16 C
București
miercuri, 8 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăCe se ascunde în spatele eşecului managementului privat de la CFR

Ce se ascunde în spatele eşecului managementului privat de la CFR

Consiliul de Administraţie al CFR SA, companie care înregistrează la bugetul de stat datorii totalizând 540 de milioane lei, fiind în atenţia FMI, a fost demis luni, la doar două zile după ce a avut o ieşire publică în care a acuzat, mai mult sau mai puţin mascat, că se fac presiuni menite să determine trecerea sub tăcere a rezultatelor unui control pe care l-ar fi dispus la una dintre unităţile regionalei CFR Iaşi.

Aceasta a fost condusă în perioada 2007-2009 de către actualul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Cristian Ghibu, fost director general al CFR SA anul trecut şi unul dintre apropiaţii ministrului.

Schimbarea CA e sublimă, dar e făcută doar pe jumătate

Conform OUG 109/2011, actul legislativ ce introduce guvernanţa corporativă în companiile de stat în România, în termen de 90 de zile de la numirea lor, consiliile de administraţie (CA) au obligaţia prezentării unui plan de administrare a companiei în cauză. Planul a trebuit prezentat la CFR SA de către echipa formată din economistul Lucian Isar – preşedinte al CA, Dimitris Sophocleous, director general al companiei, Enache Jiru, Dănuţ-Leonard Sandu şi Florian Raimund Kubinschi, aceştia fiind numiţi la data de 9 ianuarie 2013. Planul lor de administrare, prezentat zilele trecute Ministerului Transporturilor, a fost respins în mare secret fără nici un comunicat public pe această temă. De regulă, specialiştii în imagine ai ministrului Relu Fenechiu ţin să comunice public fleacuri oricât de mici, ce dau bine însă la imaginea politicianului PNL.

CA al CFR a prezentat anterior ministerului o schiţă de plan de administrare, care însă nu a fost pe placul MT. Ministerul nu a explicat însă prea bine ce aşteaptă de la CA CFR.

„Planul de administrare este în minister, spre examinare şi spre aprobare (…) Membrii AGA au hotărât că trebuie să facem nişte ajustări la planul de administrare. (…) Până astăzi nu ştiu exact ce fel de schimbare sau de ajustare vor. O să comunic cu ei să înţeleg exact ce era în planul de administrare care nu este suficient pentru ei. Sper că după ajustarea respectivă planul nostru va fi aprobat“, spunea pe data de 4 aprilie Dimitris Sophocleous, directorl general al companiei de stat.

Nici refăcut planul de administrare nu a convenit MT, iar luni acesta a respins planul. Consecinţa legală a fost revocarea mandatului celor 5. Într-un comunicat de presă remis ieri, MT a anunţat o nouă componenţă a CA CFR. În aceasta, pe lângă noii membri, Sorin Mândruţescu (CEO Oracle), Peter Weiss (fost director Bancpost) şi George Micu (fost director general CFR Marfă şi director în CFR SA) noul CA CFR îi include, în mod ilegal, şi pe vechii membri Enache Jiru (totodată secretar de stat în Ministerul Finanţelor) şi bancherul Florian Kubinschi. Menţinerea celor doi de către Relu Fenechiu e ilegală deoarece OUG 109/2011 vorbeşte de revocarea mandatelor tuturor administratorilor, nu doar a părţii ce are ochi frumoşi.

Oficiali ai MT argumentează respingerea planului prin faptul că acesta era unul prost făcut. „Avea aproximativ 40 de pagini (doar – n.r.), iar jumătate din el conţinea prezentarea companiei“, a spus un oficial al MT care l-a văzut, dar care a refuzat să fie citat. El nu a putut explica cu ce au fost mai buni cei doi administratori păstraţi în funcţie, decât ceilalţi trei revocaţi.

„Respingerea planului nu se bazează pe argumente economice, planul având şi susţinerea finanţatorilor internaţionali. Motivaţia trebuie căutată în altă parte”, ne-a declarat unul dintre membrii revocaţi. Atât secretarul de stat Enache Jiru, cât şi bancherul Florian Kubinschi, au refuzat să confirme menţinerea lor în CA – anunţată ieri de către MT şi să comenteze respingerea planului de administrare.

Un fost director în cadrul unei companii feroviare de stat ne-a explicat că situaţia celor trei companii de stat, anume CFR SA, CFR Marfă şi CFR Călători, e atât de dificilă încât este foarte uşor să se găsească chiţibuşuri în oricare plan de administrare făcut pentru redresarea acestora, fapt ce face să fie floare la ureche eliminarea indezirabililor strecuraţi într-un CA. Invocarea faptului că planul de administrare e prost e ultima portiţă prin care se poate scăpa de indezirabili deoarece, odată aprobat planul, aceştia trebuie să-şi ducă la capăt mandatul de 4 ani.

Şi omul lui Fenechiu şi-ar fi dorit funcţia

Dacă nu planul de adminstrare a fost cauza, atunci care ar putea fi aceasta? La nivelul ministerului, venirea unui mercenar din sectorul privat, care a făcut bani şi în industria telecomunicaţiilor, farmaceutică etc., nu a fost privită cu ochi buni. De altfel, postul de manager CFR SA a fost vânat şi de mâna dreaptă a ministrului Relu Fenechiu, Cristian Ghibu. „Mi-am depus CV-ul la asocierea PwC, D&B David şi Baias şi George Butunoiu. Am fost sunat de cineva din partea lui George Butunoiu, după care, ulterior, mi s-a comunicat că firma nu mai doreşte să ne vedem pentru interviu”, declara, la momentul selecţiei, fostul director general CFR SA, Cristian Ghibu. Ulterior a fost numit secretar de stat în MT, adică al doilea om după ministru.

Potrivit surselor noastre, între Cristian Ghibu, apropiatul ministrului Fenechiu, ambii ieşeni, şi Sophocleous s-a desfăşurat un conflict. Cristian Ghibu a fost respins de către Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare deoarece făcea parte din sistem, ori instituţiile internaţionale nu doreau aceasta. Opinia dominantă la Transporturi a fost că în calea ferată nu au ce căuta aici cei din afara sistemului, ci doar cei veniţi din sistem, convertiţi peste noapte din directori bugetari relativ prost plătiţi în manageri privaţi bine plătiţi.

Îndrăzneala privaţilor

Un al doilea motiv posibil este controlul pe care fosta conducere a CFR SA a decis să-l efectueze în cadrul regionalei CFR Iaşi. În 2007, liberalul Cristian Ghibu a fost plantat direct în funcţia de director general al regionalei, chiar dacă era de profesie inginer mecanic şi nu avea nici o experienţă în calea ferată. La acel moment lucra ca director în cadrul primăriei ieşene.

La începutul lunii aprilie 2013, conducerea CFR SA a dispus trimiterea unei echipe la Iaşi, pentru a cerceta o serie de nereguli semnalate în legătură cu desfăşurarea activităţilor Departamentelor de Patrimoniu şi Achiziţii. Specialiştii Corpului de Control urmau să verifice activitatea departamentului de Infrastructură al regionalei CFR, unde postul de director a fost preluat în iulie 2012 de către George Pipa, fost şef Divizie Linii la Sucursala Regională Iaşi CFR. Pipa l-a înlocuit în funcţie pe Sorin Flutur, vărul fostului şef al Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur.

La doar câteva zile, ministrul Fenechiu a trimis şi el propriul său corp de control, de data aceasta însă la CFR SA, cu sarcina verificării activităţii companiei, însă doar a celei desfăşurate după 1 ianuarie 2013. Coincidenţă sau nu, perioada pe care Relu Fenechiu o vroia verificată coincidea cu periaoda mandatului noilor administratori.

Ceea ce l-a enervat, probabil, pe ministrul Fenechiu e modul în care administratorii privaţi au înţeles să-şi facă publică poziţia faţă de acest control ministerial. Mai mult sau mai puţin ei au sugerat într-un comunicat de presă remis vineri că verificările lui Fenechiu la CFR SA se fac doar pentru a li se căuta nod în papură şi au sugerat că inspecţia e lipsită de bună credinţă. Trageţi dvs. concluzia. „CFR SA a luat act de decizia ministrului Transporturilor, domnul Relu Fenechiu, de a trimite o echipă a corpului de control, doar pentru verificarea activităţii începând cu data de 1 ianuarie 2013 (…) managementul companiei anunţă public faptul că orice control este binevenit, atunci când e făcut cu bună-credinţă şi transparenţă, şi nu ca un instrument de presiune, exprimându-şi disponibilitatea de a oferi întregul sprijin echipei de verificare”, arătau destituiţii în comunicatul de vineri.

Într-un mod ce poate fi considerat obraznic în România, dat fiind că relaţiile ministru-director de companie de stat sunt percepute în mod cazon, revocaţii îi propuneau ministrului să extindă controlul şi înaintea datei de 1 ianuarie şi să-l focalizeze nu doar pe activitatea lor ci şi pe situaţia de la Iaşi. „Acelaşi sprinjin (acordat oamenilor lui Fenechiu – n.red.) va fi acordat şi pentru o eventuală extindere a controlului pentru perioada anterioară datei de 1 ianuarie a.c., necesară pentru identificarea responsabililor pentru suspendarea licitaţiei de evaluare a activelor din toată ţara, ceea ce a provocat prejudicii importante companiei, prin creşterea impactului taxelor locale, de exemplu la Constanţa. Licitaţia a fost suspendată pe 4 ianuarie 2013, cu 5 zile înainte de instalarea oficială a noului manager, pe motiv că este mai bine ca licitaţia să se desfăşoare la nivel regional, decât la nivel central, pentru toată ţara (…) Aprofundarea controlului dispus de CFR SA la Regionala CF Iaşi” îndrăzneau să propună public vineri membrii CA. Două zile mai târziu ei au fost revocaţi nu înainte însă de a apuca să acuze public (luni seară) că factorul politic e disperat să păstreze controlul asupra banilor destinaţi căii ferate.

Cele mai citite

cum le plac cel mai mult jucătorilor sloturile?

Slot machines sunt una dintre cele mai populare opțiuni de jocuri de noroc folosite de...

În ce condiții ar putea da România un sistem Patriot Ucrainei

Iohannis a declarat că inclusiv liderul de la Casa Albă ”a adus această chestiune în discuție”, iar președintele român a spus că este ”deschis...

Franța și China și-au dat mâna pe sub Rusia

Liderul de la Kremlin, Vladimir Vladimirovici Putin, s-a privit în oglindă și a jurat din nou, în fața singurei persoane care alege la...
Ultima oră
Pe aceeași temă