Noul cod va fi finalizat în luna iulie, apoi supus votului.
Dacă va reuşi, Australia va deveni prima piaţă din lume care va forţa companiile tehnologice să plătească pentru conţinutul generat local, scrie The Hollywood Reporter.
Dezvoltarea acestui cod reprezintă răspunsul Guvernului australian la raportul realizat de Australian Competition and Consumer Commission.
ACCC a descoperit că Facebook şi Google au devenit „parteneri comerciali inevitabili pentru presa australiană pentru a ajunge la publicul online, rezultând un dezechilibru al puterii de negociere”.
Epidemia de Covid-19 şi scăderea ulterioară a veniturilor pentru presa australiană, precum şi un impas în negocierile dintre Google, Facebook şi companiile media australiene a făcut ca Guvernul să treacă de la solicitarea unui cod opţional pentru platformele digitale la unul obligatoriu.
Presa australiană valorează în total 5,7 miliarde de dolari şi este dominată de News Corp a lui Rupert Murdoch, Nine şi Seven West Media, însă Google şi Facebook contractează 76% din veniturile din publicitatea digitală generate în ţară.
Trezorierul Josh Frydenberg a declarat: „Este corect ca motoarele de căutare şi giganţii din social media să plătească pentru conţinutul de ştiri original pe care îl folosesc pentru a crea trafic pe site-urile lor”.
„Suntem foarte conştienţi de provocările pe care le înfruntăm şi că avem de-a face cu unele dintre cele mai valoroase şi puternice companii din lume. În Franţa şi Spania şi în alte ţări în care s-a încercat ca aceşti titani ai tehnologiei să plătească pentru conţinut demersul nu a avut succes. Credem că este o bătălie pentru care merită să luptăm. Credem că este critic pentru rentabilitatea viitoare a sectorului nostru media şi este vorba despre competiţie şi crarea unei concurenţe echitabile”.
Hugh Marks, CEO al companiei NIne, a declarat: „Acum mai mult ca niciodată este important ca aceste companii tehnologice globale să îşi asume o responsabilitate prin contribuirea la societatea noastră sprijinind financiar crearea de conţinut australian de calitate”.
Facebook a transmis că este „dezamăgită” de decizia australienilor.
„Covid-19 are impact asupra fiecărei afaceri şi industrie din ţară. (…) Am investit milioane de dolari aici pentru a susţine editorii australieni prin aranjamente de conţinut, parteneriate şi cursuri şi sperăm că acest cod va proteja interesele a milioane de australieni şi ale micilor afaceri care folosesc serviciile noastre zilnic”, a spus Will Easton, director Facebook Australia şi Noua Zeelandă.
Preşedintele News Corp Australia, Michael Miller, a transmis: „De două decenii, Google şi Facebook au construit afaceri de mii de miliarde folosindu-se de conţinutul creat de alţi oameni şi refuzând să plătească pentru el. Nerecunoaşterea acestui lucru şi neplata creatorilor şi deţinătorilor de drepturi a pus în pericol relatarea originală care menţine comunităţile informate”.
„Acţiunea decisivă a Guvernului australian de a trece direct la un cod obligatoriu între giganţii tehnologici internaţionali şi companiile media australiene este un pas vital care poate asigura viitorul jurnalismului australian”, a adăugat el.