Cineaștii români s-au implicat într-un program de recuperare a vechilor cinematografe de pe cuprinsul ţării care, după ce au intrat în posesia autorităţilor locale, au fost închise și lăsate în paragină sau au primit altă destinaţie decât cea de sală de cinema, în ciuda faptului că legea interzicea acest lucru.
Campania „Salvați Marele Ecran!”, demarată la finalul lunii martie de Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc, va fi foarte vizibilă anul acesta la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) care va avea loc la Cluj în perioada 30 mai-8 iunie.
Alături de o secțiune dedicată vechilor cinematografe, evenimente speciale și expoziții, TIFF va găzdui în weekend-ul 30 mai-1 iunie prima conferință majoră a campaniei, care își propune să aducă laolaltă factori de decizie din cinematografie, Ministerul Culturii, RADEF România Film, autorități locale sau județene care au preluat astfel de active, manageri de săli, cineaști, invitați străini.
„Salvați Marele Ecran!” urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de săli moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării, astfel încât, în următorii 10 ani, fiecare oraș cu peste 20.000 de locuitori să aibă cel puțin un cinema funcțional. În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. 78% din orașe nu au nici un cinematograf funcțional.
Conferința va avea loc sâmbătă, 31 mai, între 10.30-16.00, printre invitații străini care vor susține prezentări aflându-se Marta Materska-Samek, președinta board-ului Cinema Development Foundation din Polonia, Tina Hajon – Head of Film Exhibition, Croatian Audiovisual Centre, Ivo Andrle, fondatorul și managerul Aerofilms din Cehia. Ei au reușit să acceseze fonduri naționale și europene pentru reabilitarea cinematografelor din țările respective și au demarat proiecte de succes privind digitalizarea lor. La conferință au fost invitați primari și reprezentanți ai autorităților locale din mai multe orașe ale țării.
Împreună cu invitații și participanții, APFR își propune să evalueze situația din teritoriu și posibilitățile concrete de creare a unei rețele de cinematografe digitalizate, în paralel cu renovarea și modernizarea unor săli care pot fi multifuncționale, găzduind și proiecții de film, printre altele; să medieze colaborări între autorități locale și județene și manageri culturali; să analizeze fondurile structurale europene disponibile, posibilele schimbări în Legea Cinematografiei și soluțiile tehnice concrete de digitalizare.
Sâmbătă, 31 mai, de la 20.30, spectatorii și invitații vor avea parte de o surpriză: o proiecție într-un spațiu inedit, fostul Depozit de Filme al RADEF, de pe strada Maiakovski. Primăria Cluj-Napoca va demara în curând un proces de curățare și igienizare a spațiului, după ce, ani buni, locul s-a aflat în paragină. De la 22.00, vor fi prezentate secvențe din documentarul lui Alexandru Belc despre cinematografele vechi din România și personajele care și-au legat viața de ele, „Cinema, mon amour”. La dezbateri, dar și la seara specială de la Depozitul de Filme vor participa și câțiva dintre eroii acestui documentar, proiecționiști și administratori de cinema din Botoșani, Iași, Arad, Târgu Mureș, Hunedoara, Piatra Neamț sau Cluj, care cunosc în detaliu istoria acestor săli. Proiecția va fi urmată de discuții cu publicul.
Duminică, 1 iunie, în locațiile TIFF vor fi proiectate filme din secțiunea cu același nume, „Cinema, Mon Amour”, producții care au ca subiect dispariția cinematografelor, dar și eforturile unor organizații de a le salva. Weekend-ul se va încheia cu proiecția specială „The Last Remaining Seats”, în prezența regizorului Mario Piperides, un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor. Același subiect abordează și „Cinema at the End”, un film despre sălile muribunde din Argentina, „The Last Projectionist”, care face un tur al cinematografelor independente britanice, și „The Rep”, despre eforturile unor tineri de a deschide o cinematecă în Toronto.
În cadrul campaniei, pe 31 mai, ora 16.00, la Casa TIFF va fi vernisată expoziția „Cinematografe, filme și reclame”. Până pe 8 iunie, vizitatorii se pot delecta cu imagini remarcabile de pe vremea când publicitatea la filme se făcea pe cărți poștale și cutii de chibrituri, fotografii cu vechi incinte ale cinematografelor din țară care azi sunt istorie și reclame incitante ce chemau publicul să se delecteze cu filmele epocii. Expoziția foto inedită este coordonată de Ancuța-Lăcrimioara Chiș și Ucu Bodiceanu și organizată de Casa de Cultură a Municipiului Cluj-Napoca și Asociația Clujul de altădată.
O altă expoziție intitulată „Film Poster is Not Dead” este rezultatul unei provocări adresate școlilor de artă din Cehia și România, pornind de la tradiția celebrului afiș ceh. Găsind refugiu şi libertate creativă în afișul de cinema, încă neatins de constrângeri comerciale sau politice, artiştii cehi au realizat, între anii ’60 și ’80, imagini de un înalt nivel artistic. Pornind de la modelul artiștilor cehi, studenții de azi au realizat 42 de postere care vor putea fi admirate între 1 iunie și 1 iulie, la Muzeul de Artă Cluj-Napoca.