20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăAlegeri 2016Ratele care te bagă la închisoare

Ratele care te bagă la închisoare

Firmele de leasing au trecut la măsuri dure împotriva celor care nu-şi plătesc ratele la autoturisme. Pentru restanţe mai mari de două luni,  rău-platnicii pot fi reclamaţi la poliţie pentru furt.

Tot mai mulţi români riscă dosar penal dacă nu-şi plătesc ratele pentru autoturismele achiziţionate în leasing, după ce firmele de profil au decis să fie mai agresive în recuperarea bunurilor proprii. Decizia a fost luată pentru că numărul persoanelor care refuză să înapoieze autovehiculele deşi au restanţe mai mari de trei luni este tot mai mare. Până acum, companiile alegeau calea proceselor civile pentru a reintra în posesia maşinilor şi a despăgubirilor aferente. De cele mai multe ori, însă, utilizatorii ascundeau autoturismele sau apelau la tot felul de tertipuri pentru a le putea folosi în continuare. „Legea leasingului ne permitea şi până acum să acţionăm pe cale penală împotriva celor care nu-şi plăteau ratele şi refuzau să ne returneze autoturismele. De obicei, noi căutam calea concilierii şi în cel mai rău caz mergeam pe codului civil pentru a ne recupera datoriile şi despăgubirile. Dar am constatat că oamenii acţionau cu rea credinţă şi atunci am decis să nu mai fim îngăduitori şi am decis să mergem pe dosare penale de înşelăciune sau furt”, a precizat Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociaţiei Societăţilor Financiare.

145.000 de dosare reziliate

Legea leasingului, din 2006, prevedea, la articolul 10, că „în cazul în care utilizatorul nu execută obligaţia de plată a ratei de leasing timp de doua luni consecutive, finanţatorul are dreptul de a rezilia contractul de leasing, iar utilizatorul este obligat să restituie bunul şi să plăteasca ratele scadente, cu daune-interese, dacă în contract nu se prevede altfel”.
Apogeul restanţelor la plata leasingurilor pentru autoturisme a fost atins în 2010, când contractele au fost reziliate pentru 145.000 de cazuri. Din acestea, în doar 8% din cazuri s-a ajung la recuperarea acestora.
Procentul de recuperări s-a îmbunătăţit anul trecut, când din 47.00 de dosare, s-au închis în favoarea societăţilor de leasing aproximativ 18%.
De cele mai multe ori, asta a presupus ca angajaţii firmelor din această piaţă să acţioneze uneori la limita legii, cum ar fi inclusiv „furtul” propriilor maşini de la utilizator. „Le porneam cu a doua cheie, care rămâne tot timpul în posesia noastră. Numai că de multe ori eram descoperiţi în timp ce făceam asta şi cam mai mereu ieşea cu scandal, în general cei care nu doreau să returneze maşinile fiind oameni de rea credinţă şi agresivi”, ne-a explicat un agent al unei companii de leasing, care a dorit să-şi păstreze anonimatul. În alte cazuri, utilizatorii se ascundeau de executori şi circulau în continuare cu autoturismele pentru care nu mai plăteau. Au existat, potrivit aceleiaşi surse, chiar cazuri în care utilizatorii au mers până într-acolo încât au distrus autoturismul pentru care achitaseră rate câţiva ani numai să nu-l înapoieze.

Nivelul de recuperare a crescut

După ce companiile au decis să-i reclame pe restanţieri pe cale penală, procentul de recuperări a ajuns anul acesta şi la 30%, potrivit statisticilor asociaţiilor de leasing. „Numărul dosarelor aflate în curs de rezolvare a ajuns la 3% din totalul autovehicolelor aflate în leasing. Din păcate, procesele durează foarte mult”, a precizat Adriana Ahciarliu, de la Asociaţia Societăţilor Financiare.
Companiile de leasing au refuzat să comenteze direct aceste statistici.

 

– 145.000 de contracte au fost reziliate în 2010 pentru autoturismele cumpărate în leasing;

8% dintre dosare s-au încheiat cu recuperarea bunului;

47.000 de contracte au fost reziliate în 2011 pentru aceeaşi categorie;

18% a fost rata de înapoiere a autovehicolelor, după ce multe cazuri au ajuns în instanţă;

30% a ajuns procentul de recuperare a restanţelor, după ce societăţile de leasing au apelat la codul penal.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă