Identificarea porturilor care vor face parte din autostrazile maritime este una dintre preocuparile Uniunii Europene, iar Portul Constanta are sanse de a fi inclus pe aceasta lista.
Delegatia Ministerului Transporturilor care a participat saptamana trecuta la conferinta ministeriala pe tema “Autostrazi maritime” de la Ljubljana, Slovenia, a militat pentru constientizarea importantei Portului Constanta in calitate de viitoare poarta de est a UE, tinandu-se cont de locatia, infrastructura, facilitatile si serviciile de inalta calitate oferite. De asemenea, reprezentantii romani au pus accentul pe proiectele viitoare pe care Portul Constanta le promoveaza in vederea obtinerii surselor de finantare de la institutiile Uniunii Europene, informeaza MTCT.
Comisia Europeana a introdus conceptul de “autostrazi maritime” in Cartea Alba a Transporturilor din 2001, subliniind faptul ca acestea sunt “o alternativa reala a transportului pe uscat”. Transportul intermodal furnizeaza o solutie prin combinarea diferitelor moduri de transport pentru o singura calatorie si prin utilizarea cea mai eficienta a infrastructurii disponibile, cu costuri generale reduse ale societatii. De-a lungul coastelor maritime ale UE, marea este o resursa pentru transportul bunurilor si persoanelor, neutilizata la capacitatea sa reala. In fapt, autostrazile maritime (motorways of the sea) reprezinta rute maritime-cheie intre statele membre UE care ofera servicii regulate de o inalta calitate, combinate cu alte moduri de transport si care furnizeaza o alternativa eficienta la transportul rutier.
Rutele care vor fi finalizate in 2010
– Autostrada maritima a Marii Baltice – va face legatura intre statele baltice si statele din centrul si vestul Europei, traseu ce va include traseul dintre Marea Nordului si Canalul Marii Baltice.
– Autostrada maritima a Europei de Vest – va face legatura intre Portugalia si Spania prin Oceanul Atlantic, traseul urmand sa continue catre Marea Nordului si Marea Irlandei.
– Autostrada maritima a Europei de Sud-Est – va conecta Marea Adriatica de Marea Ioniana si de estul Mediteranei, traseu ce va include si Insula Cipru.
– Autostrada maritima a Europei de Sud-Vest – traseul va lega vestul Mediteranei de Spania, Franta, Italia (inclusiv Malta) si apoi se va conecta cu autostrada maritima a Europei de Sud-Est, care va avea conexiuni cu Marea Neagra.
Traficul rutier va creste cu 70%
Traficul in interiorul UE este preconizat a creste cu 70% pana in anul 2020. In statele noi membre, cresterea va fi chiar mai mare, cu pana la 95%. Sistemul de transport existent in momentul de fata nu va putea face fata acestor cresteri previzionate de trafic, de aceea a devenit esentiala dezvoltarea unor sisteme alternative de transport.