Șoferii români, lăsați pe mâna a două firme cu probleme

Autoritățile tratează cu lejeritate City Insurance și Euroins, deși au ajuns să controleze aproape toată piața RCA.

Share

Eliza Avram 0 comentarii

Actualizat: 12.03.2018 - 09:55

 
City Insurance, companie care a trecut razant pe lângă faliment și care a fost lăsată să vândă timp de un an și jumătate fără să respecte normele de solvabilitate, a ajuns să controleze aproape o treime din piața asigurărilor RCA.

Ca număr de polițe, City este la un nivel la care nicio companie locală nu a fost vreodată: aproape jumătate dintre șoferi au RCA la City. Totuși, argumentul riscului de contagiune, care a fost folosit din plin în cazul preluării forțate și apoi  falimentării Astra Asigurări, nu funcționează și în cazul City Insurance.    

Între două și trei milioane de polițe de asigurare RCA încheiate pe perioade de la o lună la 12 luni pe parcursul anului 2017 au fost emise de City Insurance, consideră specialiști din piața asigurărilor, susținuți și de raportările celor mai mari brokeri  din domeniu.  Altfel spus, circa 4 din 10 șoferi care circulă pe străzile din România au RCA la City.

Împreună cu Euroins, societate care nu mai târziu de anul trecut era subcapitalizată cu peste 30 de milioane de euro și în legătură cu care Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) realizase deja mai multe studii pe scenariul unui faliment adună cel puțin 75% din toate polițele RCA valide.

Este un nivel de concentrare la care piața din România nu a fost niciodată, cu excepția perioadei în care Asirom era singurul emitent autorizat să vândă RCA.

Prin comparație, înainte să fie dusă spre faliment, Astra Asigurări avea în portofoliu sub 1 milion de asigurări RCA, de trei ori mai puțin decât City Insurance. Cu toate acestea însă, unul dintre pretextele folosite pentru preluarea ostilă și apoi falimentarea  Astra a fost tocmai riscul de contagiune.

Nivelul la care City Insurance și Euroins au ajuns pe piața RCA este cu atât mai periculos cu cât cele două trăiesc exclusiv din această linie de asigurare spre deosebire de Astra, al cărei portofoliu era unul  variat, cu o pondere a RCA de sub 35%.

Practic,  cea mai mare parte a celor aproape 300.000 de  șoferi implicați din postura de victime în accidente rutiere în fiecare an vor trebui să fie despăgubiți de City Insurance sau Euroins, ceea  ce reprezintă o presiune financiară semnificativă pe cele două firme care trăiesc aproape numai din RCA.

Paradox.  Vânzările City Insurance au explodat exact în perioada în care ar fi trebuit să rămână limitate

Interesant este că ascensiunea City Insurance a început exact în perioada în care compania s-a confruntat cu cele mai mari probleme de solvabilitate. Autoritatea de Supraveghere Financiară constatase un deficit de capital de peste 30 de milioane de euro și a impus firmei un plan de redresare care presupunea inclusiv limitarea vânzărilor de RCA în 2016 la doar 75% din vânzările din 2015.

Cu toate acestea, însă, City Insurance a crescut cu peste 120% în 2016, iar ASF a explicat că nu a putut interveni și nu are de ce să sancționeze firma, pentru că limitarea vânzărilor era doar o recomandare.

Spre deosebire de cazul Astra, la City Insurance nu s-a pus problema preluării în administrare specială, deși, așa cum arată cifrele, potențialul de contagiune este unul semnificativ.  De altfel, City Insurance nu a respectat aproape niciunul dintre punctele incluse de ASF în planul de redresare, context în care a fost sancționat mai degrabă simbolic doar Dan Odobescu, persoană care între timp a și ieșit din conducerea și chiar din acționariatul City Insurance.

În cazul Astra, firma a fost pusă sub administrare specială încă din prima fază, iar acționarul majoritar nu a mai avut nici măcar posibilitate de a aplica propriul plan de redresare a companiei, deși a venit cu o propunere concretă către ASF, propunere care includea și o infuzie semnificativă de capital.

Șoferii asigurați prin City sunt, de facto, asigurați la Londra

Nivelul la care City Insurance a fost lăsată și chiar sprijinită să ajungă este cu atât mai periculos cu cât are o strategie de afaceri unicat în țară, care o face să fie mai greu de evaluat sau de urmărit.

Practic, City Insurance nu acționează ca o firmă de asigurare în sens clasic, ci ca un intermediar.

Rapoartele societății arată că între 80% și 85% din portofoliul RCA este reasigurat propoțional. Practic, 85% din primele brute subscrise  merge către firme de reasigurare din Londra, iar aceleași firme își asumă și plata a 85% din daunele comise de clienții City. Contractul de reasigurare a venit printr-un broker din Grecia, același care a facilitat intrarea City Insurance și pe piața din Grecia, altă operațiune făcută în plină redresare financiară și cu solvabilitate sub normele impuse de lege.

Altfel spus, în acest moment, cea mai mare parte a șoferilor loviți de clienți ai City Insurance nu sunt despăgubiți de City, ci de un grup de reasigurători din Londra, al căror nume reprezintă secret comercial.

În cazul unor daune majore, cum sunt cele din vătămări corporale sau decese, obținerea despăgubirilor ar putea fi un demers mult mai anevoios decât în mod normal.

Comentarii

loading...
Loading...
loading...