheltuielilor
cu combustibilul de aeronave (exclusiv preț nu și extra-cosum) totalizează 22 de milioane de dolari. La
același număr de zboruri, cu același consum ca în 2017, în 2018 TAROM a plătit cu 22 de milioane dolari
mai mult. Dacă la aceste cheltuieli adăugăm plățile, repetăm, indispensabile, pentru controalele la
aeronave și reparațiile de motoare și componente rotabile „factura” crește cu 201.306.660 milioane lei.
Pentru a menține în zbor întreaga flotă de aeronave TAROM, compania a plătit nu mai puțin de 34.692.917
$ numai pentru reparații motoare, inclusiv aferente anului 2017. Numai din adunarea simplă a acestor
cheltuieli ajungem la concluzia simplă că peste 55 de milioane de dolari au fost necesare menținerii
operabilității aeronavelor TAROM.
Orice altă măsură de management, care ar fi „evitat” aceste cheltuieli, ar fi fost echivalentă cu tăierea
clară a veniturilor companiei și, concomitent, cu adâncirea pierderii.

TAROM este pentru prima oară în ultimii 4 ani pe EBITDA pozitiv. Cu alte cuvinte, scoțând din ecuație
amortizările (care reprezintă cheltuieli nemonetare) și taxele și impozitele, compania revine pe plus cu
10,8 milioane de lei.
Ca o concluzie la cele de mai sus vă transmitem că este profund nedreaptă transmiterea unor informații
scoase din context, cu obiectivul de a lansa un atac la persoana lui Werner Wolff. Acuzația voalată că
aceste fonduri ar fi fost irosite de către managerul TAROM, când realitatea dictează că acestea au fost
indispensabile pentru menținerea TAROMului în viață nu este compatibilă cu un act jurnalistic complet și
corect.
Prin urmare vă rugăm să modificați titlul articolului în primul rând prin a elimina referirea tendențioasă la
managerul companiei. De asemenea vă rugăm să publicați acest drept la replică, pentru a avea o imagine
mult mai completă, reală și corectă asupra a ce se petrece în TAROM.

Comentarii

loading...