Garantie. Pentru a fi siguri ca mesterii care amenajeaza locuinta isi fac bine treaba, ar trebui sa-i supravegheati.
Profilul meseriasului care ne intra in casa atunci cand dorim sa ne reamenajam locuinta, in general, nu pare sa fie unul caracteristic profesionistilor. Nu putine sunt cazurile in care clientii sunt nemultumiti de faptul ca lucrarile se misca intr-un ritm greoi, ca meseriasul nu respecta un program fix de lucru, ca acesta bea in timp ce munceste sau ca-si face treaba superficial.
"In general, cei care se ocupa de lucrarile mici, de genul un apartament de zugravit, montat parchet sau gresie sau alte mici elemente care tin de amenajare interioara si retus, sunt oameni care au un job full-time si, pentru a-si creste veniturile, se mai ocupa si de astfel de treburi", spune Cezar Filip, consultant in amenajari interioare.
Proprietarii apeleaza la acesti meseriasi pentru ca sunt usor de identificat, in general prin recomandari sau anunturi, si vin cu preturi flexibile.
Dar, avertizeaza Claudiu Oprea, sef de echipa, pe de alta parte, multi dintre acestia nu ofera garantia unei lucrari de calitate, nu factureaza suma incasata si, mai mult decat atat, "exista cazuri in care clientii au semnalat faptul ca meseriasii au incercat sa-i pacaleasca in legatura cu pretul materialelor folosite sau cantitatea necesara pentru lucrare".
Trebuie constientizat faptul ca o lucrare de reamenajare a locuintei inseamna bani si energie consumata, felul in care va arata casa la final depinzand enorm de modul in care lucreaza mesterul, de respectarea programului si seriozitatea sa.
Imaginea echipei depinde de oameni
"Eu imi gasesesc clientii cu ajutorul celor pentru care am lucrat in trecut si care au fost multumiti de rezultatul muncii mele, recomandandu-ma mai departe altora", spune Grigore Poenaru, de 55 de ani, care, pentru a obtine un venit in plus, monteaza gresie, faianta sau parchet, zugraveste sau reface instalatii sanitare.
El adauga ca, la un moment dat, isi luase ca ucenic un tanar din provincie care intarzia frecvent la lucru si pe care l-a surprins consumand alcool nu de putine ori.
"Clientul venea acasa si il vedeam nemultumit de ritmul lucrarilor, dar si de imaginea a doua-trei bidoane de bere goale consumate de colegul meu mai tanar, astfel ca, oricat de bine imi faceam eu treaba, el isi forma o parere proasta despre noi doi, ca echipa", povesteste Grigore Poenaru.
Astfel ca mesterul a decis sa intrerupa colaborarea cu tanarul, de teama ca ii va fi greu sa mai gaseasca clienti pe viitor. Cat despre profesionalism, el spune ca cine se asteapta ca atunci cand angajeaza muncitori pentru a-si reamenaja locuinta acestia sa vina cu diplomele este absurd. "Meseria se invata, nu exista scoala de parchetari sau zidari, iar cine doreste ca lucrarea sa fie supravegheata de un inginer sau arhitect trebuie sa fie constient ca va plati multi bani in plus", incheie mesterul Grigore Poenaru.
Interdictie la alcool
Cezar Filip sustine ca obiceiul "beau si eu o bere in timp ce dau cu mistria, ca e cald" a fost alimentat si de unii clienti, prin faptul ca in multe situatii, cand acestia vin de la serviciu, gasesc meseriasul in casa si "se astern impreuna la vorba, cu sticla langa ei". In mod normal, o astfel de atitudine ar trebui penalizata, iar clientul nu ar trebui sa accepte un astfel de comportament sau sa-l sustina.