Angajatorii nu urmăresc la candidaţi doar abilităţile tehnice pentru a-şi selecta viitorii angajaţi. Astfel, competenţe care ţin de personalitatea noastră pot departaja doi candidaţi, chiar dacă ambii deţin aceeaşi calificare. Asta înseamnă că cei implicaţi în procesul recrutării doresc o persoană care să şi poată comunica eficient în orice situaţie, să se integreze rapid în orice echipă sau să fie dispusă permanent să-şi înnoiască orizontul cunoaşterii. Prin urmare, nu neglijaţi secţiunea din CV în care vă puteţi descrie mai mult decât prin diplome şi experienţă.
Competenţele care nu sunt specifice unui singur loc de muncă, astfel încât pot fi utilizate în orice context, sunt denumite de recrutori „soft skills” sau „abilităţi soft”. Iulia Sara, coordonator programe în cadrul Centrului pentru Carieră – Asociaţia „Career Pass”, spune că astfel de competenţe sunt atribute personale care îmbunătăţesc interacţiunea socială şi performanţa la locul de muncă. „Astfel de abilităţi ţin de comunicare, eficienţa personală, soluţionarea conflictelor, rezolvarea creativă de probleme, gândire strategică, construirea de echipe, negociere şi vânzare”, explică Sara.
Pe de altă parte, Petru Păcuraru, managing director al Human Performance Development International (HPDI), crede că, dacă s-ar face o comparaţie între un angajat şi un iceberg, abilităţile soft ar fi partea care nu se vede a blocului de gheaţă. „Nivelul personal de conectare al angajatului la echipă, la cultura organizaţiei şi la miză transcende de departe abilităţile lui de a deveni pe termen scurt eficient. Cu alte cuvinte, dacă există un fond bun al unei persoane, însă experienţa şi lipsa de abilităţi în domeniul în care activează nu o fac să treacă la următorul nivel, este cu mult mai probabil ca acea persoană să facă acest pas spre învăţare, decât în cazul complet invers, în care abilităţile există, însă nu există potrivire de valori cu echipa şi organizaţia”, precizează Păcuraru.
Dezvoltarea competenţelor
Chiar dacă abilităţile mai puţin tehnice ţin de personalitatea noastră, ele pot fi cultivate şi dezvoltate. „Competenţele soft pot fi educate, atât în mod direct, participând activ la cursuri de comunicare, leadership, motivare, cât şi indirect în evitarea oricărei plase care se află în zona de confort”, susţine Petru Păcuraru. „Astfel, vorbitul în public, asumarea responsabilităţilor, înţelegerea şi acceptarea schimbărilor, colectarea şi oferirea de feedback asertiv, dorinţa de a te îmbunătăţi ca persoană, cititul, analizarea situaţiilor importante îţi vor produce schimbări la nivel de «soft skills»”, completează Păcuraru.
Mai mult, pentru a vă descoperi astfel de abilităţi, puteţi face acest lucru prin interacţiunea cu alte persoane, respectiv prin a cere feedback de la prieteni, colegi sau profesori. „Cel mai potrivit şi sigur context este un proces de consiliere în carieră, context în care consilierul foloseşte metode şi instrumente de specialitate care îl ajută pe beneficiar să îşi dea seama de abilităţile pe care le deţine, pe cele pe care doreşte să le perfecteze sau să fie dezvolte”, recomandă Iulia Sara.
Interviul de angajare
În cazult unui interviu de angajare, recrutorul nu se bazează doar pe abilităţile pe care le-aţi trecut în CV. Acesta poate să observe ce fel de comportament aveţi sau cum acţionaţi în anumite situaţii prin a vă supune la diferite probe pe care uneori nici nu le conştientizaţi. „Unele dintre abilităţile soft sunt observabile în comportamentul candidatului la interviu, altele pot fi confirmate prin sondarea experienţei de viaţă şi muncă a candidatului, iar altele prin observarea comportamentului în jocuri de rol sau simulări de situaţii. O metodă consacrată în a observa aceste abilităţi este cea a centrului de evaluare-assessment center”, adaugă Iulia Sara.
Totuşi, competenţele care ţin de personalitate nu sunt solicitate în toate domeniile sau cel puţin nu la un nivel complex. În funcţie de sectorul de activitate, abilităţile tehnice pot fi mai importante spre deosebire de altele. Petru Păcuraru spune că, în general, companiile cu o structură de management de proiect, ONG-urile, întreprinderile mici şi medii vor căuta aptitudini soft când vor face angajări.