În ultimii ani, procesul clasic de recrutare pentru pozițiile de middle și top management începe să fie înlocuit de head-hunting, iar specialiștii în resurse umane nu se mai rezumă la citirea CV-urilor trimise de potențialii angajați, ci analizează profilurile care să se plieze pe locul de muncă oferit de către companie.
Head hunting-ul este un proces mai costisitor pentru companie, dar care oferă rezultatele mult mai bune. În plus, investiția în acest proces se amortizează rapid de la sine dacă head hunting-ul a fost structurat. Dovadă este faptul în ultimii ani nu doar companiile multinaționale au recurs în mod frecvent la head hunting, ci și companiile românești mici și mijlocii. Chiar dacă nu toți recruiterii o fac organizat, fenomenul ia amploare.
Spre deosebire de procesul clasic de recrutare care presupune parcurgerea mai multor etape – publicarea anunțurilor de angajare, selecția candidaților, interviurile – head huntingul constă în atragerea în companie a unei persoane care lucrează deja pe poziția căutată într-o o altă companie, poate chiar concurentă, dar în urma unor întâlniri informale sau formale decide să-și schimbe angajtorul.
Avantajele acestui gen de recrutare vin din faptul că firma care a apelat la acest serviciu va putea angaja rapid un specialist care a ocupat exact aceeași poziție în cadrul unei alte companii, ceea ce, în cazul unei urgențe, e o soluție salvatoare.
Cele mai multe companiile de consultanță în resurse umane optează pentru recurtarea proactivă. Concret, cu ajutorul canalelor de social media – Facebook, LinkedIn, Skype – se încearcă o creionare a profilului viitorului angajat, dar și a pieței, se face o prospectare și se caută acel gen de persoane care s-ar potrivi profilului. Ulterior, aceste persoane sunt chemate la o discuție despre un loc de muncă nou, chiar dacă nu au aplicat pentru acesta. În cadrul discuției, specialiștii în resurse umane le prezintă o serie de beneficii pe care le oferă compania angajatoare pentru a-i determina să accepte oferta.
Pe scurt, consultanța în HR ajunge să devină o artă în zona de oratorie și retorică, mai ales când vorbim de head hunting.