8.7 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăEconomieFirmele tind să blocheze publicitatea unde apar subiectele „Covid” şi „coronavirus”

Firmele tind să blocheze publicitatea unde apar subiectele „Covid” şi „coronavirus”

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) este o asociaţie profesională ce reprezintă peste 150 de companii, între care peste 75 de editori de presă scrisă şi online din România, care împreună editează mai mult de 350 de site-uri, ziare şi reviste.

Într-o scrisoare semnată de editorii de presă digitală membri ai BRAT şi adresată partenerilor se arată: „Suntem afectaţi cu toţii de criza sanitară şi, mai ales, de criza economică profundă şi inevitabilă. În acest context, vă supunem atenţiei apelul nostru pentru susţinerea presei digitale responsabile, prin aplicarea unor criterii etice în decizia de alocare a bugetelor de comunicare online”.

Pe măsură ce traficul site-urilor, atât al celor de ştiri, cât şi al celor economice şi de lifestyle a atins niveluri record, „observăm un record negativ în investiţiile în comunicarea comercială a partenerilor noştri. Diferiţi factori se cumulează în atingerea acestui record negativ, unii dintre aceştia putând fi evitaţi sau stopaţi”.

Editorii mai transmit că au observat „o tendinţă a companiilor de a bloca publicitatea în paginile care conţin subiecte precum «covid» sau «coronavirus». Conform rezultatelor SATI (Studiul de Audientă şi Trafic Internet), în luna martie 2020, peste 50% din utilizatorii unici au accesat pagini ce conţin subiectul «covid» sau «coronavirus»”.

Aceşti utilizatori realizează 87% din totalul afişărilor celor aproximativ 200 de site-uri măsurate în sistemul SATI, 87% din afişările disponibile pentru comunicările comerciale sau de altă natură, se mai arată în scrisoare.

„Nici site-urile din alte categorii de interes, în afară de cele de ştiri generaliste sau economice, cum ar fi cele de lifestyle feminin, nu se abat de la acest trend, cu 67% din afişări generate pe pagini care conţin aceste subiecte. Aceste rezultate, printre altele, demonstrează interesul deosebit pe care publicul îl arată subiectului momentului şi relevanţa paginilor ce conţin aceste informaţii”.

Această asociere contextuală este permisă în alte medii de comunicare, explică News.ro, unde publicul urmăreşte, în mod legitim, aceleaşi subiecte – la televiziune, în radio sau presă scrisă – chiar dacă, practic, această disociere ar fi posibilă. „Chiar şi în mediul online, această asociere este permisă în toate platformele globale social media, care afişează mesaje comerciale în pagini cu subiecte legate de Covid-19”.

„Considerăm necesar ca utilizarea de către clienţi a facilitaţilor tehnice oferite de site-urile româneşti, aceea de a evita asocierea unor comunicări comerciale cu anumite teme sau cuvinte-cheie, să fie utilizate în mod echilibrat, să respecte principiul echităţii şi să nu afecteze în mod discreţionar doar veniturile publisher-ilor locali online”.

Criza pandemică globală acaparează aproape în totalitate atenţia publicului zilele acestea: „Ignorarea acestor utilizatori sau pagini înseamnă, de fapt, ignorarea interesului public legitim, prin excluderea a peste jumătate din audienţa site-urilor din România, iar pentru platformele de ştiri vorbim chiar despre excluderea a 95% din volumul afişărilor şi postarea comunicărilor dumneavoastră comerciale în pagini puţin relevante pentru public”.

„Cu toate că înţelegem presiunea financiară adusă de această criză asupra tuturor industriilor şi reducerea bugetelor de marketing pentru anumite categorii afectate grav de această situaţie, e important ca, în construirea bugetelor, aceste constrângeri să nu devină şi mai mari, sub presiunea blocării cuvintelor cheie care ţin de criza sanitară, exclusiv în site-urile româneşti responsabile, care oferă aceste tehnologii cu bună-credinţă”.

În plus, editorii fac apel către întreaga industrie media, de la clienţi şi până la agenţiile de media, „să prioritizeze, în campaniile lor, comenzile către editorii români responsabili, care informează corect şi echilibrat şi să evite asocierea cu titlurile alarmiste şi cu site-urile care promovează clickbait, fake news şi care au făcut un model de business din a colecta venituri, cu orice preţ, folosind platforme globale de advertising şi, în unele cazuri, chiar şi soluţii care promovează publicitatea înşelătoare (domeniul medical fiind «preferatul» acestei perioade)”.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă