MT a reluat privatizarea CFR Marfă şi a relaxat unele condiţii impuse ofertanţilor, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat preţul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câştigătorului, potrivit Mediafax.
Potrivit anunţului publicat joi de Ministerul Transporturilor (MT), pentru persoanele fizice care participă în mod individual sunt necesare declaraţii fiscale din care să reiasă existenţa unui venit mediu anual (sau după caz o cifră de afaceri medie anuală) de minimum 20 milioane euro rezultat din activităţile de transport de marfă, în ultimii trei ani financiari încheiaţi.
În mod similar, companiile trebuie să aibă individual sau cumulat cu firme afiliate aflate sub control o cifră de afaceri medie anuală rezultată din activităţile de transport de marfă în ultimii 3 ani financiari de cel puţin 20 milioane euro.
Anterior, nivelul afacerilor trebuia să fie de cel puţin 100 milioane euro în ambele cazuri, pentru persoanele fizice acest rulaj trebuind să fie genereat din activitatea de transport marfă.
În cazul asocierilor de investitori, este necesară existenţa (cu privire la membrii grupului cumulat cu persoanele juridice afiliate aflate sub controlul acestora) a unei cifre de afaceri medii anuale rezultată din activităţile de transport de marfă în ultimii trei ani financiari încheiaţi de minimum 20 milioane euro.
În varianta iniţială, ministerul a solicitat existenţa unei cifre de afaceri medii anuale de minimum 100 milioane euro sau deţinerea sub administrare de active în valoare de minimum 300 milioane euro în ultimii trei ani financiari încheiaţi. Pentru membrii grupului care deţineau licenţa de transport marfă se solicita cumulat o cifră de afaceri medie anuală de 30 milioane euro.
Noul anunţ prevede că investorii interesaţi trebuie să prezinte scrisori de bonitate bancară emise de o bancă cu rating acordat de către Standard&Poors sau Fitch de minim BB- sau de către Moody’s de minim Baa3 (corespunzătoare nivelului de „investment grade”).
Scrisoarea de bonitate cuprinde informaţii generale, cum ar fi situaţia conturilor şi a creditelor, însă nu constituie un angajament din partea băncii pentru acordarea unor credite.
Anterior, ministerul impunea prezentarea unei scrisori de confort emisă de o bancă cu rating acordat de către Standard&Poors sau Fitch de minim BB- sau de către Moody’s de minim Baa3 în
cuantum cel puţin egal cu suma dintre preţul de pornire a licitaţiei şi valoarea necesară pentru finanţarea investiţiilor propuse prin strategia de dezvoltare a CFR Marfă. În cazul potenţialilor cumpărători persoane fizice care participă în cadrul unui grup de investitori se solicita prezentarea unei scrisori de bonitate bancară emisă de o bancă cu rating acordat de către Standard&Poors sau Fitch de minim BB- sau de catre Moody’s de minim Baa3.
Scrisoarea de confort certifică existenţa şi disponibilitatea fondurilor necesare încheierii unui contract comercial/tranzacţie, precum şi angajamentul băncii de a pune la dispoziţie respectivele fonduri.
Licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă porneşte de la 180 milioane de euro.
Investitorilor li se cere şi o scurtă descriere a strategiei de dezvoltare a CFR Marfă pentru următorii 5 ani (în 10 pagini), incluzând propuneri privind dezvoltarea naţională şi regională, strategia operaţională, investiţiile estimate, sursele de finanţare ce vor fi folosite şi propunerea unei politici privind angajaţii companiei.
Noul calendar prevede că potenţialii cumpărători trebuie să depună documentele de participare cel mai târziu până la 23 mai, lista scurtă cu investitorii precalificaţi urmând să fie anunţată în aceeaşi zi.
Potenţialii cumpărători înscrişi pe lista scurtă trebuie să depună până la 5 iunie oferta preliminară şi neangajantă, comisia de privatizare urmând să poarte negocieri cu fiecare dintre aceştia începând din 6 iunie.
Pentru participarea la licitaţia cu ofertă în plic, potenţialii cumpărători trebuie să depună până cel mai târziu la 19 iunie documentele de participare care nu au fost solicitate în faza de precalificare, oferta de cumpărare în plic sigilat şi dovada privind achitarea taxei de participare la licitaţie.
Termenul pentru deschiderea ofertelor şi anunţarea câştigătorului a rămas data de 20 iunie.
Valoarea taxei de participare la licitaţie, de 20.000 euro inclusiv TVA, şi al garanţiei de participare, de 10 milioane euro, nu s-au modificat.
Şi preţul de pornire pentru vânzarea pachetului de acţiuni, de 797 milioane lei (180 milioane de euro), a rămas neschimbat.
Niciunul dintre cei trei investitori care au depus documentaţia de participare nu s-a precalificat pentru etapa următoare în cadrul procesului de privatizare a companiei CFR Marfă, în urma verificării şi analizării documentelor.
Documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă a fost depusă de compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.
Miercuri, premierul Victor Ponta a declarat că procedura de privatizare a CFR Marfă va fi reluată de săptămâna viitoare, după ce va fi modificat caietul de sarcini pentru a impune condiţii de participare mai puţin restrictive, precizând că vina nu aparţine Ministerului Transporturilor.
Privatizarea CFR Marfă se realizează printr-o procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei