16.7 C
București
marți, 28 septembrie 2021

Comisionul de risc este un abuz! Un nou proces câștigat de clienți în fața băncilor

Tribunalul Bucureşti a decis, ieri, că Banca Transilvania trebuie să returneze tuturor clienţilor comisionul de risc, considerat abuziv. În baza acestei decizii, clienţii se pot adresa direct băncii pentru a-şi recupera banii.

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Parakletos și Asociaţia de Consiliere a Clienţilor Bancari și a Asiguraţilor din România au câștigat ieri un nou proces cu băncile. Astfel, Banca Transil­vania, care a preluat Volksbank, va trebui să returneze tuturor clienţilor comisionul de risc, declarat abuziv de Tribunalul București. „Comisionul de risc/administrare a intrat în istorie. Hotărârea, deși în primă instanţă, este executorie. Cei care nu au primit încă înapoi banii încasaţi de Volksbank, cu acest titlu pot acum să îi ceară”, a scris pe pagina sa de Facebook, avocatul Gheorghe Piperea, președintele Asociaţiei Parakletos. 

Cu mai multe detalii a venit Ana-Maria Masoud, vicepreședintele aceleiași asociaţii, care a explicat, pentru „România liberă“, cum trebuie să procedeze cei care au de recuperat banii aferenţi comisionului declarat abuziv de instanţă. „Este un proces intentat pe legea 193/2000, care prevede că instanţa, la sesizarea ANPC sau a unei asociaţii de protecţia consumatorilor cu minim 3.000 de membri, dacă găsește o clauză abuzivă într-un contract, efectele se vor produce asupra tuturor contractelor de același tip, de la banca respectivă, care conţin clauzele abuzive. În acest caz s-a contestat comisionul de risc, care a fost declarat abuziv. Astfel, acesta trebuie eliminat din toate contractele cu Volksbank, care îl conţin. Decizia este executorie și toţi cei îndreptăţiţi trebuie să se adreseze direct băncii pentru a-și recupera banii. Anul trecut, Banca Tran­silvania a returnat de bună voie mai multor clienţi comisionul de risc, scăzând soldul. Însă mai sunt clienţi care nu și-au recuperat banii”, a precizat Masoud.

Banca Transilvania ne-a precizat că așteaptă publicarea motivației hotărârii pe portalul instanțelor de judecată.

Instanţa, asaltată de dosare împotriva băncilor

Vicepreședintele Parakletos spune că asociaţia mai are și alte procese pe rol, împotriva băncilor. „Avem unul cu BCR și a mai fost unul câștigat recent, împotriva Băncii Românești, însă Parakletos nu a fost intervenit. Dar, până în prezent, au fost câștigate de către noi doar două procese, cel cu OTP și acesta cu Banca Transilvania. Dar mai avem și alte dosare pe rolul instanţelor”, a adăugat  Ana-Maria Masoud.

Reamintim faptul că, Protecţia Consumatorilor a câștigat la începutul acestui an primul proces cu efecte colective intentat băncilor. Curtea de Apel a dat dreptate ANPC într-un proces în care sunt vizaţi zeci de mii de clienţi ai băncii OTP. Rezultatul – eliminarea din contractele de credit a mai multor clauze abu­zive. Banca își pusese în contract dreptul de a modifica această dobândă. Astfel, una dintre prevederile din acest contract spunea că „dobânda este variabilă în conformitate cu politica băncii”, iar clienţii băncii nu știau în funcţie de ce variază această dobândă. Pe de altă parte, unii clienţi ai băncii susţin că, deși indici precum Euribor sau Libor au scăzut, banca nu a redus această dobândă. Spre deosebire de proºcesul câștigat împotriva Volksbank/Banca Transilvania, în cazul OTP, clienţii au trebuit să meargă din nou în instanţă pentru a cere rambursarea banilor pe care banca i-a încasat de pe urma acestor clauze abuzive.  

Ultima oră
Pe aceeași temă