18 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăRecul semnificativ pentru cotatiile Petrom

Recul semnificativ pentru cotatiile Petrom

Dupa cresterea sustinuta a pretului de piata pe parcursul anului 2006, Petrom inregistreaza in aceasta perioada un recul semnificativ. Deprecierea cotatiei SNP pare a fi determinata de mai multe elemente, intre care rezultatele sub asteptari anuntate de SNP pe ultimul trimestru al anului 2005, discutia prelungita privind vanzarea pachetului de 8% direct catre salariatii Petrom sau catre Asociatia Salariatiilor si, nu in ultimul rand, trendul general al pietei bursiere, inca intr-o usoara cadere si cu o lichiditate din ce in ce mai redusa.
Rezultatele sub asteptari anun-tate recent de Petrom, desi superioare celor anuntate la noua luni, nu se inscriu insa in ratele de crestere realizate pe trimestrele anterioare. “Daca, la sase luni, Petrom raporteaza un rezultat din exploatare de peste 860 milioane RON, in crestere cu 69% fata de rezultatul din exploatare raportat la 31.03.2005 (507 milioane RON), iar la 30.09.2005 raporteaza un rezultat din exploatare de 1.755 milioane RON, in crestere cu 104% fata de jumatatea anului, pentru ultimul trimestru rata de crestere a rezultatului din exploatare este de doar 7% fata de cel raportat la noua luni, realizandu-se pentru intreg anul 2005, doar 1.884 milioane RON rezultat din exploatare. Si aceasta in conditiile in care la noua luni erau realizate deja 1.775 milioane RON, apreciaza Laurentiu Rosoiu, analist la SSIF Swiss Capital.
Cu atat mai mult acest rezultat este apreciat ca nesatisfacator, cu cat cifra de afaceri a companiei a cunoscut o apreciere semnificativa, de la 7.864 milioane RON la noua luni la 10.760 mil. RON la 12 luni, ceea ce ar fi fost de asteptat sa se reflecte in rezultatele nete ale companiei.
Explicatia este data partial de scaderea productiei de titei cu 1.2% fata de 2004, precum si de scaderea pretului barilului de petrol de la 56.92 USD/baril la 55.56USD/baril si totodata de faptul ca vanzarile de gaze au fost cu 2% sub nivelul vanzarilor realizate in 2004.
In acelasi context se inregistreaza si o scadere a volumului de titei procesat in rafinariile Petrom, ca urmare a reviziei rafinariei Petrobrazi. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca toate acestea s-au petrecut pe fondul cresterii cu aproximativ 50% a cheltuielilor de exploatare.

Cele opt procente care bulverseaza cursul

“Pe langa elementele negative mentionate mai sus, in aceasta perioada sunt reluate discutiile privind distribuirea pachetului de 8% din actiunile SNP direct catre salariati si, in ciuda faptului ca in continuare nu sunt stabilite termene concrete/clare pentru aceasta operatiune, sunt alimentate speculatiile pe marginea acestui subiect, in randurile investitorilor existand in acest moment temerea ca intrarea in posesia micilor actionari a pachetului amintit ar duce la o presiune crescuta la vanzare, care sa duca cursul mult in jos”, mai crede Laurentiu Rosoiu. Trebuie mentionat ca, desi la acest moment nu exista nici un termen clar privind finalizarea acestui proces, riscul estimat de investitori nu este deplasat, caci in acest moment free-float-ul SNP este teoretic de aproximativ 6% (in practica poate cu 2-3% mai putin), si in acest caz pachetul de 8%, odata intrat in piata, ar putea duce cursul mult in jos.
Dincolo de toate elementele mai sus mentionate, evolutia SNP trebuie privita si prin prisma contextului general al BVB, bursa fiind lipsita de lichiditate, ultima perioada, facandu-se resimtita o oarecare tendinta de scadere, pe fondul unei valori parca din ce in ce mai reduse, majoritatea emitentilor inregistrand deprecieri semnificative.

Cele mai citite

VIDEO. Tensiuni la Paris. Confruntare tensionată între susținătorii Israelului și cei ai Gaza

Tensiunile la cote maxime în fața prestigioasei universități Sciences Po din Paris din cauza războiului din Gaza, în timp ce manifestanți pro-israelieni au venit...

Conducerile școlilor, umplute de activiști de partid, din timp pentru alegeri

Cred că în acest moment a devenit clar pentru toată lumea că Ligia Deca nu este un ministru al Educației, deși ocupă această funcție,...

Ministrul Finanţelor, despre e-Transport: “E creat pentru lupta împotriva fraudei în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri”

Sistemul național e-Transport reprezintă o inițiativă de vârf în arsenalul de instrumente al luptei împotriva fraudelor și evaziunii fiscale în sectorul transporturilor rutiere de...
Ultima oră
Pe aceeași temă