Telefonul sună non-stop la fabrica de bere artizanală Olaf din Savonlinna, în estul Finlandei.
Proprietarul Petteri Vanttinen primește apeluri din întreaga lume de când a profitat de aceste vremuri în legătură cu cererea Finlandei de aderare la NATO și a creat o bere cu tematică NATO.
„Au fost aproximativ 200 de apeluri telefonice pe zi din toată lumea. Mă bucur atât de tare!”, spune el pentru Euronews, între timp ce împachetează comenzi de bere pentru a le expedia supermarketurilor locale.
Până acum, Savonlinna a fost cunoscută mai ales pentru castelul său impunător din secolul al XV-lea și pentru festivalul anual de vară de operă, dar berea NATO în cutii albastre distinctive pune orașul pe harta zythofililor, adică a cunoscătorilor de bere.
„Ideea mi-a venit joi sau vineri săptămâna trecută, iar în weekend am decis să facem etichetele și, din fericire, aveam deja niște bere fără etichete la depozitul nostru. Sincronizarea a fost bună”, spune Vanttinen, care a fondat Olaf Brewing în 2016.
Până în prezent, au livrat aproximativ 8.000 de litri de bere către supermarketuri, dar începând de săptămâna viitoare vor încheia un parteneriat cu cele mai mari două lanțuri de magazine din Finlanda și o vor face disponibilă în magazinele din întreaga țară.
„Zboară de pe rafturi și există o mulțime de reacții pozitive. Cred că trebuie să fie din cauză că această primăvară a fost zbuciumată și poate că acest lucru le-a oferit oamenilor ceva pozitiv în legătură cu tot acest război”, explică Vanttinen.
O bere populară
Numele berii este un joc de cuvinte între expresia finlandeză „Otan olutta”, care înseamnă „O să beau o bere”, și abrevierea franceză pentru NATO, care este „OTAN”.
„Cavalreul de pe etichetă este un desen animat, este doar pentru a sărbători faptul că securitatea finlandeză devine un pic mai bună, iar mesajul este ceva cu care oamenii se identifică cu adevărat”, spune Petteri Vanttinen, în vârstă de 42 de ani.
Săptămâna aceasta s-au format cozi la magazinul Olaf Brewing, finlandezii încercând să pună mâna pe cutii de bere, iar clienții au venit chiar și din alte orașe, de la sute de kilometri distanță, pentru a sta la coadă să cumpere o cutie.
Poate că nu este o surpriză, dacă ne gândim că finlandezii consumă în jur de 74 de litri de bere pe persoană în fiecare an – o cifră care reprezintă aproximativ același procentaj de persoane care au sprijinit cererea de aderare la NATO de săptămâna aceasta.
Producătorii finlandezi de bere nu sunt, de asemenea, străini față de astfel de “artificii”. În iulie 2018, compania Rock Paper Scissors Brewing Company din Kuopio a lansat o bere numită „Let’s Settle This Like Adults” (Să rezolvăm asta ca adulții) pentru a coincide cu summitul dintre Donald Trump și Vladimir Putin care avea loc la Helsinki la acea vreme.
Iar în noiembrie 2018, Tornion Panimo a trimis în regim de urgență transporturi de bere Peacemaker Arctic Pilsner, special fabricată, în nordul Norvegiei, unde zeci de mii de membri ai NATO participau la operațiunea Trident Juncture, în cazul în care trupele ar fi epuizat barurile.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!