Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Șapte artiști vizuali, la Performance live

Expoziția „Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear”, de la galeria Eastwards Prospectus, reunește lucrările realizate de șapte artiști pornind de la Arhiva de Fotografie de Presă Minerva.

Maria Capelos 0 comentarii

Actualizat: 19.06.2018 - 07:35

Artiștii vizuali Răzvan Anton, Claudiu Cobilanschi, Miklósi Dénes, Miklós Szilárd și Iulia Toma, alături de compozitorii Bolcsó Bálint și Kedves Csanád au în comun interesul față de potențialul acestei arhive, constând în imagini -realizate de fotojurnaliștii de la ziarele clujene „Făclia” și „Igazság” între 1960 și 1990, dar și față de tema memoriei și a relației sale cu -istoria.

În cursul dezasamblării fostului laborator foto al ziarelor „Făclia” și „Igaz-ság”, au fost descoperite circa 30.000 de negative ale unor imagini de presă rea-lizate între anii 1960 și 1990. Doar o mică parte dintre ele fuseseră publicate în cele două cotidiene clujene, în timp ce marea majoritate au rămas necunoscute. Astfel a început un proiect de arhivare digitală – Arhiva de Fotografie de Presă Mi-nerva – care a făcut publică, treptat, această colecție remarcabilă de fotografie ce documentează ultimele trei decenii ale perioadei -comuniste.

Răzvan Anton (n. 1980), unul dintre coordonatorii arhivei digitale, și-a dezvoltat propria cercetare vizuală pornind de la această resursă. Prin desene, heliografii și video-uri, pentru care folosește numele generic de „studii”, artistul caută să capteze lumina, să o înregistreze și să o reflecte în relație cu imaginile de arhivă. În expoziția de la Eastwards Prospectus, vizitatorii vor descoperi cele trei tipuri de -„studii” din practica lui Răzvan Anton: “tracing studies” - desenele, “fading studies” – heliografiile – și “re-flective studies” – video-urile rea-lizate cu ajutorul unor oglinzi gravate în care se reflectă lumina soarelui. „Mișcarea din aceste vi-deo-uri este dată doar de crengile de copac din fața ferestrei atelierului meu”, explică artistul.

Fotografii din arhivă și impactul lor emoțional

O explorare a temei memoriei și a relației dintre trecut și prezent este vizibilă și în practica lui Miklósi Dénes (n. 1960), unul dintre membrii fondatori ai Arhivei Minerva, alături de Răzvan Anton. Pentru această expoziție, artistul a ales din arhivă o serie de imagini înfățișând muncitori din trei fabrici din Cluj și a înmânat fotografiile unor oameni care au lucrat chiar în aceste fabrici, rugându-i să-și noteze amintirile personale direct pe imagini.

„Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear” include și rezultatele unei colaborări între Miklós Szilárd (video) și Kedves Csanád (muzică). Încorporând negative din Arhiva Minerva și o cameră video, macheta – și lucrarea video care a rezultat – este menită să sugereze controlul centralizat din societatea comunistă, în timp ce muzica lui Kedves Csanád (n. 1983) se bazează pe sunetul unei singure note la pian, redat invers. Cei doi artiști și-au continuat colaborarea cu Recitativo 2, care constă într-o compoziție muzicală pentru patru instrumente și un nou montaj video ce reutilizează fotografiile de arhivă din video-ul anterior, dar le transformă din negative în pozitive, evidențiind astfel valoarea lor -documentară.

Funcțiile multiple ale unei arhive vizuale sunt explorate de Claudiu Cobilanschi (n. 1972) în lucrări precum cinecronica.ro și Adevărul – atelier cu presă, ambele incluse în expoziție. Dacă cea din urmă evidențiază ceea ce artistul numește „potențialul de cri-tică socială” al imaginilor din Arhiva Minerva, prima își propune să documenteze situații actuale prin înregistrarea, arhivarea și publicarea unor secvențe și subiecte ce reprezintă echivalentul din ziua de azi al acelora documentate de departamentul „cine-cro-nica” din cadrul fostului Studio Cinematografic „Sahia Film”. Acest departament avea, printre altele, rolul de a păstra materiale filmate care nu mai erau acceptate în presa oficială a perioadei comuniste.

Vizitatorii vor descoperi în expoziție și două lucrări de Iulia Toma (n. 1974). Atât în instalația Festivitate, cât și în video-ul Tensiune în fir, artista folosește mediul ei preferat de exprimare artistică – materialele textile – pentru a aduce în discuție tema tensiunilor sociale și a conflictelor emoțio-nale individuale generate de dictatură și propaganda de stat.

Expoziția poate fi vizitată până pe 28 iulie 2018. 

Citește totul despre:

#expoziție #lazi

Comentarii

loading...