13.1 C
București
luni, 6 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrăzile de munte ale României şi Bulgariei. A noastră, cu 75% mai...

Autostrăzile de munte ale României şi Bulgariei. A noastră, cu 75% mai scumpă

Compania de Autostrăzi a dat publicităţii primele informaţii concrete, referitoare la costurile de construcţie ale autostrăzii Comarnic-Braşov. Costurile financiare sunt în continuare trecute sub tăcere.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a dat publicităţii primele informaţii referitoare la configuraţia şi costurile de construcţie ale autostrăzii Comarnic-Braşov, proiect de concesiune câştigat recent de asocierea firmelor Vinci-Strabag-Aktor.

Potrivit CNADNR, autostrada Comarnic-Braşov va avea o lungime de 60 km, din care 53,21 km de autostradă propriu-zisă şi aproximativ 7 km de legături (tot în regim de autostradă) spre localităţile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Buşteni, Predeal şi Râşnov.

Autostrada va începe de la intersecţia dintre DN 1 şi DJ 101 R (podul dinspre Breaza) şi se va termina la Cristian, asigurând legătura atât spre Ghimbav, cât şi spre DN 73, în apropierea centurii Braşovului. Această autostradă va avea 3 ieşiri, respectiv: între Sinaia şi Buşteni, la Predeal şi la Râşnov.

Proiectul prevede realizarea mai multor lucrări de artă, respectiv: 19 viaducte în lungime totală de aproape 3 km, 15 poduri în lungime totală de 0,135 km (media lungimii unui pod este de nouă metri – sic!) şi aproximativ 20 km de tuneluri, câte 9,77 km de tunel pe fiecare parte, astfel: 2,9 km la Sinaia, 3,11 km la Buşteni şi 3,7 km la Predeal. În total, deci, aproape 10 kilometri de tunel dublu.

Cât priveşte costurile, prin cifrele difuzate, CNADNR susţine că preţurile nu ar fi mari. Judecate în comparaţie cu lotul 3 al autostrăzii Struma care traversează munţii Cresna, costurile de pe Comarnic-Braşov sunt cu 75% mai mari. „Din cei 60 km de autostradă, aproximativ 40 km (adică partea fără tuneluri) au un cost total de 1.070 mil. euro, iar cei aproximativ 20 km de tuneluri (9,77 km pe fiecare parte) au un cost total de 396,368 mil. euro. În cazul tunelelor, menţionăm că standardul de cost pentru tunel pe o autostradă de munte este 27 mil. euro/km (fără TVA), iar în urma negocierilor, preţul obţinut este de 20 mil. euro/km (fără TVA), adică mai puţin cu 7 mil. euro/km”, spune compania. Un total deci de 1,4 miliarde euro, fără TVA, pentru o autostradă lungă de 60 de kilometri, cu 20 de kilometri de tuneluri.

Mai ieftin, la vecini

La 57% din costuri, bulgarii construiesc cel puţin o autostradă la fel de complexă, care traversează un sit protejat – Natura 2000. Potrivit BTA, agenţia de presă oficială din Bulgaria, care citează oficial bulgari, lotul 3 al autostrăzii Struma ce leagă localităţile Blagoevgrad şi Sandanski şi care va traversa munţii Kresna, are o lungime de 64 km şi va costa, estimativ, 750 milioane euro. Alte estimări vorbesc însă de 830 de milioane euro. Oricare ar fi cifra corectă, preţul va fi mult mai mic decât cel plătit de noi pentru Comarnic-Braşov. Agenţia de investiţii în infrastructură a bulgarilor nu menţionează lungimea şi numărul podurilor construite, dar arată că vor exista două tuneluri, unul de 2,6 kilometri lângă Zheleznitsa, altul în zona protejată Natura 2000, Kresna, lung de 15 kilometri. Însumate, aceste două tuneluri au o lungime cu doar 2 kilometri mai mică decât cele de pe Comarnic-Braşov. Potrivit Companiei Naţionale de Proiecte Strategice de Infrastructură din Bulgaria, cel puţin 20 de kilometri din această autostradă „traversează un teren muntos dificil. Cea mai mare parte a acestei secţiuni o va reprezenta unul sau două tunele lungi de 15 kilometri în zona muntelui Kresna”.

Diferenţele privesc şi abordarea financiară a proiectelor. Bulgarii apelează la fonduri europene pentru construirea autostrăzii care îi va lega de Grecia. România va plăti bancherilor, timp de 26 de ani, dobânzi însumând un miliard de euro pentru acest proiect.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă