România a avut una dintre cele mai mari scăderi din Europa în ce priveşte construcţia de centre comerciale, ceea ce a determinat o trecere de pe poziţia 7 ocupată anul trecut pe locul 10 la începutul lui 2010. Şi asta deoarece un număr important de proiecte de centre comerciale au fost amânate. „Insecuritatea locului de muncă şi programul de restructurări al Guvernului pentru 2010 nu au ajutat încrederea consumatorului, ceea ce a afectat dezvoltarea de noi centre comerciale” afirmă Răzvan Gheorghe, Partener şi Managing Director Cushman & Wakefield Romania. Potrivit datelor Cushman & Wakefield „România a înregistrat o scădere mare a proiectelor în pregătire şi practic, în ultimele 18 luni, nu s-a început construcţia la proiecte noi. În România dezvoltarea de noi centre comerciale va încetini, ajungând la 130.000 mp în 2011″, ceea ce înseamnă o scădere de peste 80% faţă de maximul de aproximativ 750.000 mp înregistrat în 2008.
Mai puţine centre comerciale şi în Europa
În 2009 dezvoltarea de noi centre comerciale în Europa a încetinit considerabil. Şi este puţin probabil ca ritmul acestor dezvoltări să crească înainte de 2012, este concluzia raportului Dezvoltarea Centrelor Comerciale în Europa, realizat de Cushman & Wakefield. În 2010 ar trebui să fie livraţi aproximativ 6,1 milioane mp, iar în 2011 se va înregistra cel mai scăzut nivel din ultimii şapte ani, cu aproximativ 5 milioane mp, în scădere cu 46% faţă de maximul din 2008, când au fost livrati 9,3 milioane mp noi spaţii în centre comerciale în 2008.