Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Alerta la New York

Dimineata, newyorkezii aflati in drum spre statiile de metrou, de autobuze si de trenuri de naveta nu au avut nevoie sa citeasca titlurile de-o schioapa de pe prima pagina a cotidianelor: Ride and Seek (Calatoria si inspectia) in Daily News, ...

Share

Rl online 0 comentarii

26.07.2005 - 00:00
Dimineata, newyorkezii aflati in drum spre statiile de metrou, de autobuze si de trenuri de naveta nu au avut nevoie sa citeasca titlurile de-o schioapa de pe prima pagina a cotidianelor: Ride and Seek (Calatoria si inspectia) in Daily News, Halt! Cops Ordered to Search Subway Bags (Stop! Politistii au primit ordin sa controleze sacosele calatorilor cu metroul), in New York Post, sau In New York: Search for Security (La New York: Inspectie pentru siguranta), in Newsday. Era vineri, 22 iulie. Efectul imediat al ordonantei autoritatilor locale de a institui controale in genti, posete, sacose, rucsacuri, geamantane l-au simtit pe propria piele in momentul in care politistii, respectuosi altfel, le-au cerut sa le arate continutul accesoriilor mentionate. Celor care au refuzat sa se supuna controlului li s-a interzis accesul la mijloacele de transport.
S-a estimat ca politia newyorkeza mobilizata in aceasta actiune a depasit cu mult totalul fortelor de securitate amplasate la toate aeroporturile din SUA. Actiunea a fost cu atat mai precipitata cu cat stirile de ultima ora de la Londra anuntau repetarea, la doua saptamani doar, a exploziilor din 7 iulie. La acea data, New Yorkul a retrait propriile sale momente de groaza din timpul atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001. Asa cum le-a retrait cu ocazia atentatelor de la Madrid, in martie anul trecut. Preocuparea nu este fara motiv: New Yorkul are cea mai intinsa retea subterana de transport public din lume. In ea circula zilnic 4,5 milioane de calatori si monitorizarea in cazuri de urgenta a celor 468 de statii de metrou implica mobilizarea unei forte politienesti impresionante. Intrebat cat costa si cat timp va dura actiunea de control initiata, primarul orasului, Michael Bloomberg, a raspuns sec: "E bine ca unele lucruri sa ramana fara raspuns". Dandu-i-se drept exemplu masurile de securitate impuse de autoritati in orasele din Israel in domeniul transporturilor publice, precum intrari cu bariere si detectoare de metal, raspunsul sau a fost oarecum descumpanitor: "Nu avem bani destui ca sa instalam asemenea aparate...".

Camere video in locurile publice

In schimb, MTA (Autoritatea Metropolitana de Transposturi) a hotarat instalarea de camere de inregistrare video in locurile publice din reteaua metropolitana. Decizia a fost luata si ca urmare a faptului ca la Londra depistarea celor patru suspecti din ultimele actiuni teroriste a fost mult usurata de analizarea benzilor video din statiile de transport public.
In conditiile acestea, interesanta este reactia calatorilor. Cu toate asigurarile date de autoritati ca nu vor exista cazuri de "selectie premeditata" pe criterii de rasa, religie ori infatisare, senzatia este ca membrii comunitatilor musulmane sau persoanele cu trasaturi suspecte vor fi cercetate cu precadere. In interviurile luate la intamplare, multi si-au exprimat indoiala ca masurile luate vor avea efectul scontat. Unii le-au caracterizat drept "masuri isterice care nu ajuta la nimic". Uniunea pentru Libertatile Civile a luat atitudine, calificand inspectiile si perchezitiile drept o incalcare a Amendamentului IV la Constitutia americana, care se pronunta impotriva "perchezitiilor si confiscarilor abuzive". Altii, constituind majoritatea calatorilor, au fost de parere ca asemenea masuri trebuiau luate mai de mult. Adevarul este ca, dupa 11 septembrie 2001, New Yorkul nu a iesit pe deplin din starea de alerta, astfel incat reactia autoritatilor s-a dovedit extrem de prompta, indiferent de gradul de periculozitate a amenintarii. Ultima asemenea reactie, de inspectare a bagajelor calatorilor din mijloacele de transport in comun, urmeaza aceleia de a inspecta inopinat camioanele si chiar automobilele care circula in Manhattan sau pe podurile si tunelurile din oras. Primarul Michael Bloomberg a caracterizat ultimele masuri drept parte integranta dintr-un plan care implica o schimbare continua de tactici in lupta contra teroristilor.

Masurile au fost extinse si spre statele vecine

Masurile adoptate in New York au fost extinse incepand de ieri si la mijloacele de transport in comun dinspre si inspre statul invecinat, New Jersey, dupa cum actiuni similare sunt prevazute si in alte 11 orase americane cu retele majore de transport in comun.
Gradul sporit de alerta din New York, deja victima a celor mai devastatoare atacuri teroriste din istoria Americii, este pe deplin justificat, cu atat mai mult cu cat radicalismul antioccidental s-a dezlantuit cu furie in locuri care pana acum pareau ferite. Atentatele de la Londra si cele din statiunea Sharm el-Sheik din Egipt stau dovada ca masurile preventive luate de autoritati, oricat de neconvenabile ar fi, sunt absolut necesare.

Citește totul despre:

Comentarii