13.1 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăEconomieȘova, în război total cu transportatorii de persoane

Șova, în război total cu transportatorii de persoane

Transportatorii de persoane au trimis spre prefecturile din întreaga țară o notificare prin care anunță că vor întrerupe transportul județean și interjudețean începând de joi dimineață. Aceasta în-seamnă o paralizare a acestui tip de transport, de care depind foarte mulți navetiști. Transportatorii îl acuză pe ministrul Transporturilor că vrea să distrugă activitatea a mii de firme de transport care au investit sume mari în parcuri auto, pentru interese personale.

Potrivit lui Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), ministrul Șova nu are susținerea Guvernului în privința inițiativei de liberalizare a pie-ței de transport persoane, motiv pentru care transportatorii suspectează că oficialul are un interes direct în această problemă. „Acest ordin nu este despre liberalizarea pieței de transport persoane, ci despre haos. În loc să fie 1-2 operatori pe un traseu, ca până acum, vor fi 20. Vorbim despre o canibalizare a acestei piețe“, a declarat pentru RL Augustin Hagiu. El a precizat că și în prezent piața este liberă, întrucât oricine poate participa la licitațiile de atribuire a licențelor de transport, dacă se încadrează în criteriile prevăzute de lege.

Hagiu a subliniat că înainte de a fi o activitate comercială, transportul de persoane este un serviciu public. „Transportul interjudețean preia transportul subvenționat al pensionarilor, veteranilor ș.a.m.d. Aceștia plătesc jumătate din costul biletelor, restul fiind subvenționat de stat, prin Ministerul Transporturilor. Numai că ministerul plătește când își aduce aminte către firmele de transport. În prezent, restanțele de plată sunt de patru luni“, a spus Augustin  Hagiu.

Reprezentanții transportatorilor afirmă că, exceptând un singur criteriu de atribuire a rutelor, respectiv vechimea vehiculului, toate celelalte au fost „spulberate“ prin Ordinul ministrului. 

Pe cine ar vrea să -favorizeze ministrul Șova 

Surse din domeniu au declarat pentru RL că miza Ordinului emis de ministrul Transporturilor este favorizarea firmei germane FlixBus, cel mai mare operator de transport persoane din Europa, care a făcut deja primii pași pe piața românească. FlixBus operează curse în baza rezervărilor online, cu autovehicule închiriate, fără să dețină un parc propriu. Ministrul Lucian Șova ar fi avut mai multe întâlniri cu reprezentanții FixBus înainte de a emite Ordinul din luna august, afirmă sursele citate. Potrivit acestora, se mizează pe faptul că odată sufocată piața de transport de persoane după liberalizare, mulți transportatori care au investit sume mari în autovehicule vor renunța la această activitate, iar FlixBus le va închiria mașinile.

România reprezintă o piață imensă pentru transportul pe baza rezervărilor online, practicat aproape exclusiv în Europa. În prezent, acesta reprezintă doar 5% din totalul transporturilor de persoane din țara noastră. 

Șova: Exclusivitatea nu mai poate continua 

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, pare de neclintit în această privință. El a declarat marți, la şedin-ţa publică de dezbatere a proiectului de Ordin pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere, că exclusivitatea pe piaţa transportului interjudeţean de persoane nu mai poate continua.

Potrivit oficialului, nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat. În opinia sa, oricine trebuie să poată, oricând, să solicite efectuarea unui transport interjude-ţean prin curse regulate de pasageri. „Cred că un lucru este clar: exclusivitatea nu mai poate continua. Nu înseamnă că situaţia cea mai defavorabilă companiilor al căror interes îl înţeleg, îl respect, şi mă refer aici la companiile care operează aceste servicii de transport interjudeţean prin curse regulate, este legitimă. Are legitimitatea sa până la limita în care încalcă alte reguli ale concurenţei. Se poate şi mai mult decât atât“, le-a spus Șova transportatorilor prezenţi în sală. În opinia sa, o astfel de măsură ar aduce în legalitate o parte din activităţile pe care cei mai mulţi transportatori le reclamă ca fiind nelegale. 

Transportatorii mizează pe ultima carte 

În cazul în care protestul transportatorilor va avea loc, așa cum a fost anunțat, vor fi afectați între 800.000 și 900.000 de pasageri care circulă, zilnic, pe curse interjudețene. „Acest ordin trebuie retras, pentru că alt-fel el va reprezenta o bombă atomică pentru piaţa de transport din România din simplul motiv că se produce haos. Adică ceea ce în momentul de faţă este ordonat urmează să producă haos. Nu se va mai înţelege nimeni cu nimeni, pasagerul nu va şti în ce microbuz sau autobuz să se urce. Liberalizarea este un proces care trebuie să aibă la bază o perioadă-tampon de pregătire a pieţei de transport. Nu putem veni în 2018 să anunţăm în 2019 liberalizare, pentru că înseamnă fie că avem un interes material direct, ca instituţii ale statului sau reprezentanţi ai lor, fie că efectiv suntem inconştienţi“, a afirmat Augustin Hagiu. În opinia sa, acest ordin nu înseamnă concurenţă, pentru că în condiții de liberalizare, legea nu te obligă să cumperi vehiculul înainte de a primi licenţa de traseu. 

Și preşedintele Confederației Operatorilor de Trans-port Autorizați din România (COTAR), Vasile Ştefănescu, susţine că ministrul Transporturilor trebuie să retragă acest proiect. „Dacă domnul ministru şi-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poţi să o faci peste noapte. Până şi pachetul de mobilitate la UE despre care se discută şi care probabil va fi aprobat peste un an, doi, trei, patru îţi dă un anumit timp – 5 ani, 10 ani, ca să te pui la punct. Deci, nu putem face peste noapte. Domnul Şova vrea să legalizeze cabotajul în România pe transportul de persoane. El a zis: «băgăm experienţă similară ca să-i punem şi pe transportatorii internaţionali». Eu propun, dacă nu retrage, să oprim transportul de persoane interjudeţean şi judeţean în România total. Nu putem lăsa ca pirateria să conducă afacerile legalizate ale transportatorilor autorizaţi din România“, a spus Ştefănescu, citat de Agerpres. 

Miză mare pentru mai mult de 3.600 de firme 

În acest moment, pe piața transportului rutier de persoane activează 3.618 companii, care dețin 27.820 de autovehicule licențiate în acest scop, a precizat ministrul Transporturilor. Dintre cele 3.618 societăți, 325 sunt autorizate în a efectua transport rutier interjudeţean, cu 2.936 de autovehicule.     

Cele mai citite

Israelul, atac cu rachete asupra Iranului

Israelul a lansat un atac asupra Iranului ca răzbunare pentru atacurile iraniene asupra teritoriului său de la sfârşitul săptămânii trecute, a declarat ABC News...

Declarațiile lui Ştefan Târnovanu înaintea derby-ului cu Rapid

Ştefan Târnovanu, portarul liderului FCSB, spune că formaţia sa este favorită la câştigarea derby-ului de sâmbătă, cu Rapid, şi că este deja cu gândul...

Președintele COSR confirmă: „Șansele Simonei Halep de a primi un wild card la Jocurile Olimpice sunt importante”

Preşedintele Comitetului Olimpic şi Sportiv Român (COSR), Mihai Covaliu, a declarat că şansele Simonei Halep de a primi un wild card la Jocurile Olimpice...
Ultima oră
Pe aceeași temă