Tudor Chirilฤ a acordat în exclusivitate un interviu pentru romanialibera.ro în care a vorbit despre cvartetul Ad Libitum, alฤturi de care va cânta azi, la sala Arcub din Capitalฤ, în cadrul unui concert de colinde, despre muzica clasicฤ ลi compozitorii sฤi preferaลฃi, despre proiectul Cruciada Culturii, dar ลi despre cum a primit publicul “Sarkozy versus Gypsy”, o satirฤ care taxeazฤ atitudinea europeanฤ referitoare la problema ลฃiganilor.
Cum a venit propunerea de a cânta cu cvartetul Ad Libitum?
Cred cฤ a venit de la mine, m-am cam autopropus ลi ei au salutat ideea. Eu am vorbit mai demult cu Filip Papa, liderul cvartetului Ad Libitum, sฤ încercฤm odatฤ sฤ fac un proiect solo cu cvartetul.
Acum le-am propus ลi li s-a pฤrut interesantฤ ideea de a cânta un colind împreunฤ în seara de 18 decembrie, ei urmând sฤ orchestreze adecvat piesa, un colind preluat din afarฤ.
S-ar putea concretiza acest album cu Ad Libitum într-un viitor apropiat?
Idei sunt întotdeauna, dar fiecare îลi are locul ei ลi atunci nu aล putea sฤ dau un termen precis, dar ar fi foarte frumos. Deocamdatฤ eu sunt implicat în discul “Vama” ลi lucrฤm mult ca sฤ ลlefuim acest disc ลi sฤ-i dฤm o formฤ care sฤ ne mulลฃumeascฤ. Suntem foarte preocupaลฃi ลi ne ia foarte mult timp, aลa cฤ nu cred cฤ se va întâmpla anul viitor. O piesฤ aล putea, dar mi-ar fi plฤcut sฤ fac un disc întreg.
Pe cei de la Ad Libitum de când îi cunoลti?
De foarte mult timp. Ei sunt pe piaลฃa de muzicฤ clasicฤ de foarte mult timp, îi ลtiu de vreo 8-9 ani ลi am aproape toate înregistrฤrile lor, mi se par niลte artiลti mari, e un cvartet extrem de important. Îmi pare rฤu cฤ ei cântฤ mai mult în strฤinฤtate decât în ลฃarฤ. În Iaลi sunt foarte cunoscuลฃi, dar de prea puลฃine ori au fost la Bucureลti. Din pฤcate m-am bucurat mai mult de înregistrฤri decât de prestaลฃia lor live ลi atunci am considerat, în cadrul Cruciadei Culturii, pentru sfârลitul acesta de an cฤ este un eveniment foarte frumos.
Eลti un iubitor al muzicii clasice. Ce compozitori preferi?
Este o listฤ foarte lungฤ. Sunt etape în care prefer anumiลฃi compozitori. De exemplu, acum sunt în etapa Bruckner. Dacฤ mฤ întrebaลฃi acum doi ani, eram în etapa Debussy. Dacฤ mฤ întrebaลฃi mai demult eram în etapa Beethoven, care revine tot timpul. Pe el îl tot redescopฤr, ceea ce îl face cel mai mare împreunฤ cu Mozart.
Îmi place foarte mult Shostakovich, enorm îmi plac ruลii. Îmi place Rahmaninov, îmi place concertul lui Mendelssohn pentru vioarฤ ลi orchestrฤ, dar ลi Brahms, Ravel. E greu de spus. Mi se pare cฤ orice rฤspuns ar fi sฤrac. Ce e foarte frumos la muzica clasicฤ este cฤ ea creeazฤ etape în viaลฃa fiecฤrui ascultฤtor.
Cine ลฃi-a transmis dragostea pentru muzicฤ clasicฤ?
Tata. Tata asculta foarte mult, mama împreunฤ cu el. Cred cฤ am o colecลฃie de vreo 300-400 viniluri care ar merita sฤ primeascฤ un pick-up bun, ca sฤ le pot reasculta. Am avut perioada de refuz a muzicii clasice ca orice adolescent, pentru cฤ ascultasem în copilฤrie, dar apoi m-am reîntors la ea.
Preferi muzica clasicฤ purฤ sau accepลฃi ลi reinterpretฤri moderne?
Mie mi se pare cฤ totul se cam terminฤ cu Stravinski ลi Shostakovich. Mฤrturisesc cฤ nu ascult foarte multe compoziลฃii din epoca modernฤ ลi post-modernฤ.
În momentul de faลฃฤ cred cฤ pânฤ la urmฤ viitorul muzicii e incert. Se pune problema dacฤ muzica va fi doar reorchestrare ลi reambalare sonorฤ sau vom începe sฤ iubim alte tonuri, alte game, altฤ muzicฤ dodecafonicฤ, alte intervale, disonanลฃele.
Disonanลฃa sฤ devinฤ noul negru (râde). În momentul de faลฃฤ sunt mult mai aproape de muzica clasicฤ scrisฤ pânฤ în anii ’40-’50.
Aminteai mai devreme de Cruciada Culturii, cum ลฃi-a venit ideea proiectului?
Impulsul mi-a venit la Festivalul George Enescu, îmi pฤrea rฤu cฤ evenimentul se întâmplฤ doar o datฤ la doi ani ลi dupฤ aceea mฤ uitam cฤ piaลฃa de culturฤ din România, din punct de vedere al muzicii clasice, era sฤracฤ la momentul acela.
ลi m-am gândit cฤ Cruciada Culturii se poate extinde pe mai multe planuri, nu numai muzicฤ clasicฤ, ci ลi în teatru, film, arte plastice. Dar fiindcฤ a fost un an de pauzฤ în festival am început direct cu muzica clasicฤ.
Existฤ piaลฃฤ culturalฤ în Bucureลti care poate sฤ absoarbฤ încฤ niลte evenimente. Din pฤcate, din cauza crizei ne-am descurcat destul de greu ลi fฤrฤ sฤ facem vreun profit, ceea ce e foarte rฤu, cultura ar trebui sฤ facฤ ลi profit.
Susลฃinerea sponsorilor a fost puลฃinฤ, de aceea le mulลฃumesc celor care au fost alฤturi de noi, mai mult decât aล fi fฤcut-o în mod normal, pentru cฤ nu am reuลit sฤ gฤsim sursele necesare în aลa fel încât sฤ fim ลi noi profitabili ลi sฤ fim rฤsplฤtiลฃi pentru munca de a aduce în faลฃa oamenilor niลte artiลti de talie importantฤ.
De ce e aลa greu sฤ gฤseลti sponsori pentru astfel de evenimente?
Cred cฤ peste tot e greu sฤ gฤseลti subvenลฃie pentru culturฤ. Cred cฤ ลi în Franลฃa e foarte bine împฤmântenitฤ ideea cฤ statul trebuie sฤ subvenลฃioneze cultura. Cultura are o problemฤ în faลฃa altor activitฤลฃi de divertisment popular.
Eu cred cฤ fenomenul cultural românesc este destul de dezbinat. Dacฤ te uiลฃi la oamenii de culturฤ din America anilor ’60 ai sฤ vezi cฤ toลฃi artiลtii erau prieteni între ei. Dramaturgii cu actorii ลi compozitorii erau într-un cerc comun. Un pictor era prieten cu un actor, un scriitor asista la montฤrile pieselor lui, se fฤceau cercuri, petreceri, sindrofii, cenacluri. Era o interacลฃiune foarte mare între diverse zone culturale ลi asta fฤcea cultura sฤ fie unitarฤ, dincolo de a fi o miลcare pe zone de expresie.
Noi nu ลtiu cât de mult avem schimb de idei. Nu ลtiu dacฤ noi actorii suntem prieteni cu pictorii ลi ne vizitฤm unii pe alลฃii sฤ ne vedem creaลฃiile, sฤ existe o efervescenลฃฤ care sฤ vinฤ ลi din aprecierea operei celuilalt nu numai din zbaterea recunoaลterii operei tale.
Aceastฤ lipsฤ creeazฤ un fel de arhipelag în loc de un tฤrâm. Noi nu suntem o insulฤ. Cultura în România nu e nici mฤcar o insulฤ micฤ sau mare pe care sฤ stea toลฃi locuitorii ei care sunt pictori, scriitori, compozitori, poeลฃi.
Cultura este un arhipelag, pe o insulฤ sunt pictori, pe una scriitori etc. Neลtiind unii de alลฃii nu avem o miลcare fermฤ ลi comunฤ. Atunci este greu. Clientul gândeลte cât public atinge, cât de solidฤ e niลa.
În cadrul Cruciadei Culturii mai pregฤteลti ลi alte evenimente legate de teatru, de film, nu numai de muzicฤ clasicฤ?
Anul viitor se anunลฃฤ foarte greu pentru Cruciada Culturii, la fel ca ลi acesta. Proiectele noastre erau foarte ambiลฃioase ลi trebuie sฤ facem acum, la sfârลit de decembrie, o analizฤ în care sฤ vedem dacฤ redimensionฤm Cruciada Culturii sau sฤ încercฤm sฤ gฤsim ลi niลte parteneri care sฤ preia o parte din proiectele noastre ลi împreunฤ cu noi sฤ ducฤ miลcarea într-o zonฤ cu probleme, aceea de finanลฃare.
Noi antamasem pentru noiembrie Le Théâtre du Soleil al Arianei Mnouchkine, dar e vorba de un buget enorm pe care acum nu ลtim dacฤ putem sฤ-l capacitฤm, spectacolul e unul magistral, eu l-am vฤzut la Paris ลi e o pierdere cฤ nu s-ar putea face în Bucureลti.
V-aลฃi gândit sฤ vฤ promovaลฃi mai agresiv?
Promovarea ลฃine de mediile în care te adresezi, iar când se promoveazฤ lucruri pentru mase e mai greu. Nu ai cum sฤ fii agresiv, decât dezbrฤcându-te în piaลฃa publicฤ. Asta a fost o altฤ problemฤ. Mediile care ne-au ajutat au fฤcut-o în limita spaลฃiului disponibil. Sigur cฤ avem internet, Facebook, Twitter, dar e greu.
Apropo de promovare, cât de important e blogul tฤu pentru promovarea ta artisticฤ, a trupei Vama?
A început dintr-o joacฤ. A devenit extrem de important, e o tribunฤ de la care oamenii pot afla adevฤrul nedistorsionat. Nu mai am nevoie sฤ sun la un ziar ca sฤ cer un drept la replicฤ dacฤ mฤ deranjeazฤ ceva.
În principiu cred cฤ oamenii mฤ pot cunoaลte destul de bine de pe blogul meu, unde las pânฤ într-o anumitฤ mฤsurฤ sฤ fiu cunoscut. Prefer sฤ-mi pฤstrez o parte interioarฤ doar pentru mine, nu vreau sฤ mฤ expun în totalitate ลi nici nu o fac extrem de mult. Nu în ultimul rând, blogul a fost ลi un exerciลฃiu de prozฤ pentru mine.
Sunt multe texte care au o valoare mai mare decât cea de simplu jurnal. Mie îmi place sฤ scriu, nu va fi o activitate care sฤ preia controlul vieลฃii mele, dar îmi place foarte mult.
Nu te-ai gândit sฤ strângi câteva dintre aceste texte într-o carte?
Ba da, am primit o ofertฤ de la o editurฤ din România ลi am început sฤ fac o selecลฃie ลi sunt destul de critic. Cred cฤ se pot gฤsi 60-70 de texte din câteva sute care sฤ se poatฤ încadra într-o culegere de texte. Ar fi interesant pentru cei care sunt “offline” ลi nu citesc blogul. O carte rฤmâne o carte.
Cum v-a venit ideea sฤ promovaลฃi piesa “Sarkozy versus Gypsy” folosindu-vฤ de acel viral cu Cabral?
Am mers pe ideea de teasing. A fost pânฤ la urmฤ o glumฤ nevinovatฤ, nu era nimic vulgar, agresiv, violent. Dupฤ gluma cu Cabral am fฤcut ideea unei stenograme cu Dragoล Stanca, pe principiul stenogramelor politice. El a taxat absurdul ลi ridicolul unei administraลฃii ca cea a lui Sarkozy, cel puลฃin în problema ลฃigฤneascฤ.
Nu a fost pur ลi simplu doar un cântec de divertisment, a fost ลi o satirฤ politicฤ. Se pare cฤ lumea nu a gustat foarte mult aceastฤ modalitate de promovare. Acum, la urma urmei, mi se pare cฤ n-a fost ceva aลa ieลit din comun.
De ce nu au gustat ideea?
Pentru cฤ noi avem în continuare o mare problemฤ cu ลฃiganii ลi suntem un popor intolerant faลฃฤ de ei ลi faลฃฤ de noi înลine. Din cauza asta cântecul a fost interpretat ca un cântec pro-ลฃigani, el fiind de fapt un cântec anti-Sarkozy.
O parte din cei care au comentat virulent nu a înลฃeles, mie îmi pare foarte rฤu. Nu era o chestiune de fizicฤ cuanticฤ, era ceva de elementarฤ înลฃelegere. E un cântec pro-ลฃigฤnesc indirect dacฤ vreลฃi.
O cântaลฃi în continuare în concertele voastre?
Clar, ne place foarte mult piesa asta. Ne-am distrat foarte mult, am cunoscut instrumentiลti ลฃigani de foarte bunฤ calitate, cu care vrem sฤ mai colaborฤm chiar pe parte de rock, instrumentiลti care se pot exprima muzical în diverse forme muzicale, nu numai lฤutฤreลte.
Acum la final de an, îลฃi faci planuri pentru anul viitor?
Unul din proiectele mele mari de anul acesta a fost încheiat ลi mi-a adus o mare bucurie. E un proiect încฤ secret care a constat într-o muncฤ de doi ani, secretฤ, ลi-mi aduc aminte cฤ anul trecut pe 31 decembrie era unul din to do-urile mele. E un proiect care are nevoie de alลฃi oameni care sฤ-l ducฤ mai departe, eu mi-am fฤcut treaba. Prima parte s-a încheiat cu succes ลi sunt foarte fericit.
Am terminat acest proiect, am lansat un single, o premierฤ de teatru. Au fost lucruri pe care mi le-am propus ลi le-am fฤcut. Personal nu vreau decât sฤ am echilibru ลi sฤnฤtate. E o perioadฤ mai grea pentru noi ca ลฃarฤ ลi pentru meseria ลi profesia pe care o fac ลi dacฤ reuลim sฤ trecem cu bine peste momentele grele de derutฤ moralฤ ลi profesionalฤ vor fi vremuri mai bune. Sper sฤ am lângฤ mine oameni de la care sฤ pot sฤ învฤลฃ.