Ministrul Finanศelor, Viorel ศtefan, a declarat cฤ va tฤia din cheltuieli, dacฤ va constata cฤ se va depฤศi ศinta de deficit bugetar. Cum de pensii, salarii ศi ajutoare sociale nu se va atinge, singurul capitol la care s-ar putea face economii sunt investiศiile.
Deja semnalul a fost dat în luna ianuarie, când execuศia bugetarฤ a arฤtat o scฤdere a cheltuielilor de investiศii pânฤ la 0,04% din PIB, cea mai micฤ alocare realizatฤ vreodatฤ în luna ianuarie în ultimii 10 ani.
Cu toate cฤ România a înregistrat anul trecut cea mai mare creลtere economicฤ din Europa, de 4,9%, în acelaลi timp anul acesta riscฤm sฤ avem cea mai mare creลtere a deficitului public din Uniunea Europeanฤ, considerฤ reprezentanศii Comisiei Europene.
„Noi am primit asigurฤri de la Guvern cฤ nu avem motive de îngrijorare, dar suntem ca pฤrintele ฤla care îลi face întotdeauna griji ca nu care cumva sฤ se îmbolnฤveascฤ copilul“, a declarat Angela Cristea, ลefa Reprezentanลฃei CE în România. În replicฤ, ministrul Finanศelor, Viorel ศtefan, a afirmat cฤ „Guvernul ลi-a anunศat intenลฃia de a rฤmane în ลฃinta de 3% deficit din PIB ศi este gata sฤ intervinฤ în reducerea cheltuielilor dacฤ va constata depฤลirea ลฃintei de deficit“.
Ne îndatorฤm pentru pensii ศi salarii
Potrivit ultimelor previziuni publicate de Executivul comunitar, în România deficitul public ar urma sฤ ajungฤ la 3,6% din PIB în 2017, pentru ca în 2018 sฤ urce la 3,9% din PIB, dupฤ toate majorฤrile de pensii ศi salarii aprobate anul acesta.
Cea mai mare problemฤ este însฤ cฤ acest deficit, care înseamnฤ practic o datorie ce urmeazฤ a fi decontatฤ în anii urmฤtori, nu este fฤcut prin creศterea cheltuielilor de investiศii, cu efecte pozitive pe termen lung, ci pentru a acoperi cheltuieli sociale tot mai mari.
„Bugetul pe 2017 adoptat de noul Guvern conลฃine mai multe reduceri de taxe (în special eliminarea contribuลฃiilor sociale pentru pensii mici) la care se adaugฤ majorarea cheltuielilor pentru pensii ลi salarii în sectorul public. În consecinลฃฤ, deficitul guvernamental este preconizat sฤ creascฤ la 3,9% din PIB în 2018 din cauza efectelor majorฤrii semnificative a pensiilor programatฤ pentru luna iulie 2017“, a avertizat Comisia Europeanฤ.
De unde s-ar putea face economii
Potrivit unor specialiศti consultaศi de RL, singurul capitol de la care s-ar putea tฤia cheltuieli masiv sunt investiศiile.
„De la salarii ศi pensii e clar cฤ nu se va tฤia. La asistenศฤ socialฤ s-ar putea, dacฤ fiecare primar ศi-ar revizui listele cu asistaศi, dar nici asta nu cred cฤ se va întâmpla. Cheltuielile pentru bunuri ศi servicii (în general cheltuielile de funcศionare a instituศiilor – n.red.) sunt la nivelul execuศiei de anul trecut, iar fฤrฤ o reorganizare care dureazฤ ani, nici aici nu se pot face mari reduceri“, au spus sursele menศionate. În aceste condiศii, e clar cฤ investiศiile promise nu se vor realiza.
Un domeniu unde foarte probabil nu se vor realiza cheltuielile bugetate este Apฤrarea, care anul acesta a primit 2% din PIB, la presiunea partenerilor NATO. Foarte multe licitaศii sunt blocate sau anulate, iar pregฤtirea unora noi ศi adjudecarea unui câศtigฤtor poate dura mai mult de un an. În plus, ศi HG 906/2016 privind programul de înzestrare „Corvetฤ multifuncศionalฤ“, estimat la 1,6 miliarde de euro, urma sฤ fie ieri abrogat. „Probabil cฤ cele 7 miliarde de lei (banii de investiศii – n.red.) pentru Armatฤ nu vor fi cheltuite. Degeaba dai x% din PIB unui minister, dacฤ nu are ce face cu banii. Are nevoie de bani, dar are nevoie de proiecte“, au mai spus specialiศtii contactaศi.
Bugetul de investiศii pentru acest an a fost calculat la 39,4 miliarde lei (14,1% din total), în timp ce cheltuielile de personal sunt de 63,8 milirde lei (22,9% din total), cele cu asistenศa socialฤ, de 88,5 miliarde lei (31,7% din total), iar cheltuielile cu bunurile ศi serviciile – 40,6 miliarde lei (14,6%), conform datelor Ministerului Finanศelor.