10.9 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIntră austriecii pe uşa din dos la privatizarea CFR Marfă?

Intră austriecii pe uşa din dos la privatizarea CFR Marfă?

Modificările aduse ieri de Transporturi documentaţiei de licitaţie la privatizarea CFR Marfă readuc în joc firma Transferoviar din Cluj, asociată cu un fond de investiţii austriac şi parteneră cu divizia de marfă a operatorului de stat austriac OBB. Transferoviar nu îndeplinea vechile cerinţe.

Ministerul Transporturilor a publicat ieri noul anunţ de privatizare al CFR Marfă, după ce miercuri a anunţat că niciunul dintre cei trei candidaţi ce îşi exprimaseră interesul nu îndeplinea cerinţele de participare.

Noile condiţii sunt mai relaxate decât cerinţeLE iniţiale şi deschid calea unor investitori de tipul lui Dan Diaconescu la Oltchim.

 Citeşte şi: Privatizarea CFR Marfă a fost RELUATĂ. Condiţii mult mai relaxate pentru investitori

Modificările aduse în viteză de Transporturi spun că acum este suficient ca investitorii să prezinte o scrisoare de bonitate bancară, în valoare neprecizată. Forma iniţială cerea ca investitorii să vină cu scrisoare de confort în valoare cel puţin egală cu suma minimă de la care porneşte licitaţia (180 milioane de euro), la care se adăuga şi nivelul investiţiilor minime angajate prin strategia de dezvoltare a companiei pe care o prezentau.

Scrisoarea de confort demonstrează existenţa sumei de bani în bancă şi permite beneficiarului să o execute în cazul neîndeplinirii angajamentelor, în timp ce cea de bonitate doar demonstrează capacitatea investitorului de a face rost de bani.

Cifra de afaceri, coborâtă la nivelul Transferoviar

O a doua modificare priveşte cifra de afaceri medie anuală cerută pe ultimii trei ani, coborâtă de la 100 milioane de euro la 20 milioane de euro. În vechea formulă, în cazul asocierilor, (singurul participant din această categorie fiind Transferoviar Grup (TFG)_- Donau Finanz Austria), se cerea ca membrul asocierii care deţine licenţa de transport (adică TFG) să aibă o cifră de afaceri medie pe ultimii trei ani de 30 de milioane de euro. Potrivit Ziarului Financiar, TFG a avut în 2011 o cifră de afaceri de 20 milioane euro, un profit de 3 mil. euro şi o cotă de piaţă sub 3%. Surse din industria transporturilor feroviare, apropiate Ministerului Transporturilor, afirmă că neîndeplinirea criteriului cifră de afaceri a fost motivul excluderii TFG_Donau Finaz din licitaţie. In noua formulă asocierea româno_austriacă va fi eligibilă. Celălalt concurent important este Grup Feroviar Român (GFR), cel mai important operator privat feroviar, a cărui cifră de afaceri nu ridică niciun fel de probleme. Călin Mitică, principalul acţionar al Transferoviar, nu a putut fi contactat ieri telefonic pentru a explica de ce a fost exclusă candidatura sa de la privatizarea CFR Marfă şi dacă relaxarea cerinţelor de participare la licitaţie, îi va uşura accesul la pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă.

Austriecii oferă TFG sprijin pentru privatizare

Spre deosebire de oficialii noştri, cărora le place să spună că statul este cel mai prost gestionar, managerii de stat austrieci nu cred în privatizări şi îşi extind afacerile profitabile în regiune. Pe lângă participarea finanţelor austriece la licitaţia CFR Marfă, TFG are un parteneriat important cu Rail Cargo Austria ce este divizia de marfă a OBB, compania publică de căi ferate din această ţară.

„După cum am discutat la Budapesta săptămâna trecută, Rail Cargo Group nu va participa la privatizarea CFR Marfă. Totuşi, având în vedere colaborarea noastră strânsă şi mutuală benefică din trecutul recent, noi am fi bucuroşi ca să extindem sprijinul nostru în ceea ce vă priveşte în cazul în care aţi hotărî, să cumpăraţi pachetul de acţiuni majoritar de la CFR Marfă”, scria în februarie Georg Kasperkovitz, preşedintele Consiliului de Administraţie al Rail Cargo Austria AG, conducerii TFG. Intrarea pe piaţa transporturilor feroviare cu ajutorul unui actor local nu e o strategie nouă pentru austrieci.

Citeşte şi: Ponta: Procedura în cazul CFR Marfă va fi reluată săptămâna viitoare şi caietul de sarcini modificat

Împreună cu o firmă locală Rail Cargo Austria a cumpărat acum câţiva ani pachetul majoritar de acţiuni al operatorului maghiar de transport de marfă MAV Cargo.

În transporturile poştale austriecii au cumpărat o firmă locală de curierat din România, după ce Poşta Română a refuzat un parteneriat cu ei.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Rusia dă vina pe SUA pentru situaţia explozivă din Orientul Mijlociu

Rusia a afirmat marţi că situaţia explozivă din Orientul Mijlociu demonstrează "eşecul total" al politicii americane în regiune şi "neputinţa" Washingtonului de a preveni...

Ce promisiuni face Marcel Ciolacu pentru cota TVA în 2025

Marcel Ciolacu afirmă că nu va modifica cotele TVA din prezent, după alegeri. Și taxa pe valoare adăugată la alimente va rămâne tot la...

Ce decizii ar putea lua Mark Rutte, noul secretar general al NATO

Zi istorică pentru NATO. Mark Rutte este de marți noul secretar general al Alianţei Nord-Atlantice. Jens Stoltenberg i-a predat ştafeta după un deceniu plin...
Ultima oră
Pe aceeași temă