15.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialDefectiuni suspecte, mistere neelucidate

Defectiuni suspecte, mistere neelucidate

Avionul companiei West Caribbean, prabusit marti in Venezuela, a luat foc inaintea impactului cu solul si martorii oculari descriu “o bula de foc si o puternica explozie”. Accidentul aviatic produs marti in Venezuela, soldat cu moartea a 153 de pasageri, toti francezi, si a echipajului de opt membri, a fost al patrulea dintr-o serie neagra de catastrofe aeriene inregistrate in ultimele doua saptamani.

Avionul, de tip MD-82, apartinea companiei columbiene West Caribbean si s-a prabusit intr-o zona muntoasa din Venezuela, dupa ce comandantul de zbor anuntase probleme la un motor. Trecusera doar doua zile de la tragedia din Grecia, unde un avion al companiei cipriote Helios, cu 121 de persoane la bord, se prabusise, primele date ale anchetei relevand existenta unor probleme la sistemul de presurizare sau de climatizare. Cu cateva zile inainte, un charter tunisian, ATR-42, s-a prabusit in mare, in zona Siciliei, accidentul soldandu-se cu 13 morti si trei disparuti. 23 de persoane au supravietuit. Seria neagra a inceput la 2 august, cand un Airbus A340 al Air France a iesit de pe pista aeroportului din Toronto si doar evacuarea in timp record a celor 309 pasageri a facut ca accidentul sa nu inregistreze nici un mort.

Helios, aratat cu degetul in Cipru

Ieri, Ciprul incepuse sa ingroape victimele avionului companiei Helios, prabusit duminica in Grecia, ucigand toate cele 121 de persoane aflate la bord. Este cea mai mare catastrofa aeriana din istoria insulei, 110 dintre pasageri fiind ciprioti. Primele ceremonii funerare au avut loc in capitala, Nicosia, fiind cele ale copilotului Pambos Haralambus, care a lasat in urma sotia si patru copii. Circumstantele acestei prabusiri nu sunt inca elucidate si presedintele cipriot, Tassos Papadopulos, promitea ca va face totul pentru aflarea cauzelor care au dus la accident. Compania a recunoscut ca avionul sinistrat cunoscuse in trecut probleme de presurizare, obligand zborul Varsovia-Larnaca sa efectueze o aterizare de urgenta, la o data neprecizata. De data aceasta, cele 121 de persoane de la bordul zborului 522 al companiei private cipriote au murit in urma prabusirii Boeingului 737 pe o colina de langa Atena. Media locale relatau ca mai multe calculatoare si documente au fost sechestrate in birourile companiei din Nicosia, in virtutea unui mandat de perchezitie emis in cadrul anchetei in curs. Misterul persista inca in ce priveste circumstantele prabusirii, existand contradictii in declaratiile oficiale. Contrazicand primele ipoteze asupra deceselor prin asfixiere, ultimele elemente ale anchetei autoritatilor din Grecia arata ca cel putin 25 de persoane de la bord erau vii in momentul caderii, confirmand oroarea tragediei traite de pasageri. Anterior, autoritatile din cele doua tari anuntasera ca majoritatea victimelor erau, probabil, moarte inainte ca aparatul sa se prabuseasca. Echipa de medici legisti, care a inceput ieri examinarea trupurilor de nerecunoscut ale victimelor accidentului, preciza ca aceste persoane aveau “functii cardiace si respiratorii in momentul socului”. In plan juridic, Parchetul din Atena, care a deschis o ancheta privind cauzele si circumstantele catastrofei aeriene, a cerut celor doi piloti ai aparatelor F-16 apartinand armatei elene si care au insotit Boeingul cipriot sa depuna marturie in fata justitiei.

West Caribbean, o companie cu restrictii

Autoritatile venezuelene au anuntat ieri ca s-a gasit una dintre cele doua cutii negre ale avionului columbian prabusit marti in nord-vestul tarii. Echipele de salvare incepusera recuperarea trupurilor neinsufletite ale pasagerilor, care urmeaza a fi transferate la facultatea de medicina a Universitatii Zulia din Maracaibo, la 500 km nord-vest de Caracas. La facultatea de medicina urmeaza sa soseasca mai multi medici legisti din diferite zone ale Venezuelei, pentru a participa la procesul de identificare a corpurilor. Ieri, fusesera recuperate trupurile a 135 de pasageri din totalul de 160, operatiunile desfasurandu-se cu dificultate din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile si a faptului ca singura parte nedistrusa a avionului este coada. “Este cu adevarat ingrozitor, nu pot sa descriu. Sunt cadavre mutilate, dezmembrate, practic nu a mai ramas nimic”, declara maiorul Alfonso Marques, reprezentant al serviciilor de interventie. Aparatul MD-82 s-a prabusit dupa ce pilotul semnalase defectiuni ale ambelor motoare, expertii sustinand ca este vorba de o defectiune foarte rar intalnita. West Caribbean a inceput in 2002 sa asigure zboruri cu pret redus pe teritoriul Columbiei si in Caraibe. Compania a anuntat ieri ca are asigurare si va acorda indemnizatii familiilor victimelor, pentru care guvernul francez a infiintat doua celule de criza, la Paris si la Fort-de-France. Rudele victimelor s-au deplasat imediat la aeroportul din Fort-de-France, avionul prabusit efectuand o cursa charter intre Panama si insula Martinica, in Antilele Franceze. Procurorul general al Curtii de Apel din Fort-de-France, Gerard Loubens, a dat asigurari ca ancheta privind accidentul aviatic se va desfasura cu rapiditate, iar Biroul de ancheta si analiza pentru securitatea aviatiei civile (BEA) din Franta a trimis trei reprezentanti in Venezuela si doi la Fort-de-France.
Compania West Caribbean, proprietarul avionului prabusit, opera cu numeroase restrictii din cauza problemelor tehnice semnalate si a nerespectarii regulilor de securitate aeriana. Purtatorul de cuvant al Unimedios, organizatie a presei columbiene, Eduardo Lopez, a declarat ca autoritatile de la Bogota impusesera restrictii de zbor companiei, iar dupa accidentul din martie au fost inregistrate numeroase plangeri, formulate de pasageri, legate de probleme tehnice si de securitate. “El Nacional” relata ca avionul prabusit fusese implicat in cel putin doua incidente in ultima perioada. Primul, in iulie, cand un fragment din coada avionului s-a desprins din fuselaj, cel de-al doilea avand loc in urma cu doua saptamani, cand aparatul a necesitat o interventie tehnica de cateva ore, pe pista aeroportului, cu pasagerii aflati la bord.

Cele mai citite

Universitatea Craiova, primul eșec cu Gâlcă pe bancă! Oltenii au fost surclasați pe teren propriu de CFR Cluj

Universitatea Craiova a pierdut pe teren propriu în fața celor de la CFR Cluj cu scorul de 0-1, în etapa a șasea a play-off-ului...

Fostul președinte Ion Iliescu, audiat acasă de procurori, în dosarul Mineriadei

O echipă de anchetatori de la Parchetul General a mers, vineri dimineaţa, la locuinţa lui Ion Iliescu, pentru a-l anunţa pe fostul preşedinte că...

Tichetele casnice: cum le pot folosi firmele și persoanele fizice

Sistemul de plată prin tichete a activităților casnice e funcțional și tocmai a fost modificat de Guvern printr-o ordonanță de urgență, deși acesta ar...
Ultima oră
Pe aceeași temă