Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Inchisoare cu suspendare pentru Shogun

» Anchetarea judecatoreasca a dosarului "Opal" s-a finalizat. Curtea de Apel Constanta s-a pronuntat in cazul fostului director general al CNM Petromin Calin Marinescu, dupa aproape zece ani de cercetare. Dosarul ...

Share

Geanina Diaconu 0 comentarii

10.11.2008 - 00:00

» Anchetarea judecatoreasca a dosarului "Opal" s-a finalizat. Curtea de Apel Constanta s-a pronuntat in cazul fostului director general al CNM Petromin Calin Marinescu, dupa aproape zece ani de cercetare.

Dosarul s-a plimbat intre instante aproape 10 ani, dupa ce in anul 2000 judecatorii constanteni au dispus restituirea cauzei la procuror pentru refacerea rechizitoriului. Asta pentru ca magistratii au constatat ca principalul suspect a fost trimis in judecata pentru fapte mult mai grave decat i s-au prezentat la finalizarea urmaririi penale. Povestea a inceput in 1996, atunci cand Calin Marinescu (cunoscut si sub numele de "Shogunul", fostul comandant al navei "Opal Petrache") si administratorul societatii ateniene "Handy Sea Ship-Management", Gheorghe Toader, ar fi cauzat un prejudiciu de aproximativ 500.000 de dolari. Nava Opal a fost preluata in anul 1996 de societatea "Geomar", administrata de Marinescu, de la "Navrom" Constanta, fiind ulterior inchiriata printr-un contract tip time-charter societatii HSS, reprezentata de Gheorghe Toader. Anchetatorii sustin ca Toader a inchiriat apoi vaporul societatii "Tafaoul Foodstuff Trading Co" din Shayrah, Emiratele Arabe Unite, societate ce a efectuat sapte transporturi de petrol in Golful Persic. In ianuarie 1998, nava a fost interceptata de inspectorii ONU, care au constatat incalcarea embargoului, la bordul navei fiind descoperite 5.000 tone de pacura provenind din Irak.

Acuzat de trei infractiuni
Procurorii Curtii de Apel Constanta l-au trimis in judecata pe Calin Marinescu, fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor si fost director al companiei Petromin, fiind acuzat de complicitate la contrabanda, instigare la nerespectarea dispozitiilor pentru operatiunile de import-export si instigare la fals material in inscrisuri oficiale.


In momentul in care nava a fost retinuta in portul Kuweit pentru incalcarea embargoului impus Irakului, "Shogunul" declara ca tancul petrolier a fost interceptat si arestat in luna ianuarie in apele teritoriale iraniene. Se pare ca atunci comandantul Paul Petrache a primit un mesaj prin radio de la o fregata americana, din forta ONU pentru asigurarea embargoului impotriva Irakului, fiind avertizat sa se supuna somatiei si sa pregateasca nava si echipajul pentru o inspectie. Cateva minute mai tarziu, deasupra petrolierului romanesc a aparut un elicopter. Comanda a fost preluata de militarii americani, care au indreptat vaporul catre Kuweit, unde s-a si facut analiza si inspectia marfii, buletinele relevand faptul ca marfa ar fi fost de provenienta irakiana. Potrivit declaratiilor suspectilor, date in momentul in care s-a descoperit totul, petrolierul romanesc facea linie intre Shat El Arab si Fujairah in Dubai, incarcand produse finite din barje pe fluviu. La iesirea din estuar, de fiecare data nava a primit documente de provenienta a marfii eliberate de autoritatile iraniene, ca si la acest ultim transport. Insa anchetatorii suspectau ca la granita fluviala intre Iran, Irak si Kuweit se desfasoara un puternic comert de contrabanda.

Vinovati, dar liberi
Dupa aproape 10 ani de cercetare judecatoreasca, Curtea de Apel Constanta s-a pronuntat in acest dosar. Potrivit purtatorului de cuvant, Zoita Frangu, cei trei au fost condamnati la trei ani cu suspendare pentru ca nu au respectat conditiile de import-export. "Initial, dosarul a fost trimis la Judecatoria Constanta, unde cei trei au fost condamnati la trei ani de inchisoare pentru nerespectarea dispozitiilor privind operatiunile de import-export si achitati pentru complicitate la contrabanda si instigare la fals material in inscrisuri oficiale." Interesant este ca procurorii nu au atacat decizia instantei decat in ceea ce priveste cuantumul condamnarii pentru nerespectarea dispozitiilor privind operatiunile de import-export, dar nu au atacat si decizia judecatorilor de achitare. Ulterior, la Tribunalul Constanta ei au fost achitati pentru toate infractiunile deoarece intre timp a fost emis un act normativ prin care orice incalcare in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la operatiunile de import-export era sanctionata de la sanctiune administrativa. "Curtea de Apel Constanta a admis recursul procurorilor si a casat in totalitate sentinta Tribunalului Constanta si in parte sentinta Curtii de Apel si a decis condamnarea acestora la trei ani de inchisoare cu suspendare," a adaugat Zoita Frangu.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...