10.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăSpecial"Siguranta navigatiei este principalul atribut al Capitaniei Zonale"

“Siguranta navigatiei este principalul atribut al Capitaniei Zonale”

Autoritatile Navele Teritoriale au fost desfiintate, in aceasta luna, dupa doi ani de functionare, iar in locul lor au reaparut capitaniile zonale. Masura a fost necesara din mai multe considerente, despre care ne vorbeste directorul Capitaniei Zonale Constanta si in acelasi timp seful portului Constanta, Alexandru Mezei.

– Domnule Mezei, ce aduce nou reorganizarea Autoritatii Navale Teritoriale Constanta?
– Pana in luna noiembrie 2003, institutia se numea Capitanie Zonala. Ea avea in subordine capitaniile Midia, inclusiv oficiul Jurilovca, Constanta, Mangalia, Medgidia si Cernavoda. Urmarea reorganizarii facute in 2003, cand Inspectoratul Navigatiei Civile s-a unit cu Registrul Naval Roman si s-a creat Autoritatea Navala Romana, pe aceeasi baza s-a realizat si reorganizarea capitaniilor zonale si transformarea lor in autoritati navale teritoriale. O parte din atributiunile care apartineau in momentul acela numai autoritatilor navale romane au fost transferate catre aceste autoritati navale teritoriale. In anul acesta, mai precis in data de 3 noiembrie, ANR a stabilit o noua reorganizare, in baza careia s-a revenit la vechile structuri si la vechile denumiri, de capitanii zonale.

Rol de supraveghere, control si dirijare a traficului

– De ce s-a luat decizia revenirii la vechile structuri?
– Pe de o parte, din punct de vedere administrativ si juridic, existau anumite probleme atunci cand ANT-urile se prezentau in instanta, ele avand legat in titulatura si cuvantul “teritorial”. Astfel, din punct de vedere juridic, autoritatile navale teritoriale se confundau cu o autoritate teritoriala a statului pe zona respectiva. Revenindu-se la titulatura, a disparut aceasta ambiguitate. Ca zona de responsabilitate, ea a ramas neschimbata, in sensul ca sunt coordonate aceleiasi capitanii.
Noua structura incearca sa aplice unitar legislatia pentru toata zona respectiva, in toate capitaniile zonale. In schimb, nu poti sa faci pentru fiecare capitanie, de exemplu, compartiment de resurse umane, compartiment tehnic, compartiment financiar-contabil. De aceea, toate aceste compartimente se regasesc la nivel zonal. Celelalte capitanii au in componenta servicii care concura la siguranta navigatiei, in speta este vorba despre serviciul siguranta navigatiei, dar si un compartiment care se ocupa de miscarea navelor. De fapt, rolul capitaniilor este de a supraveghea, controla si dirija traficul de nave.

Navele cu deficiente tehnice sunt oprite in port

– Ce presupune acest lucru?
– Pe de o parte, atunci cand vorbim de dirijare, ne referim la dirijarea navelor aflate in trafic, a navelor care se afla in marea teritoriala sau pe apele navigabile interioare. Cand vorbim de control, ne referim la acel control pe care il efectueaza ofiterii de capitanie. Acestia urca la bordul navei, sunt primii care iau contact cu nava, in primul rand vizual, apoi si prin inspectarea certificatelor si documentelor navei, se creeaza o prima impresie in ceea ce priveste starea tehnica a navei. Acesti ofiteri de siguranta au obligatia ca, in momentul in care observa anumite neconformitati, sa anunte conducerea capitaniei, care instiinteaza, la randul ei, serviciul de Port State Control din cadrul ANR. Totodata, ei sunt cei care, potrivit legii, pot sa opreasca o nava din navigatie, in speta la plecare, atunci cand constata ca o serie intreaga de conditii de siguranta nu sunt indeplinite. Ma refer aici la conditii care privesc marfa si amarajul, instalatiile vitale ale navei, cele de guvernare, situatiile in care vasul prezinta gaura de apa la bord si asa mai departe. Sunt o serie intreaga de conditii pe care o nava ar trebui sa le indeplineasca pentru a fi apta de navigatie.
– Ce rol mai au ofiterii capitaniei?
– Ofiterii supravegheaza ca miscarea navelor sa nu se faca fara un temei legal. Cu alte cuvinte, nu se misca fiecare cum vrea. In interiorul porturilor, aceasta miscare se face urmare a hotararilor luate in cadrul comandamentelor care se tin la Constanta in fiecare dimineata, in ceea ce priveste miscarea navelor de la o dana la alta, la intrarea sau la plecarea din port.
Partea de siguranta a navigatiei ramane insa partea principala si cel mai important atribut al unei capitanii de port.

Actele navigatorilor, verificate “la sange”

– Ce alte obligatii de serviciu le revin ofiterilor?
– Totodata, capitaniile mai au si sarcini in ceea ce priveste celelalte aspecte de functionare in porturi. Pe de o parte, ANR, prin capitaniile zonale, autorizeaza agentii economici. Acestia sunt obligati sa efectueze servicii in porturi numai in urma acestor autorizari. Ei au dreptul sa verifice daca acele institutii care isi desfasoara activitatea la bordul navei sunt autorizate in conditiile legii si daca totul este in regula.
De asemenea, tot ofiterii de capitanie sunt cei care elibereaza autorizatii de reparatii la bordul navei. Ma refer aici la navele care efectueaza reparatii curente, de mica anvergura, in danele unde sunt amarate, in afara santierelor navale. Ofiterul de capitanie are obligatia sa se duca la bordul navei si sa verifice daca, pentru lucrarea respectiva, nava indeplineste toate conditiile care se impun din punct de vedere al prevenirii unui incendiu sau a unor accidente de munca.
Acesta este numai un singur aspect. De fapt, prin compartimentele de miscare a navei de la capitanii se verifica daca documentele navei sunt in regula, daca sunt valabile. De asemenea, ofiterul de capitanie verifica, la bordul navei, si documentele personalului ambarcat, daca se respecta numarul si forma echipajului. Cand spun forma, ma refer daca functiile membrilor de echipaj sunt in conformitate cu certificatul minim de siguranta.
– Ce echipaje urca la bordul navei?
– Pe timpul zilei evitam sa trimitem cate doi ofiteri, in general trimitem cate unul. Noaptea sunt conditii speciale. Exista posibilitatea producerii unor accidente. Au fost cazuri si in capitanie cand, de exemplu, ofiterii mergeau pe cheu, spre o nava, si unul dintre ei a cazut intr-o canalizare fara capac. Daca era singur nu-l mai gasea nimeni. Din aceasta cauza, noaptea preferam sa trimitem echipe formate din doi ofiteri.

Ordinele nu se discuta

– Care sunt modalitatile de interventie in cazul unui incident naval?
– Legea prevede ca in zona sa, capitanul-sef de port poate dispune oricaror utilaje spre a interveni in caz de pericol, iar atunci cand se solicita si respectivul refuza sa se confomeze acestor ordine venite din partea capitanului-sef, acesta este inclusiv un caz penal. Noi avem o relatie extraordinar de buna cu operatorii din port, cu armatorii de nave si nu am avut probleme de acest gen. Mai mult decat atat, este normal ca cel care indeplineste functia de capitan de port sa poata da un astfel de ordin, pentru ca el este si cel care, conform legii, coordoneaza operatiunile de salvare sau de stingere a incendiilor, dar este si organul de cercetare penala speciala, conform codului de procedura penala, articolul 208, alineat “e”. In cazul tuturor evenimentelor care apar in porturi sau pe mare, in care sunt implicate nave, cercetarea este efectuata de catre capitanul sef al capitaniei in zona in care s-a intamplat evenimentul. La toate cazurile de cercetare este sesizat si Parchetul. In momentul in care apar insa si victime, capitania isi declina competenta de cercetare catre Parchet.

“Monstrul” care invinge furtuna

– In caz de nevoie, in portul Constanta exista o nava noua de salvare, apta sa intervina in cele mai dificile conditii. Despre ce este vorba?
– Nava apartine Grupului de Servicii Petroliere. Este o societate noua, care a preluat o parte din navele celor de la Petromar. Acestia au inchiriat si au adus, din Norvegia, un remorcher puternic, de 10.850 cai putere, care se numeste “Active King” si dispune de ultimele dotari care pot sa existe pe un astfel de remorcher. Acesta va fi urmat in foarte scurt timp de un al doilea remorcher, de data aceasta unul mai mic, de aproximativ 8.500 de cai putere, care il va inlocui. “Active King” a fost inchiriat pentru a deservi activitatea la platformele petroliere si a putea interveni in caz de necesitate sau atunci cand e vremea rea. Noi am purtat discutii cu cei de la Grupul de Servicii Petroliere si acestia si-au aratat disponibilitatea de a ne ajuta ori de cate ori e nevoie.

Taxele, mai mici ca in Mediterana

– Se spune deseori despre portul Constanta ca este un port scump. Care este situatia in ceea ce priveste taxele percepute de Capitania Zonala?
– Capitania zonala nu percepe taxe pentru controlul efectuat la bordul navei, ci numai pentru dirijare si supraveghere. Au fost niste speculatii ca aceste costuri ar fi mai mari decat in alte porturi. Nu este asa. Este adevarat ca s-au purtat discutii pe aceasta tema, la nivel de port. Unii au ajuns la concluzia ca portul Constanta este un port scump. Nu stiu daca este asa, nu am toate datele. Tot ce pot sa va spun este ca noi am facut o analiza si am ajuns la concluzia ca taxele pe care le practica la ora actuala Capitania Zonala Constanta si Autoritatea Navala Romana nu sunt taxe mari, in comparatie cu celelalte porturi din Marea Neagra sau din Marea Mediterana.

Cele mai citite

Soluții pentru protecția împotriva exploziilor de praf

În peisajul comercial de astăzi, asigurarea siguranței și securității este vitală, în special în ceea ce privește reducerea riscurilor asociate cu exploziile de praf....

Jack Grealish ar putea ajunge alături de Horațiu Moldovan! Atletico a pus ochii pe englez

În vârstă de 28 de ani, Jack Grealish își dorește să părăsească Manchester City la finalul acestui sezon. Cunoscut pentru talentul său în atac,...

O rețea vietnameză de trafic de migranți, care cerea între 15.000 și 18.000 euro de migrant, a fost destructurată

O operațiune comună la care au participat autoritățile de aplicare a legii din Franța și Regatul Unit, cu sprijinul Europol, a dus la dezmembrarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă