Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Foto: Mihai Diac

221 de milioane de lei pentru modernizarea sistemului de urgență 112

Guvernul României a aprobat Nota de fundamentare pentru realizarea programului de modernizare a sistemului de urgență 112, care a rămas, din punct de vedere tehnic, la nivelul anului 2005.

Mihai Diac 0 comentarii

Actualizat: 19.09.2018 - 10:32

Conform unei Hotărâri de Guvern publicate în această săptămână, suma totală necesară modernizării sistemului 112 este estimată la 221.740 de mii de lei, inclusiv TVA.

Finanțarea proiectului denumit “Modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență” ar urma să se realizeze din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Serviciului de Telecomunicații Speciale.

Tot STS, care este administratorul sistemului 112, va realiza și punerea în practică a programului de modernizare a acestuia. Conform Notei de fundamentare aprobate de Guvern, situația Sistemului Național Unic de Apeluri de Urgență (SNUAU) este foarte gravă. Astfel, în 40 dintre cele 41 de centre ale sistemului 112, „infrastructura critică” are o vechime de peste 14 ani, adică n-a fost modernizată, practic, niciodată, de la momentul anului 2005, când s-a inaugurat în România sistemul 112.

Componentele de bază ale sistemului 112 sunt afectate, pe de-o parte, de uzură fizică, în urma funcționării lor neîntrerupte, timp de 14 ani. Pe de altă parte, echipamentele electronice din România sunt afectate și de uzură morală, generată de evoluția extrem de rapidă a domeniului IT, pe plan mondial.

 

Există un risc major de nefuncționare a serviciului 112

“Aplicația 112 actuală funcționează doar pe platforma hardware – software Windows XP uzată moral, iar introducerea unor beneficiari noi în sistem nu mai este posibilă, limitându-se astfel interoperabilitatea SNUAU cu noi sisteme sau agenții de urgență”, precizează HG 725 / 2018.

De altfel, din anul 2014, după încheierea perioadei în care compania Microsoft a asigurat suport pentru platforma Windows XP, nu s-au mai produs sisteme și componente hardware compatibile cu acest sistem de operare. Din acest motiv, nu mai este posibilă înlocuirea elementelor hardware care asigură funcțiile de bază ale sistemului 112, iar pe măsura defectării acestora apare “un risc major de nefuncționare a serviciului 112”. De altfel, numai în anul 2017 s-a constatat o triplare a numărului de intervenții neprogramate de natură tehnică, solicitate la elemente ale sistemului 112.

Durata totală a programului de modernizare a SNUAU este de 36 de luni. Pe parcursul acestora, cheltuielile estimate la peste 221 de milioane de lei vor fi eșalonate, astfel încât în primul an vor fi alocați circa 44,5 milioane de lei, în anul al doilea – 66,5 milioane de lei, iar în ultimul an – circa 110,6 milioane de lei.

 

Timpul de răspuns va scădea la 54 de secunde

Unul dintre obiectivele programului de modernizare a sistemului 112 este scăderea cu cel puțin cinci secunde a timpului de răspuns la o solicitare, adică de la 59 (la nivelul anului 2018) la 54 de secunde. O altă facilitate care urmează a fi disponibilă este posibilitatea sistemului 112 de a primi de la apelanți, atașate la apelurile vocale, și imagini, transmisii video sau mesaje SMS.

Una dintre componentele SNUAU care va fi modernizată este și cea de localizare a apelurilor din rețele telefonice mobile.   

Comentarii

loading...