11 C
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăSpecialIn Romania se cultiva o varietate de soia modificata genetic neautorizata in...

In Romania se cultiva o varietate de soia modificata genetic neautorizata in Europa

Interviu cu Christoph Then, Greenpeace
Dr. Christoph Then (n. 1962) a studiat medicina veterinara. In perioada 1995-1998 a fost referent pentru agricultura in Parlamentul Federal Bavarez din partea partidului ecologic. Din 1999 lucreaza ca expert in tehnologie genetica la organizatia internationala ecologica “Greenpeace”. A publicat lucrari de referinta, printre care: “Gene, monopoluri si viata produsa industrial” si “Patente de viata. Cine va decide in Europa?” In Romania organizatia “Greenpeace” este in curs de constituire.
M.R.: In ianuarie 2007 Romania va adera la Uniunea Europeana. Care sunt reglementarile europene referitoare la plantele modificate genetic de care va trebui sa tina cont?
Christoph Then: Modificarea genetica este considerata o tehnologie de risc, fiind reglementata de Uniunea Europeana. Cultivarea de plante modificate genetic (sau “organisme modificate genetic”: OMG, n.n.) este in parte admisa. In anul 2000 a fost infiintat “European Food Safety Autorithy” (Autoritatea Europeana pentru Securitatea Alimentara), care examineaza cererile de introducere a acestor plante in Europa. Mai multi pasi sunt necesari: inainte de a incepe cultivarea plantei trebuie inaintate diverse cereri, este necesara obtinerea de aprobari etc. De asemenea, alimentele produse din plante modificate genetic au obligatia sa fie aprobate de EFSA.
Ce OMG sunt cultivate la ora actuala in Europa?
In Europa suprafetele cultivate cu plante genetice nu depasesc 0,01%. Principalele tari europene cu adevarat importante in producerea de plante modificate genetic (OMG) sunt Spania si Romania. In Spania exista 70.000 de hectare cu porumb OMG. In Romania 140.000 ha cu soia, din care 70.000 ha cu soia modificata genetic – potrivit cifrelor oficiale. Exista insa dubii daca intr-adevar suprafetele sunt inregistrate in totalitate… Legea europeana cere inscrierea producatorilor/suprafetelor de culturi OMG intr-un cadastru national (Germania: www.bvl.bund.de/ standortregister.htm) In Romania, responsabilul principal este Ministerul Agriculturii si, in parte, cel al Mediului. Dar soia Roundup Ready Soy, cultivata in Romania, nu este autorizata sa fie insamantata in UE.
De ce nu?
Pentru ca in contextul european nu exista alte tari cultivatoare de soia genetica in afara Romaniei. Concernul american Monsanto, principal furnizor de plante OMG in Romania (prin Pioneer/Dupont) nu este interesat sa ceara Uniunii Europene aprobarea cultivarii acestei varietati in Europa, productia in Romania fiind mult mai ieftina.

Consumatorii europeni refuza masiv OMG

Sub ce forma este permis importul de soia in Europa?
Uniunea Europeana face o distinctie clara intre cultivarea plantelor si importul acestora. In Europa nu este permisa cultivarea plantei de soia modificata genetic (OMG). Sunt autorizate numai importurile de soia OMG pentru furaje si pentru alimente. De altfel, industria agro-alimentara europeana a transformat aproape in intregime procesul sau de productie, utilizand alimente “curate”, care nu contin organisme modificate genetic. Marile concerne producatoare de alimente ca: Unilever, Kraft, Nestle si supermarket-urile Metro, Aldi sau Rewe cer sa fie indicate pe etichete toate ingredientele din plantele modificate genetic: uleiul din fasole de soia, proteina etc. Pentru ca marea majoritate a consumatorilor europeni (80% in Germania, n.n.) refuza strict alimentele genetice, din motive de securitate pentru sanatate. Grecia, Austria, Ungaria, Polonia interzic cultivarea de plante OMG. Dar presiunile asupra UE din partea monopolistilor Monsanto, Dupont/Pioneer (SUA), Syrgenta (CH) si Bayer (D), producatori – laolalta – de pesticide si de plante in care acestea au fost introduse, sunt mari. Chiar daca efectele pe termen lung asupra sanatatii populatiilor nu se cunosc…
Monsanto a realizat experimente in urma carora animalele hranite timp de 90 de zile cum porumb modificat genetic au prezentat leziuni organice grave si o receptivitate marita pentru infectii. Greenpeace a castigat pe 20 iunie a.c. un proces rasunator impotriva concernului.
Intr-adevar, firma Monsanto a refuzat sa publice rezultatele propriilor experimente. Intamplator, printr-un articol din “Le Monde” din 23 aprilie 2004, noi am aflat acest lucru. Si am cerut imediat sa fie publicat studiul, fiindca legile Uniunii Europene spun clar ca “tot ceea ce serveste evaluarii unui risc trebuie sa fie accesibil opiniei publice”. Germania a decis sa publice aceste documente. Dar Monsanto s-a impotrivit si a depus o plangere contra guvernului. In urma deciziei tribunalului din Munster, la care va referiti, doi cercetatori de frunte, Gilles-Eric Seralini si Arp'd Pusztai, directorii Comisiilor de Cercetare din Franta, respectiv Germania, au primit – in sfarsit – dreptul sa critice public atat calitatea studiului, cat si rezultatele experimentelor realizate cu herbicidul MON 863 din studiul Monsanto.
(“Cerem insistent tuturor guvernelor sa respinga culturile modificate genetic pentru ca sunt periculoase si contrarii unei utilizari ecologice viabile si durabile a resurselor!”, declara actualmente 750 de cercetatori internationali intr-o scrisoare deschisa pe site-ul http://www.i-sis.org.uk/list.php, n.n.)

Mari dificultati economice

Care pot fi urmarile pentru Romania dupa aderarea in UE?
Urmarind discutiile de aderare a Romaniei la UE, am vazut ca Romania ar putea sa aiba eventual mari dificultati, deoarece acolo exista semanaturi neautorizate in UE. Patentul pe varietatea de soia modificata genetic, numita “Roundup Ready Soy”, este “546.090”: exact acest tip de fasole de soia se cultiva la ora actuala in Romania. Agricultorii romani mai au inca posibilitatea sa se opuna culturilor masive de soia OMG. In Romania, taranii au primit semintele de soia genetica la preturi relativ ieftine. La fel s-a petrecut la inceput si in Argentina si Brazilia. Insa in momentul in care Romania va adera la UE, preturile acestor seminte de soia modificate genetic vor creste puternic: Monsanto o sa incerce sa recupereze complet taxele in Romania. Ceea ce inseamna un mare pericol pentru agricultorii romani, care acum se gandesc ca poate nu vor trebui sa plateasca aceste seminte concernului Monsanto.

Loc unic in Europa in productia de soia naturala

Ce alternativa exista?
Romanii poseda un produs economic pe care ar putea sa-l ofere cu o “calitate Premium” (in germ. “extra superioara”, n.n.), pentru furaje si pentru productia de alimente, tocmai pentru ca cerinta de soia nemodificata genetic in Europa este mare. Daca firmele occidentale ar gasi aici in Europa o sursa de unde ar putea cumpara un produs de inalta calitate, o varietate controlata de soia “curata”, nemodificata genetic (pentru a nu mai fi nevoite sa importe din Brazilia sau SUA), atunci multe ar face acest lucru. Romania detine un loc unic in productia de soia naturala: nu exista alti mari producatori in Europa. Romanii ar putea exporta productiile lor de soia si ar obtine preturi mult mai mari decat cu soia OMG pentru furaje.
Dar productia, asa cum este ea astazi in Romania, este absolut nefavorabila, deloc apta pentru a face afaceri in Europa.
Prin urmare, cum s-ar putea mari sansele Romaniei pe piata agroindustriala europeana?
Aceasta piata ar trebui construita si dezvoltata in mod sistematic. Ar trebui in primul rand produsa marfa curata, nemodificata tehnic. Fiindca s-a vazut in trecut ca alte tari, cu o tehnologie genetica importanta, au avut mari dificultati sa obtina din nou produse necontaminate. Pe urma ar fi necesar sa se faca o analiza in vederea achizitiei unei piete de desfacere in Europa: “Avem samanta "justa" pentru industria occidentala? Soia noastra contine procentele de proteina si de ulei utilizate in industria agroalimentara din Occident?”. In cele din urma trebuie incheiate contracte cu clienti. Uniunea Europeana ar trebui sa plateasca bani agricultorilor romani – exista deja planuri in acest sens – pentru ca agricultura si economia din Romania sa se poata adapta conditiilor pietei europene. De asemenea, UE ar trebui sa se ocupe de constituirea unei productii regionale pentru taranii romani. Soia nemodificata genetic ar insemna pentru Romania un produs de mare valoare economica, cu care ar putea obtine o piata importanta in Europa.

Povestea șeicilor liberali veniți să se scalde în manelele din Dâmbovița