După anunţarea oficială a poziţiei Consiliului European – adoptată pe 7 aprilie – în Comisia TRAN, care a avut loc pe 21 aprilie, urmează ca Parlamentul European să înceapă a doua lectură a Pachetului Mobilitate 1. Procedura durează trei luni.
Potrivit calendarului, recomandările raportorilor pentru această a doua citire a celor trei dosare vor fi dezbătute de membrii TRAN în reuniunea din 28 aprilie, iar termenul limită pentru depunerea amendamentelor este la mijlocul lunii mai.
Votul în Comisia TRAN pentru aceste recomandări şi amendamente este programat la final de mai – început de iunie, după care în sesiunea plenară din iulie Pachetul ar putea fi adoptat.
„Având în vedere procedurile europene privind a doua lectură a PE, şansele de ajustare ale Pachetului Mobilitate de către eurodeputaţii români şi estici sunt din ce în ce mai scăzute.
Termenul/limită pentru depunerea de amendamente este 12/05/2020, dar în a doua lectură există restricţii suplimentare privind admisibilitatea amendamentelor, iar preşedintele TRAN, Karima Delli (Franţa), şi preşedintele Parlamentului European, David Sassoli (Italia), au drept de respingere a amendamentelor din Comisia TRAN, respectiv din plen, decizia lor fiind definitivă.
Astfel, există riscul ca amendamentele depuse de eurodeputaţii români şi estici să fie considerate ca neeligibile pentru discuţie şi anulate de către preşedinţii TRAN şi PE, provenind din ţări membre ale Alianţei Rutiere care doresc adoptarea accelerată a Pachetului Mobilitate 1, arată UNTRR.