40.8 C
București
miercuri, 17 iulie 2024
AcasăEconomieFoto interviuInflația i-a făcut pe consumatori să fie mai chibzuiți

Inflația i-a făcut pe consumatori să fie mai chibzuiți

Cumpărăturile online rămân pe un trend ascendent, iar ecommerce-ul românesc se află într-o continuă evoluție. Totuși, inflația începe să-și spună cuvântul. Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP la VTEX, ne-a vorbit într-un interviu despre piața de ecommerce și cum va evolua aceasta în 2023.

Cum s-a încheiat 2022 pentru ecommerce-ul românesc, mai ales în contextul relaxării restricțiilor și revenirii consumatorilor în magazinele fizice?

La nivel tehnologic, am văzut o dezvoltare mai puternică anul trecut, comparativ cu anii 2020-2021. Am văzut mulți retaileri care au dezvoltat noi canale online de vânzare sau și-au îmbunătățit tehnologiile digitale astfel încât să poată oferi noi funcționalități cumpărătorilor. Pentru a păstra trendul ascendent și după relaxarea restricțiilor, mulți dintre jucătorii mari din piață s-au axat pe atragerea de noi clienți atât în offline, cât și în magazinele online.

Din punct de vedere al vânzărilor, nu cred că vom mai asista la creșteri spectaculoase ca în primii ani de pandemie, ci mai degrabă vom vedea o maturizare a pieței și o creștere organică de la an la an.

Românii s-au obișnuit deja cu avatanjele cumpărăturilor online: comandă rapid și de oriunde s-ar afla, nu mai pierd timp mergând la magazin și pot returna cu ușurință produsele.

Ce estimări aveți pentru 2023 pentru magazinele online?

Potențialul ecommerce-ului românesc este foarte mare și cred că piața va crește în continuare în acest an. Așa cum spuneam, creșterea nu va fi una foarte spectaculoasă, ci vom păstra ritmul din 2022. Cum industria de ecommerce a ajuns aproape de maturitate, multe magazine online din România intră în etapa de consolidare anul acesta, cu focus pe profitabilitate. Iar pentru a susține creșterea de venituri, se vor face noi investiții, în special în migrarea pe noi platforme de ecommerce, care să permită automatizarea anumitor procese și gestionarea unui număr mai mare de comenzi.

În ecommerce totul este despre viteză: viteza de adaptare la schimbările din piață, la cerințele consumatorilor, la adoptarea tehnologiei pentru a gestiona mai bine business-ul. Astfel, în 2023 business-urile care vor să crească și să atingă un nou nivel de profitabilitate vor implementa noi funcționalități care să atragă clienții, precum Live Shopping, checkout rapid, promoții complexe și comerț conversațional.

Care sunt principalele schimbări care au loc în ecommerce-ul din România și ce efecte au pe piața locală?

Ecommerce-ul românesc se află într-o continuă evoluție. O mare parte din magazinele online urmează tendințele globale care au demonstrat că aduc succes. Adoptarea mai rapidă a tehnologiei și a soluțiilor avansate de gestionare a unui business online este una dintre schimbările principale. Astfel, sunt tot mai căutate platformele avansate și stabile, de tip headless commerce, care automatizează operațiuni pentru o gestionare cât mai ușoară și simplificată a magazinelor online, conform așteptărilor din piață.

Totodată, abordarea omnichannel este tot mai prezentă în industria locală, o strategie de business care conectează activitățile magazinelor fizice cu cele online, oferind o experiență de cumpărare unificată și mai eficientă. Strategia omnichannel oferă flexibilitate clientului, fiind posibilă procesarea unei comenzi online și ridicarea produsului din magazinul fizic sau livrarea la domiciliu și returnarea în magazinul fizic. Practic, ambele canale comunică între ele așa încât să-i ofere clientului cea mai bună soluție.

Scalarea afacerii prin dezvoltarea marketplace-urilor este o altă tendință tot mai vizibilă, cum avem cazul Elefant.ro, unul dintre clienții VTEX. De asemenea, în urmă cu câțiva ani, multe companii locale alegeau să se extindă doar la nivel local, fără a lua în calcul posibilitatea de creștere pe piețele externe. Acum, după ce analizele la nivel european arată că ecommerce-ul transfrontalier crește constant, vedem antreprenori locali care își extind afacerile pe piața internațională, profitând de avatanjele ecommerce-ului.

Ce își doresc consumatorii de la un magazin online? Diversitate de produse, livrare rapidă și gratuită, reduceri etc?

Consumatorii sunt din ce în ce mai exigenți, în topul așteptărilor lor fiind flexibilitatea privind livrarea sau metodele de plata și o navigare intuitivă în magazinele online – opțiune de filtrare eficientă și pagină de check-out optimizată.

Pe lângă acestea se așteaptă să fie informați pe tot parcursul achiziționării, de la plasarea unei comenzi până la primirea coletului și returnarea acestuia, dacă este cazul. Își mai doresc să beneficieze de promoții sau reduceri personalizate, mai ales dacă sunt clienți fideli ai magazinelor online, dar și de livrarea cât mai rapidă, chiar în aceeași zi, mai ales pentru produse din categoriile Fashion și IT&C sau în câteva ore, daca vorbim de grocery – cum este cazul Auchan.ro, de exemplu.

Cum s-a schimbat comportamentul consumatorilor români, mai ales în contextul inflației? Cum cumpără ei acum și ce previziuni aveți în acest sens?

Inflația i-a făcut pe consumatori să fie mai chibzuiți cu toate cumpărăturile pe care le fac, atât în online, cât și în magazine fizice. Avantajul pe care îl au în online este posibilitatea de compara prețurile între branduri mult mai ușor, deci au mai mult timp la dispoziție pentru comparare și pot lua o decizie mai documentată.

Din cauza inflației este greu să facem o estimare asupra creșterii valorii medii a coșului de cumpărături, însă estimăm că numărul de comenzi va crește. Consumatorii tind să renunțe la cumpărăturile de impuls, axându-se însă pe achiziționarea mai multor produse de bază, în special groceries.

Ce știți despre comenzile făcute în mediul rural? E o zonă în creștere? Și pe ce categorii de produse?

Cumpărăturile online devin tot mai atractive și pentru consumatorii din mediul rural, fiind uneori și singura lor opțiune de a achiziționa un anumit produs. Sunt mulți jucători care acoperă zonele rurale, însă cu cât va fi cererea mai mare, cu atât vom vedea mai multe proiecte implementate. Printre cele mai comandate tipuri de produse în mediul rural sunt cele din categoriile fashion, încălțăminte sau accesorii, produse cosmetice și curățenie, dar și cele din categoria IT&C – electronice și electrocasnice.

Unde se află ecommerce-ul românesc ca etapă de evoluție și ce previziuni aveți pentru această piață în viitorul apropiat?

Cred că am ajuns la o piață stabilă, care va continua să crească organic. Nu doar că apar tot mai multe magazine online, dar multe dintre acestea cresc rapid, devenind branduri puternice.

Ecommerce-ul local a devenit o piață tot mai importantă în Europa Centrală și de Est, potențialul de creștere fiind atractiv pentru mulți investitori. Prin urmare, având toate premisele pentru dezvoltare, industria de ecommerce din România va crește exponențial în următorii ani, deschizând noi oportunități de business și contribuind la evoluția economică a țării.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă