Traficul aerian din România este concentrat în proporลฃie de 90% numai pe patru aeroporturi, deลi ลฃara dispune, în prezent, de 16 aeroporturi, a declarat vineri Aurelia Fulger, director general al Reliance Travel & Consulting SRL ลi fost director de marketing al Tarom, care a participat la Forumul ‘Romania’s Airports Infrastructure’.
Evenimentul a reunit oficiali din industria aviaลฃiei, reprezentanลฃi ai mediului de business din domeniu a fost organizat de Medien Conferences, divizia de evenimente business a grupului Medien Holding, care editeazฤ ลi cotidianul România Liberฤ.
Cine a strâns grosul traficului?
Cele patru aeroporturi sunt Bucureลti Otopeni, Bucureลti Bฤneasa, Timiลoara ลi Cluj, restul de 12 aeroporturi cumulând doar 10 la sutฤ din traficul total de pasageri. ‘O concentrare masivฤ a traficului aerian se înregistreazฤ în jurul Capitalei ลi în Vestul ลฃฤrii. În celelalte zone din ลฃarฤ, infrastructura aeroportualฤ existentฤ nu permite operarea de cฤtre aeronave de capacitate mare. De aceea, consider cฤ este foarte important sฤ se acลฃioneze în direcลฃia modernizฤrii unor aeroporturi cum ar fi cel din Iaลi sau din Târgul Mureล, pentru a facilita pฤtrunderea unor companii care opereazฤ cu avioane de dimenisiuni mai mari’, a declarat Aurelia Fulger.
Aceasta a menลฃionat, totodatฤ, cฤ în România activeazฤ 38 de companii aeriene, cele mai multe operând de pe aeroporturile Otopeni, Bฤneasa, Timiลoara ลi Cluj Napoca.
Turismul bulgฤresc a tras aviaลฃia în sus
Majoritatea zborurilor efectuate sunt reprezentate de cursele de linie, România înregistrând un numฤr redus de curse charter.
‘În Bulgaria, de exemplu, numฤrul curselor Charter este foarte ridicat, în special datoritฤ dezvoltฤrii accentuate a turismului pe litoral. În ลฃara vecinฤ, aeronavele aterizeazฤ în principal pe aeroporturile din Varna ลi Burgas, unde traficul aerian a înregistrat o creลtere puternicฤ în ultimii ani. Spre deosebire, pe aeroportul din Constanลฃa traficul s-a diminuat în ultima perioadฤ’, a mai spus Aurelia Fulger.
Cursele interne, foarte scumpe
În ceea ce priveลte preลฃul biletelor, participanลฃii la Forum au precizat cฤ acesta este încฤ foarte mare, mai ales în ceea ce priveลte cursele interne. Spre exemplu, un bilet spre Cluj Napoca poate ajunge ลi la 200 de euro, în timp ce unul pentru Madrid sau Roma, operat de companiile low cost poate fi de numai 50 de euro. O soluลฃie pentru scฤderea preลฃurilor ar fi creลterea numฤrului de companii care opereazฤ pe aeroporturile din România.
Avem multe aeroporturi?
Ca numฤr de aeroporturi, România se situeazฤ peste Polonia, unde existฤ doar 12 aeroporturi, cu toate cฤ suprafaลฃa acestui stat este cu 37% mai mare decât cea a României.
Practic, în România a fost amenajat un aeroport pentru fiecare 15.000 de km pฤtraลฃi, în timp ce în Republica Moldova, Polonia ลi Ungaria suprafaลฃa din teritoriul naลฃional ce revine unui aeroport este mult mai mare. O densitate mai mare raportatฤ la teritoriul naลฃional o au doar Austria, Cehia, Slovacia ลi Germania, ลฃฤri care însฤ, cu excepลฃia Slovaciei, au o medie mult mai mare a traficului aerian raportat la numฤrul aeroporturilor.