18 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăSarbii isi bat joc in continuare de armatorii romani

Sarbii isi bat joc in continuare de armatorii romani

La mai bine de sapte ani de la bombardamentele americane asupra Iugoslaviei si in conditiile in care podurile distruse de peste Dunare au fost refacute de ceva vreme, autoritatile sarbe continua sa-si bata joc de armatorii fluviali romani care tranziteaza zona. In ciuda reglementarilor internationale care statueaza libera circulatie pe fluviu, sarbii percep taxe discretionare pentru trecerea convoaielor romanesti prin zona.

Platesti la fel, chiar daca ai barja goala

Toate cele trei poduri distruse de americani in zona Novi Sad au fost intre timp refacute, fapt care insa nu impiedica autoritatile de la Belgrad sa perceapa convoaielor romanesti o taxa de trecere de 0,1 euro/tona.
“Si mai grav este faptul ca taxa este perceputa pe tona-capacitate, si nu pe tona-marfa. Chiar daca barja este goala sau incarcata pe jumatate, tariful este acelasi cu cel perceput pentru incarcarea la capacitate maxima”, spune directorul executiv al Asociatiei Armatorilor Fluviali din Romania, Mircea Cotiga. Pe de alta parte, barja poate fi incarcata cu lana, de exemplu, si atunci este mai usoara, insa nici acest lucru nu conteaza in fata sarbilor.
In cazul impingatoarelor, taxa de 0,1 euro se aplica pentru fiecare cal putere. Avand in vedere ca sunt si impingatoare de 2.400 CP, rezulta costuri considerabile pentru fiecare convoi de cate ori tranziteaza zona cu pricina. Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca tranzitarea este permisa numai de trei ori pe saptamana, ceea ce genereaza timp de asteptare. Timp care, pana la urma, inseamna bani.

“Si noi ar trebui sa le platim cu aceeasi moneda”

Armatorii romani se plang si de numeroasele controale efectuate de sarbi in cazul convoaielor de barje care se indreapta spre Ungaria sau Austria.
De asemenea, au fost situatii cand autoritatile de la Belgrad au cerut garantii bancare din partea firmelor romanesti de navigatie pe Dunare. “Garantiile au fost percepute, chipurile, pentru a nu descarca marfa pe teritoriul iugoslav. Aceasta cu toate ca un convoi fluvial nu poate fi asociat cu un camion, care poate descarca marfa oriunde. Este un abuz clar, chiar daca autoritatile sarbesti au incercat sa ne convinga ca, de fapt, tratamentul aplicat armatorilor romani este dictat de sindicate”, explica Mircea Cotiga.
El este de parere ca autoritatile romane trateaza mult prea ingaduitor aceste probleme. “Ar trebui sa le platim cu aceeasi moneda si sa taxam si noi la fel convoaiele iugoslave care trec pe la Galati, de exemplu”, spune Mircea Cotiga.
Sectorul iugoslav al Dunarii este tranzitat de convoaiele fluviale a peste zece firme romanesti. Acestea, prin intermediul Asociatiei Armatorilor Fluviali, au sesizat in mai multe randuri Comisia Dunarii in legatura cu abuzurile savarsite de sarbi, insa masurile intarzie sa apara.

Cele mai citite

Sorina Pintea, condamnată la închisoare

Sorina Pintea, fost ministru al Sănătăţii, a fost condamnată la 3 ani şi 6 luni cu executare, printr-o sentinţă pronunţată, astăzi, de Tribunalul Cluj."În...

Fostul președinte Ion Iliescu, audiat acasă de procurori, în dosarul Mineriadei

O echipă de anchetatori de la Parchetul General a mers, vineri dimineaţa, la locuinţa lui Ion Iliescu, pentru a-l anunţa pe fostul preşedinte că...

Soluții pentru protecția împotriva exploziilor de praf

În peisajul comercial de astăzi, asigurarea siguranței și securității este vitală, în special în ceea ce privește reducerea riscurilor asociate cu exploziile de praf....
Ultima oră
Pe aceeași temă