Rusia va livra, în primele cinci luni ale anului, cu 19% mai puţin petrol spre Europa, prin porturile sale principale din Marea Baltică şi Marea Neagră, comparativ cu anul precedent, crescând între timp volumul de export prin conductele sale către China cu 43% în primele trei luni ale anului, arată cele mai recente date de la operatorul de stat Transneft PJSC, scrie Mediafax.
Schimbarea va duce probabil la situaţia în care rafinăriile Europei vor trebui să caute un înlocuitor pentru petrolul provenit din Rusia, potrivit lui Alan Gelder, vicepreşedinte pentru rafinare, produse chimice şi pieţe de petrol la Wood Mackenzie din Londra.
La ora actuală, continentul importă mai multă materie brută petrolieră din Rusia decât orice altă naţiune, arată reprezentanţii ITC Trade Map, iar ţiţeiul de înlocuire este probabil să provină din Orientul Mijlociu.
Deocamdată, reducerile fluxurilor de ţiţei provenite din Rusia nu se reflectă în preţurile din Europa şi asta datorită lucrărilor de întreţinere din rafinăriile din Europa, potrivit Bloomberg. Petrolul de tip Ural din Rusia a fost tranzacţionat la preţuri mici în Europa timp de aproape 4 ani datorită lucrărilor de întreţinere, menţinerea preţurilor fiind ajutată şi de o creştere a fluxurilor de petrol venite din Statele Unite.
China importă cea mai mare parte a petrolului rusesc prin intermediul conductelor şi al transporturilor maritime din porturile Kozmino, De-Kastri şi Prigorodnoye. O a doua conductă între cele două ţări a început să funcţioneze la începutul acestui an, dublând capacitatea de import brut a conduceti ESPO la 30 de milioane de tone anual, sau aproximativ 600.000 de barili pe zi.
Pe măsură ce petrolul rusesc pleacă în cantităţi tot mai mari înspre China, în Europa, petrolul rusesc va fi înlocuit de un amestec de petrol şi ţiţei din Orientul Mijlociu, potrivit lui Alan Gelder de la Wood Mackenzie.